TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Missä iässä lapset kesälavoille ? (Sarsa 2008-06-02 22:53)

Missä iässä lapset kesälavoille ?

Sarsa
2008-06-02 22:53

Erinäisissä keskusteluissa siellä sun täällä herää kysymys lasten lavoilla olosta, kysytäänpä siis

1) Missä iässä mielestänne lapset voi ottaa mukaan kesälavoille tutustumaan tanssin maailmaan ?

2) Entä missä iässä heidät voi laskea matkaan itsekseen ?

Voit myös halutessasi esittää perustelut vastauksellesi.

Jerryjee 2008-06-03 10:43 =>

Omia kouluikäisiä lapsiani en lavoille kuljettanut, mutta tanssitreeneihin kyllä. Kokemus oli se, etteivät he siellä montaa kymmentä minuuttia viihtyneet ilman lisävirikkeitä, kuten Aku Ankan taskukirjoja. Läppärin ja tietokonepelien avulla sain venytettyä tuota aikaa koko tunnin-puolentoista treenin mittaiseksi.

Mitä sivusta seurailen, niin kyllä alle kouluikäisetkin voivat tulla, mutta vanhemman tai jonkun vastaavan, käytännössä herkeämättömässä seurannassa. Lapsien taipumus on tyhjä lattia huomatessaan, kirmata heti se päästä päähän edestakaisin. Ja kolarien vaara on ilmeinen.

Sinänsä voin olla "konservatiivinenkin", mutta vakioratkaisu siihen, ettei lapsille saa hoitajaa, ei ole se, että tuo heidät tanssipaikalle nurkkiin maleksimaan. Vahinko sattuu ennen pitkää, jos lapsi on vilkas kuten yleensä ovat. Sillä tavalla tanssilava ei ole ns. lapsen paikka.

Itsekseen päästäisin täysi-ikää lähestyvän... ;)

Ipta 2008-06-03 11:23 =>

Ihan ensiksi miten määrittelet kesälavan? Onko se se juhannuksena tansseja kyläläisille koko perheelle tarkoitetuksi tapahtumaksi järjestävä lava vai tansseja säännöllisesti järjestävä lava, joita esim. Minnemennä-palstalla on? Jos kyseessä on ne kesätapahtumaksi tarkoitetut tanssit, niin sinne lapset kyllä vanhempien huoltamina sopivat, vaikka useinhan siellä viina enemmän virtaa kuin "oikeissa" tansseissa. Mutta normaalitansseihin viennissä olen Jerryjeen kanssa samoilla linjoilla.

Olen kyllä ollut joskus tansseissa, joissa lapsi tai kaksi on ollut tanssijoiden mukana. Joskus keskenään tanssien ja välillä aikuisen parina. Mutta jos näitä perheellisiä on useampi eli jos tapa yleistyy, ollaan jo vaarallisilla vesillä ihan jo turvallisuuden kannalta katsoen. Niin ikään mielestäni lasten paikka yömyöhällä (miksi alle kymmenvuotiaalla katson jo kymmenen jälkeisen ajan) ei ole olla tanssipaikoilla -ainakaan säännöllisesti. Eli päivätanssit varmaan paremmin sopivat lapsillekin. Luulen että näillä päivätansseilla on erilainen status iltatansseihin verrattuna. Oletan että esim. alkoholia ei käytetä lainkaan.

Kun perheessä on lapsia, täytyy silloin harrastukset mitoittaa tilanteen mukaan ja usein se tansseissa käynti vähenee. Mutta sen aika tulee jälleen, kun lapset kasvavat reilusti kymmenen ikävuoden vanhemmalle puolelle. Treeneihin varmaankin voi ottaa nuorempiakin mukaan. Ne kun eivät ole iltamyöhällä, eikä kai kestä niin kauan, että lapset väsyvät, vaikka tanssista pitäisivätkin. Itsellä ei ole paljon treeneistä kokemusta, joten en tiedä minkä verran siellä lapsia on mukana.

Toki on hyvä, että saadaan lapset innostumaan tanssimisesta, mutta lavatanssit ovat aikuisten ("rippikoulun käynyt ja rokotettu")juttu. Innokkaalle lapselle kannattaa etsiä harrastus jostain muualta tanssin parista.

Stefanus 2008-06-03 11:43 =>

Tästä on tosiaan joskus kai aika tiukastikin väännetty kättä tälläkin palstalla. Itse olin lapsi, kun eka kertaa menin tanssilavalle, 15-vuotias. Se oli aikaa, jolloin suositusikäraja oli rippikouluikä. Itse en ollut käynyt vielä silolin rippikoulua. Mutta meillä oli joustava ja suvaitseva nuorisoseuralaishenki kotona. (siskot saattavat olla vähän toistakin mieltä, mutta ainahan on ja pitääkin tyttöjen perään katsella. Eiks se niin ole mennyt iät ajat?)

Ensin tietenkin on otettava huomioon nämä turvallisuustekijät, kun tuo lapsen lavalle. Voi vaikka sattua ja tehdä kipeetä, jos näistä tekijöistä ei huolehdi. Ei voida olettaa, että tanssijat pystyisivät huomioimaan polvenkorkuisia parketeilla, kun tanssimaan opetetaan, ettei jalkoihin katsota.

Vanhempien vastuullahan lasten kasvatus on ja vanhemmat ratkaisevat, minkäikäisinä lapset voi tuoda lavoille. Mutta kyllä ainakin itse vähän ihmettelen, jos pikkulapsia lavoilla on vielä siellä myöhempään - esimerkiksi vaikka klo 23 paikkeilla. Kritisoidaanhan hirveän tarkkaan sitäkin, jos esim. urheilupuolella salivuorot ovat kovin myöhään.

Toisaalta vanhemmat myös arvioivat, millaisia fiilistelyjä haluavat lapsilleen näyttää. Yleisesti ottaenhan tosin lavojen meno on kyllä fiksua.

Missä iässä sitten on soveliasta, että voi lapsensa laskea itse lavalle. Tässä olen oikeastaan aika joustava ajatuksiltani. Eiköhän joku 13-15-vuotta ala olla sellainen ikä, että voi lavatanssimaailmaa lähteä maistelemaan. Kun ajattelen esim. maailman menoa vaikkapa tuossa kirkkopuistossa nyt koulujen päättäjäispäivän jälkeisenä iltana ja yönä, niin on jopa suositeltavaa, että nuoret löytäisivät lavatanssimaailman kohtuullisen turvallisen ymäpäristön.

Kommentit: [Aito]

MLeena 2008-06-03 11:40 =>

1) Siinä iässä kun lapsella on kärsivällisyyttä katsella aikuisten välillä kovaakin menoa tanssilattialla ja malttaa itse pysyä sieltä poissa turvallisuusyistä. Aikuisten käsivarsilla saa kyllä tanssiakin ja jossain rauhallisessa nurkassa muutenkin. Pienten tanssilattialla olo häiritsee ainakin minua, koska pelkään heidän puolestaan. Yksilöllinen tuo ikäraja varmaan, olisiko noin 6 vee? Omat lapseni eivät ole olleet mukana lavoilla, joten käytännön kokemusta ei ole.

2) Rippikoulun jälkeen ilman muuta. Oltiinhan siinä iässä siellä ennenkin, vaikka alkoholin käyttö oli yleisempää ja matkat tehtiin liftaten. Ja eikös nuoret nykyisin aikuistu muutenkin nopeammin, käyvät yksin interreilaamassa ja kielikursseilla ulkomailla.

Taika 2008-06-03 12:15 =>

1) Niinkuin ei mikään muukaan, ei tämäkään ole niin mustavalkoista. Jos perhe on esim. kesälomalla ja kaukana kotoa (no hyvä on, vaikka lähelläkin), vanhemmat innokkaita tanssimaan ja veri vetäisi lavalle edes katsomaan, NIIN... Olen nähnyt vanhempien mukana olevia lapsia ihan sylivauvasta ylöspäin. Yleensä nämä vanhemmat katsovat kyllä jälkikasvunsa perään, eivätkä edes viivy kuin tunnin, korkeintaan kaksi itsekään.

Jos lapset ovat sen verran isoja, että haluaisi niiden löytävän tiensä tanssiharrastukseen, voi mielestäni lapset ottaa ihan hyvin mukaan PIENILLE LAVOILLE, JOSKUS, ellei viivy ensivalsseista pilkkuun saakka ja jos lava on maineeltaan ns. siisti lava.

2) Omat lapseni pääsivät rippikoulun jälkeen. Itse olen ollut kesälavalla 11-vuotiaasta alkaen, MUTTA, muttamuttamutta, lava oli paikallinen, hyvin pieni lava, jossa lähes kaikki tunsivat toisensa. Minulla oli siellä monta "äiskää" ja "iskää" huolehtimassa minusta. Aluksi pyörinkin vain myyntikojussa ja opettelin myyntityötä. Kaikilla lavoilla ei näin olisi ollut, enkä kaikille lavoille olisi päässyt. Muistoissani nuo kesät ovat kuin suomi-filmistä; kauniit kesäillat, naiset kukkamekoissaan ja sitä ihanaa, perinteistäkin perinteisempää tanssimusiikkia. Huoh!

Jora 2008-06-03 12:43 =>

Omia lapsia ei ole, silti saanee vastata, vaikka kommentit ovat sen mukaisia.

Hyvä tutustumisikä saattaisi alkaa 6-8 vuotiaista. Myöhemmin vanhempien mallia on ehkä vaikeampi markkinoida. Mitä nuorempi, sitä enemmän vahtimista.

Toistaiseksi olen nähnyt lapsia sen verran vähän, ettei ole haitaksi asti ollut. Innokkaasti juoksevat, jopa tanssivat muiden seassa ja ovat taitavampia väistelemään kuin monet aikuiset tanssijat.

Harjoituspaikoilla näkee lapsia jo 0-ikäisistä lähtien, tosin eivät salissa toisten jaloissa, korkeintaan sylissä.

Aikoinaan oli kai se rippikoulu vähimmäisvaatimuksena itsenäisempään menemiseen. Itse en silloin päässyt, ei ehkä ollut kiinnostustakaan. Ensimmäiset tanssikokeilut vasta toisena tai kolmantena opiskeluvuotena, kun kukaan ei enää kyennyt kieltämään satojen kilometrien päästä. Sillä syntisellä tiellä kierrän maailmaa edelleen.

Eloveena* 2008-06-03 12:44 =>

Oma 13v. poika on ollut mukana lavoilla satunnaisesti parina kesänä + joskus alkuillan kisarannassa tai Kerholassa. Viime kesänä lähdimme lähilavalle Haikkaan ja mennessä jo sovimme, että lähdemme 'ajoissa' kotiin. Poika haki itsekin siellä muitakin kuin minua ja oli useita kertoja myös naistenhaulla lattialla :). Olimme yhdessä tanssimassa, kun kuulutettiin 'illan viimeiset valssit' -olimme ihan ihmeissämme, joko se ilta meni? ja me vielä täällä... Itse kävin tuon ikäisenä jo tyttökaverin kanssa fillarilla lähilavalla ja päästiin kyllä tanssimaan, eikä jääty jalkoihin. Suvaitsevalla käytöksellä kaikki; vauvasta-vaariin mahtuvat tanssimaan :)).

Mononen 2008-06-03 13:17 =>

Tanssihan on tunnelmalaji. Eli siinä iässä kun tunnelmointi vastakkaisen sukupuolen kanssa kiinnostaa!

Lurjus 2008-06-03 17:21 =>

Minä olen aloittanut lavalla kulkemisen rippikoulun käytyäni ja sen jälkeen toimin paikallisen urheiluseuran ylläpitämässä tanssilavalla mm. kahviossa ja kävimpä myös järjestysmieskurssi. Se touhu jäin parin vuoteen kun lähdin kauaksi etelään opiskelemaan ja sillä tiellä olen edelleenkin.

Minusta rippikoulu-ikä on sopiva ikä aloittaa kunnolla lavatanssit.

Äidin ja isän mukana olen käynyt kotikylän hirvipeijaisissa ja pikkujouluissa yms. joissa oli lopuksi tanssit. Ne mielestäni riittävät nuoremmille aivan hyvin. Sallittakoon lasten olla lapsia.

Olenko sitten vanhanaikainen ja nipottaja tai kylmä ihminen, mutta näin vain on.

Ugh, olen jälleen puhunut.

Suke 2008-06-03 18:05 =>

Jos on koko ajan jompikumpi vanhemmista seurana tai joku tuttu aikuinen, niin 5-v. alkaen voisi olla sopiva ikä tulla mukaan joksikin aikaa, ei koko illaksi kuitenkaan, menee unirytmit sekaisin.Ei myöskään mitään vapaata juksentelua tanssilattialla, koska vahinko voi tulla...

Omakohtaiset tanssikokemukset alkavat siitä, kn 9-v:n iässä opettelin jenkan ja sitä jossain iltamissa pääsin onnesta mykkänä hyppimään. Isän matkassa kuljin siitä alkaen tanssilavalla kesäisin (hän järkkärinä) ja lavan kaiteella silmä kovana katsoin illan virtuooseja ja opettelin sitä kautta askellusta eri lajeihin. 13-vuotiaana tuli pituutta nykyiset 180cm ja sen kesän juhannusaattona alkoi tanssiura. Monet kengät on sen jälkeen kulutettu...meni vähän historiikin puolelle tämä loppu!

Chick N 2008-06-04 0:15 =>

1) Ehkä joku 13 v. voisi olla sopiva ikä, mikäli lapsella on intressejä lähteä kesälavalle, ts. haluaa sitä itse.

2) riippuu lapsesta.

Itsellekin noita jokunen on siunaantunut ja siitäkin huolimatta tai ehkä just siksi tekisi mieli todeta pienempien lasten osalta, että no kids, please! Aikuisten 'seurustelumestojahan' nuo tanssilavat etupäässä ovat ja Maija Poppasta saa leikkiä riittävästi kotonakin enkä usko, että tulisi ihmeemmin nautittua tanssista, mikäli seassa kirmailisi lapsosia. Tai miksei niin, että tanssipaikalla olisi erillinen lapsiparkki, jonne vanhemmat voisivat jättää jälkikasvunsa vaikkapa pariksi tunniksi. Paremmin nuo ehkä viihtyisivätkin toistensa seurassa ja vanhemmat saisivat tanssahdella rauhassa tietäen lasten olevan tallessa ja turvassa valvotuissa olosuhteissa.

Pia M 2008-06-04 1:49 =>

1) Riippuu niin kovasti lapsista. Omat poikani olivat Riutalla 9-, 11- ja 12 -vuotiaina, saivat kierrellä kolmistaan mutta ehdoton kielto oli että tanssilattialle ei ole menemistä ellei tanssi. Käsittääkseni ei mitään kahnauksia sattunut, ja suoraan sanottuna jos paikalla sattui olemaan silloin joku tiukkapipo joka ärtyy jo pelkästään siitä että näkee alaikäisen, niin en jaksa kauheasti murhetta hänen ärtymisestään kantaa.

2) Riippuu niin kovasti lapsista. Vanhimman päästäisin varmasti jo nyt (täyttää 16), keskimmäisen kohdalla odottaisin sinne täysi-ikäisyyteen saakka (täyttää 15), ja nuorimmaista en ainakaan ihan pariin kolmeen vuoteen vielä (täyttää 13). Lapset kehittyy ja itsenäistyy kaikki hiukan eri tahtia, ja vastuuntunto kehittyy myös eri tahdissa...

Blackbirdille, että voi juku musta olis ihanaa kun nollatoleranssi olis olemassa:

- tupakoitsijoiden osalta, koska en voi sietää tupakan käryä - kaikkien tulee olla tupakoimattomia mun läheisyydessä
- kimittävien ja honottavien naisten osalta, koska mulla meinaa mennä hermo kun viereen osuu nainen joka kuvittelee puhuvansa hienosti mutta oikeesti kuulostaa epävireiseltä huuliharpulta
- haisevan hengityksen osalta, koska mulla meinaa lentää laatta kun haistan pesemättömät hampaat
- sivutuulikampauksisten miesten osalta, koska en voi käsittää miksi ne haivenet pitää liimata kaljuun kiinni vasemmalta oikealle, tai oikealta vasemmalle
- naistenrunkoisten maastopolkupyörien osalta, koska en jaksa tajuta miksi naisen pitää ajaa maastossakin avorunkoisella pyörällä - ei kai se sinne hame päällä mene polkemaan...???

Jne.

Mutta koska ymmärrän, että minun mielipiteeni ovat vain minun mielipiteitäni, ja muilla on tasaveroinen oikeus omiinsa, yritän sietää tupakoitsijoita, honottajia, haisevaa hengitystä, sivutuulimiehiä ja avorunkoisia naisten maastofillareita. Täytyy todeta, että oma elämä on paljon helpompaa kun ei tartte olla niin kauhean ehdoton. :-)

Mercury 2008-06-04 13:10 =>

1)

Mulla oli viime kesänä muutaman kerran lapset mukana lavalla, 9- ja 12-vuotiaat. Varmaan myös tänä kesänä muutaman kerran tulee otettua heidät mukaan lähilavoille. Lasten mukana ollessa viivytään tansseissa vain pari tuntia, kymmenen jälkeen kotiin. Lisäksi he eivät tietenkään saa juoksennella tanssilavalla, vaan katselevat sivummalta aikuisten tanssimista ja kuuntelevat bändiä, istuvat kahviossa limpparilla tai pyörivät ulkona makkaralla. Tanssijoita ei siis häiritä. Muut tanssijat ovat yleensä suhtautuneet vallan ihanasti lasteni läsnäoloon ja ulkona jäähytellessään jutustelleetkin heidän kanssaan. :)

2)

Ihan itsekseen heidät päästäisin lavoille ehkä 16-17 vuoden ikäisinä. 15-vuotiaan kanssa olisin vielä itse mukana, mutta sitten ei tarvitsisi lähteä vielä ihan kymmeneltä kotio. :)

Tiia 2008-06-04 16:45 =>

Meinataanko tässä että päästäisi lapsen yksinään lavalla,että hän osaisi käyttäytyä siellä eikä häiritsisi muita vai että päästäisi ylipäänsä ulos riekkumaan. Eikös se ole parempi että ne 13v--> olis mielummin viikonloppu illat lavalla tanssimassa kuin riekkumassa kännissä kun käet kylillä joka taitaa olla todellisempi vaihtoehto nykypäivänä.

Kommentit: [Päivi]

Ukkomies 2008-06-04 18:39 =>

1. Itse olen ottanut lapset lavalle, kun ovat halunneet mukaan katsomaan missä ne vanhemmpansa varsinkin iskä niin usein käy. Se milloin on oikea aika lähteä pois riippuu niin monesta asiasta kuten miten on edellinen yö nukuttu ja onko päiväunet alla yms. Omista lapsistani nuorin taisi olla 5 v. ja reissu oli varsin onnistunut. Harvassa on ne lapset, joista on todellista haittaa lavoilla. Moniin paljon vaarallisempiinkin paikkoihin lapsia tunnutaan päästettävän.

2. Nykyään tansseissa käy sen verran iäkästä porukkaa, etten usko kenenkään lapsen haluavan liian aikaisin tansseihin. Siinä vaiheessa, kun tanssista innostunut vanhin tyttäreni (nyt 14 v)mahdolliseti haluaa tansseihin haluan opettaa hänelle muutamia tällä palstalla jopa kielletyksi tehtyjä asioita. Tärkeinpänä asiana opitan pakittamaan muitakin kuin selvästi humalaisia valmentamatta häntä kuitenkaan miksikään pakkiautomaatiksi. Sääliksi käy monasti nuoria tyttöjä joita selvästi vanhemmat miehet hakevat vain sen johdosta, että mies haluaa pitää nuorta tyttöä lähellänsä. Minulle ei sinänsään ole mitään sitä vastaan jos vanhemmat miehet tanssittaa nuoria tyttöjä, vaan tanssin pitää olla molempia miellyttävää.

Kommentit: [Päivi]

MyyMyy 2008-06-04 21:40 =>

1) Omat lapseni saattavat päästä tutustumiskäynnille jo tänä kesänä - neidit täyttävät 3 v loppukesästä. Kyseessä on silloin kuitenkin promilleton, siisti tanssipaikka, tanssit alkavat ajoissa ja vahtina on oma isä. Eikä kyseessä todellakaan ole mikään juoksurata, vaan mukelot haluaisivat kovasti päästä äidin mukana tansseihin (hauskaahan siellä täytyy olla, kun äiti siella jatkuvasti kulkee). Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään, jos tanssin muutaman kierroksen lapsi sylissä ja isä vie heidät ajoissa kotiin nukkumaan... ;) Muuten lapset ovat mielestäni valmiita lavalle, kun jaksavat valvoa ja malttavat pysyä pois tanssilattialta juoksemasta. Tanssimista voivat toki harjoitella vaikkapa jossain reunassa. Anniskelupaikka ei mielestäni ole lapsen paikka milloinkaan.

2) Itsekseen riippuu tietysti lapsesta, luonteesta ja kehitysvaiheesta. Tuskinpa 13v vielä oikeasti jaksaa innostua, jos nuorimmatkin hakijat ovat 5v vanhempia. Ehkäpä tuo rippikouluikä oikeasti on aika hyvä raja. Toki, jos intoa on ja nuori lavalla viihtyy, niin mikä ettei - ja jälleen poisluettuna anniskelupaikat.

Syreeni 2008-06-06 11:21 =>

1) Kyllä minun mielestäni kaiken ikäiset lapset ovat tervetulleita lavalle, kunhan he ovat vanhempien valvonnassa. Vaaran paikkoja on väkijoukossa liikkuessa (erityisesti lavalla juostessa) ja tiedänpä jopa juttuja, että joku olisi kesätapahtumassa yrittänyt houkutella yksin liikkuvaa lasta huvialueen ulkopuolelle. Noin 10-12 -vuotiaat toisaalta voivat jo mielestäni keskenään tanssia, jos osaavat.

2) Itse olin 14, kun olin ensimmäisen kerran lavalla yksin. Mielestäni noin 15-vuotias on sopivan ikäinen ja tämä taas riippuu henkilöstä. Muistan, että jotkut vanhat "sedät" joskus vihjailivat inhottavasti, mutta en ottanut juttuja tosissani.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu