TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Iskujen löytämisestä - lisäinfoa (Jora 2008-09-23 12:30)

Bugg

Seikkailija
2008-10-02 17:04

Minusta tanssin ilon pilaa se, jos joutuu miettimään tanssiiko nyt oikeaoppisesti. Kaverini jätti lavaharrastuksen, kun näki miten konkarit menevät. Sanoi, ettei jaksa harjoitella niin paljon että pystyy samaan.

Tavallinen lavatanssin harrastaja ei pysty millään pysymään joka lajin viimeisimmissä muotivirtauksissa mukana. Aika ei riitä, joten on luotava se oma tyyli, josta osa naisista tykkää ja osa ei. Kursseilta saa sitten lisämausteita omaan tanssiinsa ja tietyt opitut jutut voi jäädä, suurin osa unohtuu.

3 vuotta sitten tanssin vain pyörivää paikallaan tanssittavaa buggia. Pikkuhiljaa aina kun tila ja tyttö sen salli, kokeilin lähteä etenemään. Ensin se muistutti varmasti enemmän kävelyhumppaa kuin etenevää buggia, mutta pikkuhiljaa se on jalostunut minun liikkuvaksi buggikseni. Olen tajunnut myös sen, että ei niitä vanhoja paikalla tanssittavaan buggiin sopivia kuvioita kannata hylätä, vaan osan voi hyvin sovittaa etenevään buggiin ja toisaalta ruuhkassa, kun eteneminen on mahdotonta niin näitä kuvioita voi viljellä odottaen tulpan helpottamista.

Olen Suken kanssa eri mieltä siitä, että kahdenkäden viennissä tehdyt kuviot tappavat naisen tanssillisuuden ja svengin. Kerta toisensa jälkeen saa ihastella muutamien daamien liikehdintää häkkyröiden aikana ja silloin saatan hidastaa kuvion suorittamista, jotta nainen pääsee oikein kunnolla fiilistelemään. Mutta toki jos bugg on pelkkää häkkyröintiä niin sitten se on miehen kuviopainotteista suorittamista ja kaukana tanssista.

Jotta nainen pystyy pomottamaan buggissa lavaolosuhteissa, niin silloin hänenkin täytyy tarkkailla tilaa aktiivisesti. Jos nainen vain päättää lähteä viennistä katsomatta ympärilleen niin äkkiä siinä paiskaudutaan muiden päälle. Nykyään muutamat ovat hyvin aktiivisia ja nykivät minua vapaaseen tilaan lattialla. Tämä on hienoa, että lajissa jossa naisella voi olla vapauksia niin he myös käyttävät niitä hyväkseen.

Bugg on erinomainen sosiaalitanssi, koska sitä on helppo oppia tanssimaan niin, että on hauskaa, mutta siinä riittää haastetta konkareillekin. Paikallaan tanssittavaa buggia ei saisi unohtaa, koska sitä pystyy tanssimaan hyvinkin pienessä tilassa nautinnollisesti.

Kirjoittajan avainsanat: bugg

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu