TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Jännittäjät ja hermoilijat (H50 2008-02-11 10:27)

Kyllä kohteliaisuutta kehiin

Jami
2008-03-04 8:06

”Universu 2008-03-03 12:27 Kaikkina iltoina ei vapaaseen tanssityyliin ole mahdollisuutta. Joka tapauksessa on erittäin sietämätöntä kun tönitään, tallataan ja kiilataan ja toisten huomioon ottamiselle olisi jonkin verran tilausta.”

Mielestäni erittäin harvoin on tilaa mihinkään kuvioihin, vapaaseen vientiin kylläkin. Käytettävissä oleva tila ratkaisee viennin.

Ruuhkaisillakin lattioilla mahtuu liikkumaan, jos seassa ei ole tanssisuuntaan poikittaisia kuvioita tekeviä taitajia tai taivuttelijoita. Yksikin sellainen pari sulkee muiden etenemisen. On mahdotonta ohittaa kummaltakaan puolelta. Aloittelijat ovat eri juttu, he liikkuvat hitaasti, tai ovat lähes paikallaan, mutta heidät pystyy ohittamaan. Ja yleensä heillä on jokin tajunta ympäröivästä tilasta, koska on pakko skarpata koko ajan. Tanssivat silmät auki. Ovat vähän kuin sori, että olen tielläsi.

Ja sitten paikallaan tanssivien ja kiertävien tanssijoiden tilankäyttöön. Itse tanssin kumpaakin, mieluummin kuitenkin kiertävää tanssia. Kädenalittajien määrä on hurjasti lisääntynyt. Se aiheuttaa sen, että kiertävien tila reunoilla supistuu jatkuvasti. On tilanteita, että ei ole tilaa enää kun yhdelle kiertävälle ringille. Ja senkin tilan joku ajattelematon saattaa tukkia. Se tukkija voi olla myös joku kädenalitanssia tanssiva pari, jolla on laajat liikkeet. Silloin ne kiertävät joutuvat vähän oikomaan, mikä on tietenkin ikävää. On itsellenikin käynyt niin, että fuskatessa sallitulla alueella joku on oikaissut parini ja minun välissä, mutta kun katselee vähän ympärilleen, niin syy on selvinnyt, ulkokehä tukittu.

Ja sitten niihin juntteihin, jotka tönivät ja tuuppivat. He tekevät sen tanssilattian ulkopuolellakin. Aikuisten ihmisten opittuihin tapoihin on vaikea sivullisten puuttua. Paras vaikuttaja mielestäni olisi tanssipari, joka voisi jotenkin kiinnittää koheltajan huomion käytökseensä. Lievin tapa on ilmeet ja eleet. Mutta miten sanallisesti voisi daami kommentoida?

- jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu