TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Meidät on tarkoitettu loistamaan (Humbuugie 2008-02-13 14:03)

Tanssin sujuvuudesta ja ajoituksesta

Avanaq
2008-02-19 12:13

Ideaalinen tilanne lienee se, kun kummankin jalkojen liikkeet ovat täsmälleen samanaikeiset,vaikkakin jotkut valmentajat opettavat viemään naista niin, että naisen askel ajoittuu hiuksenhienosti ennen miestä (ilmeisesti tavoitteena on keveyden saaminen liikkeeseen)

Mielenkiintoista. Seuratanssipuolella minun kokemukseni mukaan opetetaan eri tavalla. Sylitansseissa (erityisesti tangossa) korostetaan sitä, että naisen tulee ottaa askel tai pikemminkin siirtää paino kokonaan uudelle jalalla vasta miehen jälkeen. Näin opettavat (tai ainakin itse olen näin ymmärtänyt) useat seuratanssipuolen opettajat, joista usealla on myös kilpapuolen taustaa.

Liian orjallinen askeleen ottaminen iskulla tekee tanssista helposti mielikuvituksetonta ja tylsää, joissakin tapauksissa (kuten valssissa) jopa kiireisen oloista. monet valmentajat suosittelevat valssissa lievää takatahtisuutta rauhallisemman vaikutelman luomiseksi.

Juuri näin. Jälkitahtisuus soveltuu hyvin myös moniin muihin tanssilajeihin kuin valssiin.

Kirjoittajan avainsanat: ajoitus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu