TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Konkari on tavattoman huono sana kuvaamaan taitotasoa (Virago 2008-07-13 23:38)

Konkari on tavattoman huono sana kuvaamaan taitotasoa

Virago
2008-07-13 23:38

Luulen, että aika monille ”konkari” on henkilö, joka on vain tarpeeksi kauan roikkunut mukana jossain toiminnassa. Konkari ei välttämättä ole taitava tai lahjakas, ehkä jopa päinvastoin.

Olen harrastanut moottoripyöräilyä yli kolmekymmentä vuotta, pidän itseäni konkarina. En ole mitenkään erityisen taitava kuski, osaan vain cruisailla nautiskellen asfalttiteillä. En osaa mitään hohdokkaita temppuja, en osaa esimerkiksi keulia, mutta monen mielestä olen konkari.

Äitini on harrastanut lavatansseja ainakin viisikymmentä vuotta. Omasta mielestään hän on varmasti konkari, hän on nähnyt ja kokenut kaiken mahdollisen näiden vuosikymmenten aikana. Silti hän ei erota Cha chata Foksista, Rumba on hänen mielestään ”hiano tanko” ja Hidas valssi on ”vähä pliisusti soitettu valssi”. Jos äiti saisi päähänsä mennä tanssikurssille ja hän tutkisi kurssiohjelmaa, hän varmaan valitsisi Cha chan konkaritason, koska hän on konkari ja koska hän ei osaa Cha chata.

Pari vuotta sitten juttelin tansseissa vanhemman herrasmiehen kanssa, joka oli juuri hiljattain ollut elämänsä ensimmäisellä tanssileirillä. Hän oli osallistunut konkarikurssille. Hän oli periaatteessa tyytyväinen leirin antiin, ihmetteli vain että kovin vaikeita kuvioita yritettiin konkareille opettaa. Myös hän oli sitä mieltä, että konkarikurssilla oli ainakin kaksi paria, jotka tanssivat niin hyvin, että olisivat hänen mielestään voineet aivan hyvin mennä suoraan jatkokurssille.

Konkari-sanan merkitys tanssikurssin yhteydessä on selvä heille, jotka aktiivisesti kulkevat kursseilla tai jotka seuraavat vaikkapa tällaista tanssiaiheista sivustoa. Asiaan vihkiytymättömällä kurssiohjelman lukijalla konkari-sana voi saada täysin toisenlaisen merkityksen, kuin tanssikurssin järjestäjä on tarkoittanut.

Miksi ei puhuta vaikkapa Mestari-tasosta. Alkeet – Jatko – Mestari.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu