TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Vakiotanssitekniikkaa - Tango (Tomy 2008-09-10 23:41)

Terminologiaa

Tomy
2008-09-16 22:55

Itse olen ymmärtänyt termit seuraavasti:

swing - keinuliike, esim. hitaan valssin oikeassa käännöksessä vartalon paino sukeltaa ja keinahtaa eteenpäin (naisilla taaksepäin)

sway - kyljen venytys ylöspäin, samalla vartalo kallistuu hieman kaarelle, käytetään swing-liikkeen lopussa jarruna ja suunnanvaihdoksen apuna tai erilaisissa linjoissa, esim. oversway

spin - hyrräävä/pyörivä liike, tehdään yleensä jalat lahes yhdessä, esim. spin turn

pivot - harppipyörintä, jalat auki, avoimet sakset, esim. pivot turn

pendulum - heiluriliike, melkein sanoisin, että synonyymi swingille. Jotkut vakio-opettajat havainnollistavat laittamalla narun vyötäisiltä roikkumaan jalkojen väliin. Narun päässä on jokin paino siis heiluri. Esimerkkikuviota en osaa keksiä.

lift - nostava liike, tähänkään en keksi esimerkkiä vakioista, mutta r'n's - tanssien nostot taitaa olla tyypillisiä. Lattareissa on vapaissa kuvioissa erilaisia nostoja, jossa nainen on esim. spagaatissa ja mies nostaa kainaloista takaisin jaloille.

Yleisimmät termit, joita olen kuullut käytettävän vakiotansseissa ovat: swing, sway, spin ja pivot. Ne ovat kaikki erilaisia liikkeitä.

Kirjoittajan avainsanat: swing, sway, spin, pivot, lift, vakiotanssit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu