TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Meidät on tarkoitettu loistamaan (Humbuugie 2008-02-13 14:03)

Tanssin sujuvuudesta ja ajoituksesta

Tomy
2008-02-18 18:18

Minua suuresti ihmetyttää, mikä on syynä, että parini kanssa en saa valssia ja joitakin muita kappaleita mitenkään sujumaan.

Paritanssia käytetään myös kommunikaatiovälineenä. Tahtoessaan kumpi osapuoli tahansa saa tanssin torpattua osittain tai kokonaan, muutettua sen runnovaksi, riuhtovaksi, kylmäkiskoiseksi, jänkääväksi, jäykäksi, ilmeettömäksi, mitä hyvänsä, koettu on.

Yhden tärkeän syyn olen löytänyt. Tanssin siten, että iskun ollessa, jalkani kirjaimellisesti ajoittuu parkettiin sillä hetkellä, eikä iskujen välissä - kuten suurimmalla osalla tanssijoita tuntuu menevän.

Viennistä olen oppinut, että se tulisi ajoittaa niin, että daamin jalka napsahtaa parkettiin iskulla. Salaisuus on, mitä tapahtuu ennen askelta, askelten välissä. Tämä vaatii multirytmitystä kehossa ja näin putkiaivona sen opettelu on vienyt (ja vie edelleen) aikaa.

Tanssiiko yli 90% porukasta väärin, vai - tanssinko minä väärin, koska vain muutamien kanssa valssi sujuu lähes heti, esim. 4711. kanssa meni pitkillä kenuvilla askeleilla lähes "taivaallisesti" ( tietenkin sitten kun on tilaa ).

Veikkaisin, että yli 90% porukasta tanssii eri tavalla kuin sinä. Tarkka ajoitus vaatii tarkkuutta, taitoa, jäntevyyttä ja herkkyyttä molemmin puolin. Yhteisen tarkan ajoituksen saamiseksi tarvitaan lisäksi vielä yhteinen sävel ja kemia.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu