TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
T.T. Purontaka - piiiitkä miinus (Jatsari 2008-07-27 13:52)

T.T. Purontaka - piiiitkä miinus

Jatsari
2008-07-27 13:52

Perjantaina oli vielä lauantain suunta epäselvä, kunnes bongasin Tähtitaivaan solistinaan T.T Purontaka Ruokolahden lavalta. Orkesterin ilmoitus tanssilajeista oli: pyytämättä foxtrot, tango, valssi, hidas valssi, humppa, jenkka, polkka, masurkka, hambo, jive, bugg, boogie woogie, samba, rumba ja cha cha eli kaikki tanssilajit, joita monipuoliseen tanssi-iltaan tarvitaan. Koska matkakaan ei ollut järisyttävän pitkä, niin lauantaina suunta oli Paavolaan tai Siikajoelle vai mikä se nyt olikaan. Etukäteisilmoituksen mukaan olin jo lisäämässä Tähtitaivasta parhaaseen A-ryhmään PNP:n, KinoJaken, Taikakuun ja muutamien muiden monipuolisten esiintyjien harvalukuiseen joukkoon.

Ruokolahden lava tuli myös korkattua ja lava on ollut toiminnassa 50-luvulta lähtien Siikajoen törmällä. Idyllinen ja jopa holiton lava, jonka lattialankuista näkee, että tällä lavalla on hiihdelty ennenkin – lankkujen pehmeät osat ovat kuluneen oksan kohtia enemmän mutta ei pieni epätasaisuus sanottavasti haitannut.

Karvas totuus paljastui kuitenkin illan mittaan. Ei tullut sambaa, rumbaa, tosin yksi rumbahtava kappale kuitenkin, EI EDES PYYDETTÄESSÄ polkkaa ja masurkkaa, vaikka urkurityttönen kirkkain, pyörein silmin lupasi, jopa kaksikin kertaa. Käsittämätöntä yleisen pettämistä ja varsinkin polkan puuttumisen kirpaisi, sillä yleisön joukossa oli paljon minua vanhempiakin ihmisiä, jotka ovat varmasti tanssineet polkkaa kymmeniä vuosia tällä perinteisellä lavalla.

Itse yritysmaailmassa olen tottunut siihen, että asiakkaille pitää tarjota sellainen tuote mitä asiakas on tilannut. Siinä mielessä myös Ruokolahden lavalle tuli miinusta sen vuoksi, että ei ole valvonut tuotteen laatua ja itse orkesterille tosi pitkä miinus eikä päässyt lähellekään A-ryhmää. Muuten orkesteri soitto oli kohtuullista, kunhan rumpali vielä iskostaisi sellaisen asian, että ei lavaa tarvitse rummuttamalla hajottaa.

Eduskunta on säätänyt tuotevastuulain vuonna 1990 ja pitäisi näköjään ulottaa tuotevastuulaki koskemaan myös huvitilaisuuksia – siinäpä jollekin kansanedustajalle haasteellinen tehtävä. Siihen asti voi vain vaikuttaa omilla jaloillaan eli suuntaamalla ne sellaisille tanssilavoille, joissa esiintyy orkestereita, joiden etukäteisilmoitukset pitävät paikkaansa. Tähtitaivaan ohjelmatoimistolle vielä sellainen viesti, että korjatkaa tanssipalvelimelle oikeat tiedot eli: pyydettäessä jenkka, POLKKAA JA MARUSRKKAA EI PYYTTÄMÄLLÄKÄÄN.

Etelä-Pohjanmaalla 70-luvulla sellaiset orkesterit, jotka eivät soittaneet yleisön haluamaa musiikkia - silloin tangoa - uitettiin välittömästi Lapuanjoessa. Nyt on meno rauhoittunut ja Pohjois-Pohjanmaalla ollaan muutenkin vähän tasaisempia, joten Siikajoen tyyneen pintaan ei tullut minun harmikseni orkesterin kokoista reikää.

Matka jatkuu, kuten T.T. Purontaka ilmoitti lähes jokaisen kappaleen alussa – niin jatkuu minunkin matka, mutta tuskin tänä kesänä Ruokolahden lavalle eikä lavalle, jossa esiintyy Tähtitaivas ja T.T. Purontaka. Minun matka jatkuu 2.8 Merisärkälle ja jos on hyvä keli, niin tarkoitus on rullaluistella 70 km:n menomatka alkulämmöksi ja loppuilta jäähdytellä Helmenkalastajien tahdittamana ja tiistaina 5.8. onkin PNP Pyhäsalmen lavalla, josta ei voi olla pois. Toivottavasti nämä yhtymät ovat maineensa veroisia – vakaassa uskossa eläen. Jatsari

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu