TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lista: Mikä tuottaa sinulle esteettisen kokemuksen? (15 vastausta) (4711 2008-01-29 22:01)

Mikä tuottaa sinulle esteettisen kokemuksen?

Kristoffer
2008-02-02 14:16

Tässä eräänä aamuna tammikuun puolella koin pitkällisen, useita minuutteja kestävän esteettisen kokemuksen, kun rauhallisesti ajelin Lahelan mutkaista tietä kohti työpaikkaani. Kuunsirppi loisti alhaalla eteläisellä taivaalla milloin vasemmalla, milloin oikealla puolellani riippuen siitä minne suuntaan tie rullasi allani.

Luit oikein. Taivaankappaleitakin on sentään silloin tällöin onnistunut näkemään, vaikka taivaan on lähes koko kvartaalin ajan peittänyt vuoroin paksut pilvimassat, vuoroin silkkaa vettä sylkevät ja minua vihaavat sadepilvet.

Vaikka rakas kuu sinällään mieltäni sykähdyttää aina, se ei nyt yksistään ollut esteettisen vaikutelmani synnyttäjä, toki siihen johdattelija.

Sen aiheuttajana olivat kaksi sanaa, jotka löytyvät J.W. von Goethen runosta ”Armaan läheisyys”. Eivätkä ne ole ne kaksi sanaa yksistään, sillä siihen liittyy myös kaunis sävelmä, jonka Toni Edelman on säveltänyt.

Sanat ovat: ”kuun kujanteet”.

Hyvä tavaton: minähän ajoin kuun kujanteita pitkin, enkä minä hömelö sitä heti tajunnut. Ja samalla kun sen oivalsin, että kuun säteet loivat ympärilleni kauniit kujanteet, alkoi päässäni soida tuo Edelmanin hurmaava sonetti. Pala nousi kurkkuun.

Hetken olin onnellinen (liekö esteettinen elämys esileikki onnentilaan). En tarvinnut lenseää kesäyötä, en heliotrooppien hentoa vaniljantuoksua, en järvenrantaa, en auringonsiltaa, jota pitkin kävellä satumaahan.

Tällä kertaa riitti kalsea asfalttitie, synkkä tienoo ja nuo kaksi pientä mutta upeaa sanaa: ”kuun kujanteet”. Elämä vain yllätti, jopa työmatkalla.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu