TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mies vie ja nainen vikisee ideologia (Sammakko 2008-08-11 19:32)

Viennin vapausasteista

Avanaq
2008-08-14 14:00

Tänään mietin sellaistakin asiaa, kuin miehen tarjoama älyllinen haaste naiselle tanssissa. Valitako selkeä vahva vienti joka lähes pakottaa naisen juuri niihin kuvioihin ja rytmeihin joita mies tahtoo, vai mies joka jättää naiselle tilanteen avoimeksi, kuin arvoitus: mitä seuraavaksi? Ja mies jatkaa naisen ratkaisun perusteella.

Et sinä Pia liian syvällä ole - tai ainakin sulla on mut siellä seurana. Tuota roplematiikkaa on sattuneesta syystä tullut viime aikoina kovastikin mietittyä.

Oman parin tms. vakkarievään kanssa noita "avoimia tilanteita" tulee helpommin toteutettua. Pieni painallus sormenpäillä: alapa nyt mennä ja tee jotain mukavaa, mutta tule ajoissa takaisin. Itse pysytään sen verran mukana, että fraasin tms. alussa ollaan taas jonkin sortin kontaktissa. Daami on saanut tuplapyöriä ja keikutella tai tehdä ihan mitä haluaa kokonaisen parin tahdin ajan.

Uuden tai vieraamman naisen kanssa haasteita on enemmän. Moni, useimmat naiset, eivät ole tuohon vapauteeen tottuneet. Ja stop, en minä syytä naisia vaan miehiä, jotka eivät ole heille tuota vapautta antaneet.

Paitsi etten minä syytä miehiäkään. Viimeisen kolmen vuoden aikana on tullut tahkottua melkoinen määrä kursseja, eikä juuri millään ole otettu asiaa kunnolla puheeksi, saati sitten käytännössä opeteltu. Oliskohan aika?

Näin lopuksi tuli mieleen se, että kuinka hyvin (tai huonosti) miehet ovat tietoisia oman vientinsä luonteesta? Väittäisin, että hyvin heikosti. Me miehet saamme hyvin heikosti suullista palautetta viennistä, ja siinä sitä sitten omaa vientiä kehitetään arvausmenetelmällä. Ja naiset valittaa, että kun ei ne miehet osaa. Palautetta kiitos - mutta kauniisti :-)

Kirjoittajan avainsanat: vienti, seuraaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu