TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Muistiinpanoja kilpatanssileiriltä (vakiot) (Tomy 2008-08-14 22:07)

Muistiinpanoja kilpatanssileiriltä (vakiot)

Tomy
2008-08-14 22:07

Ohessa sekalaisia muistiinpanoja viikon takaiselta kilpatanssileiriltä, jossa opettajina olivat edelliset ja tuleva eurotanssija.

Esitetyt asiat ovat tietysti suodattuneet matkan varrella kohti tätä viestiä, ensiksi epämääräisiksi koukeroiksi tuhruiselle paperille ja sitten tässä yrittäessä niitä tulkita ja auki koodata. Lopullinen vastuu on kuitenkin sillä neljännellä osapuolella, joka teidän kertomasta joutuu tästä jotain päättelemään.

Mihin tahansa pilkkuun ja sen puutteeseen saa tarttua ja se on suotavaa, jotta saamme verevän keskustelun aikaiseksi.

Sitten asiaan.

Tanssiasennosta
===============

Tärkeintä on kontakti oman vartalon kanssa ensiksi! Oman vartalon vienti ja oman kehon aktivointi, energiaa kropassa. Voimista omaa vartaloasi. Heti kun ajatus on parissa, on se pois omasta tanssista.

Vakioissa polvet ovat aina pehmeät, paino hieman enemmän päkiöillä kuin kannoilla, kuin valmiinan nyrkkeilyotteluun. Kantapäät saa helposti irti lattiasta. Selkä ja kehon keskilinja ovat aktiviiset.

Kontaktista
===========

Kontaktipisteet:
1. Naisen selkä miehen oikealla kämmenellä.
2. Naisen vasen kämmen miehen oikealla olkavarrella.
3. Naisen keskilinja miehen oikeassa kyljessä.
4. Naisen oikea kämmen miehen vasemmalla kämmenellä.
Näistä kontakteista voimakkain ja tärkein on naisen selkä miehen oikealla kämmenellä. Daamit: ajatelkaa tanssivanne vasenta rintaa miehen oikeaan kämmeneen. Energia rinnasta käteen. Lähes yhtä tärkeää kuin selkäkontakti on naisen vasen kämmen miehen oikealla olkavarrella. Sitten tulevat keskilinja/kylki ja viimeisenä naisen oikean ja miehen vasemman kämmenen kontakti, joka on kevein.

Mistä johtuu oudot tanssiasennot?
- Kontakti voi olla väärässä kohdassa. Parin välillä ei ole selkeää etäisyyttä.

Millainen kontaktin pitää olla?
- Kontakti on elävä. Liimaus aiheuttaa stressitiloja. Kun olen omilla jaloillani ja liikutan omaa painoani, on helppo liikkua.

Parilla on yhteinen keskipiste, johon kumpikaan ei kajoa.

Oma tila: pyöreä tanssiasento.

Viennistä
=========

Jos nainen ei ole aktiivinen, niin mies alkaa alitajuisesti viedä. Oma liike katoaa, kun aletaan auttamaan ja ohjastamaan toista.

Kumpaa nainen seuraa miestä vai musiikkia?
- Nainen kuuntelee miestä, mutta ilman musiikkia ei voi tanssia.

Miten tanssi rytmitetään?
- Suhteessa omaan taitotasoon. Alkuun perusrytmi, myöhemmin muut musiikin vivahteet. 20 eri orkesteria soittaa saman kappaleen 60 eri tavalla. Kuuntele mitä vivahteita kuulet musiikkissa ja mieti miten sen tulkitset ja tanssit.

Nainen voi viedä miestä niin, ettei mies huomaa sitä!

Jos nainen vain seuraa ja mies vie => nainen ei tanssi.

Miten mies viestittää liikkeestä?
- Aloitan liikkeen omasta kehostani. Polvet joustavat ja paino siirtyy eteenpäin.

Painopisteestä
==============

Vartalon keskikohdassa, navan seudulla.

Miten saa painopisteen pysymään aloillaan?
- Kun vartalo nousee ylös, painan hartioita alas. Hartiat ja jalat muodostavat yhtenäisen voimalinjan kohti lattiaa.

Daamit: tanssikaa selkä suorana, ei rotkoteta selästä, vaan joustetaan polvista.

Liikkeestä
==========

Kun liikut eteenpäin, ajattele eteenpäin. Kun liikut taaksepäin, ajattele käännöstä ja odota toisen eteenpäintuloa. Miksi näin? Eteenpäin likkuva on parin keskipisteen suhteen ulkoradalla ja liikkuu enemmän. Taaksepäin liikkuva on sisäradalla ja liikkuu vähemmän.

Tanssista tulee rauhallisempi, kun omat vuorot (eteen & taakse) löytyvät.

Vasemmalle kääntyvät kuviot: kierto reisistä, ei hartioista. Käännös tapahtuu alapäällä (hanurilla), ei hartioilla.

Nousuliike viestittää: sulje jalat.

Swing-liike: lähtee takaa, tossu ensin, sitten paino. Jousto polvista, koska painopiste liikkuu takaa eteen. Liike kuin keinulla.

Valssin oikean käännöksen swingiä voi harjoitella heilauttamalla vasenta käsivartta takaa pitkälle eteenpäin ja ylös.

Tango: ei swingiä, vaan liikelaajuus saadaan tehtyä keräämällä energiaa taaksepäin ja kiertoliikkeellä.

Tango
=====

Tangoliike: polvet tanssivat voimakkaasti eteenpäin, paino siirtyy eteenpäin. Askel tulee samanaikaisesti vartalon kanssa.

Mies tanssii naisen alapuolelta, joten nainen on enemmän omalla tasollaan (vähemmän polvijoustoa).

Avaus (promenadi): mies ajattelee kääntävänsä vasemman kyljen eteenpäin. Vasen puoli sulkee tanssiotteen ja muuttaa asennon promenadiasennoksi.

(Promenadiasento = katseet samaan suuntaan, miehen vasen kylki kohti tanssisuuntaa, naisen oikea kylki kohti tanssisuuntaa).

Avaus (promenadi): Naisen askel on lyhyempi. Nainen kääntää ainoastaan päänsä ja twistaa jaloilla. Vartalo pysyy samansuuntaisena.

Promenadista lähtö: Ensimmäinen askel on vauhdikas (Slow) ja vauhti kiihtyy seuraavalle askeleelle (Quick). Jos kuvion loppuun tansitaan suljenta, kolmannella askeleella jarrutetaan (Quick) ja viimeinen askel tuo jalat yhteen (Slow).

Pivot-käännökset (jatkuva nopea pyörimällä etenevä liike): pyri eteenpäin liikkuvalla osalla aina parin ohi. Takaosalla odota, väistä ja anna parin liikkua. Älä päästä painoa romahtamaan takaosalla (paino pysyy päkiällä).

Wiener valssi
=============

Liike eteenpäin. Selkeä vuorottelu, tällöin energiat eivät taistele vastakkain. Kun liikut eteenpäin, liiku selkeästi eteenpäin parin ohi. Kun liikut taaksepäin, odota parisi liikettä ja väistä.

Kallistuksen määrä?
- Suhteessa liikkeen laajuuteen. Vartalon kallistus tasapainoittaa ja jarruttaa liikkeen.

Wiener valssin jalkatyö: jalkaterät (kannat) maassa. Swing on tasaisempi ja pienempi kuin hitaassa valssissa tai slowfoxissa, koska tanssin tempo on nopeampi. Jalat ovat koko ajan pehmeät (polvet hieman koukussa, jousto), jotta liikkeestä saadaan tasainen ja rauhallinen. Ei aikaa tehdä korkeita nousuja.

Jos askelpituus jää lyhyeksi, et ole käyttänyt tukijalkaasi tarpeeksi.

Että tämmöisiä.

Kirjoittajan avainsanat: vakiotanssit, kontakti, tanssiasento, vieminen, seuraaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu