TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mies vie ja nainen vikisee ideologia (Sammakko 2008-08-11 19:32)

Palautetta viennistä

MyyMyy
2008-08-15 8:18

Jora hyvä, on olemassa syynsä siihen etteivät naiset anna palautetta miehen viennistä (ja tanssista yleensä). Osa miehistä on nimittäin niin herkkänahkaisia, että kauniisti ja kannustavasti annetun palautteenkaan jälkeen on turha odotella uutta hakua. Toki naisilla on samat puutteet, mutta nyt ei keskustella niistä ;)

Totta puhuen vienti ja seuraaminen on aina kahden ihmisen välistä viestintää. Se, mikä toiselle on selvä vienti, on toiselle täysi mysteeri. Minua liian kova ja pakottava vienti ahdistaa. Ehkä pitäisikin puhua sopivasta viennistä, ei selkeästä viennistä. Siksi miehellä on hyvin haastava tehtävä selvittää millaista vientiä kukin nainen tarvitsee. Selkeää vientiä on ehkä vaikea määrittää, mutta sen tulos on selvä - pari tanssii samaa tanssia, samoja kuvioita ja samaan rytmiin vaivattomasti. Jos nainen takeltelee kuvioihin lähdössä tai niiden suorittamisessa, rytminvaihdoksissa jne. jatkuvasti, on viennissä luultavasti jotain epäselvää. Tässä on kuitenkin hyvä ottaa huomioon, että ensimmäinen tanssi(pari) menee usein uuden kavaljeerin tapoihin totutellessa. Samoin jokin kuvio voi olla naiselle vieras, jolloin vaaditaan todella selkeää vientiä sen toteuttamiseksi. "Ihan hyvä" ei aina ole tarpeeksi ;)

Itse olen arka antamaan palautetta miehelle tansseissa, sillä harjoittelutilanteet ovat minusta erikseen. Kaikki eivät halua kuulla mielipiteitä tai mahdollisesti toimivia vinkkejä - ja ne, joille uskaltaisin sanoa, eivät vinkkejäni kaipaa. Toki saatan kehua vientiä - varsinkin, jos takeltelen tanssissa omasta syystäni, viennin selkeydestä huolimatta. Sillon on useimmiten kyseessä vieras kavaljeeri, jonka tanssityyliin tai taitotasoon sopeutuminen kestää normaalia pitempään. Myös vasta-alkajille saatan antaa positiivista palautetta kannustusmielessä. Negatiivista palautetta sen sijaan - no, ainoastaan, jos minun on esim. miehen otteen vuoksi todella vaikea liikkua TAI mikäli mies ottaa asian puheeksi ja ikään kuin kysyy mielipidettäni.

Mutta vastauksena kysymykseen: älä luovuta ensimmäisen tanssiparin kanssa. Muutaman hakukerran jälkeen vienti ja seuraaminen voivat loksahtaa kohdalleen ja saat alun takeltelun jälkeen erittäin mukavan tanssikaverin :)

Kirjoittajan avainsanat: vise, vienti, seuraaminen, palaute

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu