TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Automaattinen seuraaminen lindy hopissa (AKE. 2008-08-09 21:54)

Onko naisen paritanssi luovaa toimintaa? Voi olla!

Seikkailija
2008-08-14 20:09

Hei vaan kaikille! Uusi palstalainen tässä näppäilee ensikirjaimensa palstalle!

Olen käynyt lavoilla aktiivisesti nelisen vuotta. Koko ajan olen yrittänyt kehittää itseäni tanssijana opetellen uusia tanssilajeja verkkaiseen tahtiin. Olen pyrkinyt panostamaan viennin selkeyteen, koska pidän sitä tanssin kulmakivenä. Oletan, että naisten on mukavampi tanssia varmassa viennissä kuin epävarmassa.

Tässä kuluneen vuoden aikana olen törmännyt muutamiin tyttöihin, joiden kanssa on (aluksi pelleilymielessä) tullut sekoitettua roolijakoja. Ts. tyttö on voinut ottaa muutamissa kohdissa ohjat käsiinsä ja minä olen yrittänyt seurata parhaani mukaan. Parhaiten tämä on onnistunut kädenalitansseissa, joissa musiikin tulkintaa muutenkin korostetaan ja missä naisen rooli on ehkäpä aktiivisempi. Mutta on roolijako onnistunut myös vakiotansseissa, varsinkin jos on ollut tilaa mennä. Ruuhkassa on parempi, jos jommallakummalla on selkeä vastuu viennistä ja tällöin se on sillä, jonka seuraaminen on huonompaa, ts. minulla! :)

Kun miehelle kertyy tanssikilometrejä tarpeeksi, saattaa tanssi muuttua tylsäksi kuvioiden toisteluksi musiikin tahtiin. Myös paljon mainostettu tulkinta rajoittuu monesti tiettyihin kursseilla opittuihin liikkeisiin, joita on helppo toistaa tietyin väliajoin sopiviin kohtiin. Mutta entäpä jos unohtaa kuvioiden täydellisen suorittamisen, antaa tanssista enemmän vastuuta tytölle ja antaa musiikin viedä aivan fiiliksen mukaan? Minulle se on avannut aivan uuden maailman. Vaikka saman kappaleen tanssisi kymmeneen kertaan saman tytön kanssa, tulee joka hetkestä aina erilainen. On haastavaa yrittää seurata tytön aivoituksia samalla kun itse yrittää esim. tehdä jotain kuviota. Monesti suunnitellusta kuviosta tulee aivan erilainen ja se on kyllä hauskaa! Samalla myös käsitys oikein tai väärin tanssimisesta katoaa. Ainoat seikat jotka täytyy osata, on perusaskel ja tietyt peruskuviot sekä musiikkiin tanssiminen. Ainiin ja katseen täytyy olla parissa, mieluiten silmissä! =)

Elokuisin tanssiterveisin

Seikkailija

Kirjoittajan avainsanat: tulkinta, vienti, seuraaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu