TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Seniorille kiitos ja vastaus (Nippo 2008-02-22 9:01)

Tempot ja tanssilajit

Lutukolli
2008-03-04 12:40

Tuo sinun jälkimmäinen " linkkisi " on ilmeisesti siihen alkuperäisversioon, eli 1950-luvun ensimmäiseen cha chan maailmanlaajuiseen suurmenestykseen, Pérez Pradon orkisterin "Cherry Pink And Apple Blossom White"- nimellä levyttämään kappaleeseen. (Suomessa Olavi Virran laulama versio tuosta Louis Guglielmin Louiguy-salanimellä säveltämästä kappaleesta oli siihen aikaan sovitettu bequineksi Kaksi ruusua.) Pradon orkisterin soittamana sama linkittämäsi kappale löytyy YouTubesta myös " melkoisesti nopeammassa tempossa "Cerezo Rosa" -nimisenä. " (Valitettavasti tuo äänitys on hieman säröinen.)

Minusta tämän jälkimmäisen tempo tuntuu nykyään mukavammalta omaan taaperrukseeni. Jotenkin se edellinen versio, samoin kuin kirjoituksessasi ollut toinen cha cha tuntuu tanssittuna lähes laahustelulta, aivan kuin se suomalainen "puhkisoitettu" Marleena-niminen levykappale. Sieluni silmillä noita versoita kuullessani avautuu eteen näky, joissa tanssijat vetelevät tosi pitkillä askelilla ja heilauttelevat vapaita käsiään laajalla kaarella.

En tiedä enää mitä sotkua se minun cha chaaksi kuvettelemani taaperrus tuollaisella nopeamalla tempolla soitetussa kappaleessa on? Nopeampi rytmi myös tuntuu pakottavan nostelemaan jalkoja enemmän irti lattiasta.

Tanssinetin seuratanssit-osiossa cha-cha-chá'n sanotaan olevan alkuperältään kuubalaisen populaaritanssin, jonka musiikin kehitti säveltäjä Enrique Jorrín danzón-mambon pohjalta. Jossain toisessa lähteessä sanotaan cha cha'ta edeltäneen hitaan mambo-tempon (triple-mambo). Onko kyseessä sama asia eri nimin ja miltä se musiikki on kuullostanut? Onko jossain kerrottu millä askelilla ja ajoituksilla noita tansseja on tanssittu, vai ovatko ne painuneet täysin unholaan.

Onko niin, että tuota Pradon orkisterin ylle linkitettyä nopeampaa versiota tulisi periaatteessa mennä "mambona" ja onko sen tanssin askellus käytännössä sama kuin kakkos-, kolmos- ja nelos-iskuilla tanssittu "salsa". Hyvin harva orkisteri soittaa mambo-kappaleita. Itse olen tansseissa niitä kuullut lähinnä La Stradan soittamana, juuri noita Youtubesta löytyviä Pradon orkisterin esittämiä, " esim. Mambo nr. 5. "

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu