TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Syy kyllästymiseen (Setzer 2008-01-14 0:14)

Vielä Roskaksi-arvoinnista

Lutukolli
2008-01-26 19:28

Andreas pks 2008-01-25 19:09; Roskiin ei pysty yksi henkilö ainakaan äänestämään mitään kirjoitusta pitää olla useampia roskiksi arviointeja.

Onko sinulla jotain tarkkaa tietoa kuinka monta esimerkiksi nyt tuon sinun roskaksi joutuneen kirjoituksen on roskaksi arvioinnut? Minä en tiedä varmasti kuin yhden, eli itseni. Siksi eilisen vastineeni peruspointti oli epäily siitä että vain muutaman käyttäjän roskaksi-arvio saattaa poistaa kirjoituksen kokonaan palstalta. Sinä näytät kovin optimistisesti luottavan siihen että rekisteröityneet palstalaiset ahkerasti käyttävät moderointioikeuttaan ja luovat tuon "Palstan yleisemmän mielipiteen asiasta". Ehkä myös jaksat ahkeroida arviointien kanssa. Minä taas en jaksa käyttää siihen aikaa. Harvoin tulee luettuakaan kaikkia näkyvillä olevia artikkeleita (ja osanhan on jo palstan yleinen mielipidejaos jo poistanut pahennusta herättämästä).

No tälläinen kinaaminen moderoitsijoiden määrästä on tietenkin aika hyödytöntä kun faktaa taitaa olla vain palstan ylläpitäjällä. Saadaanhan kuitenkin jonkinlaista väittelyn tapaista edes Danielin mieliksi. Itse vaan pelkään tuollaista muutaman enemmistöläisen harvainvaltaa, koska moderointiohjeiden 2. osassakin (http://tanssi.net/keskustelu/moderointi2.html) on kirjoitettu; On epätodennäköistä, että artikkelia kohti kertyisi enempää kuin muutama arvio. Voi hyvin olla, että niitä tulee vähemmän.

Lisäksi tuolla moderointiohjeessa todetaan; "Ristiinmoderoinnin vuoksi artikkelin arvioinnilla on suoran vaikutuksen lisäksi välillisiä seurauksia. Artikkeliarvion lisääminen ei vaikuta pelkästään kyseiseen artikkeliin vaan myös kaikkeen muuhun, joka on yhteydessä artikkeliin kirjoittajan tai muiden arvioijien kautta. Useimmiten epäsuorat vaikutukset ovat merkityksettömän pieniä, mutta rajatapauksissa yksi arvio voi välillisesti esimerkiksi nostaa useita muita artikkeleja ylemmälle tasolle." Voiko tämä tapahtua myös "alas-päin" roskaksi ja siten samalla pois rekisteröityneiden lukijoiden nähtäviltä?

Palstalle on taidettu jo kirjoittaa muutamia ehdotuksia moderointikäytännön ja tuon roskaksi menevän artikkelin poistokäytännön muuttamiseksi. En tiedä onko tätä jo ehdotettu? Mutta koska ainakin minä olen hyvin laiska pisteyttämään artikkeleita, ehdotan että kaikki luetut artikkelit saisivat lukijaltaan automaattisesti tuon akana-äänen (ja siten ehkä pysyisivät akana-tasolla halukkaiden nähtävinä) eikä muutama roskaksi arviointi heti poistasi kirjoitusta palstalta kokonaan. Akana-tasolta siirto ylöspäin (tai sitten suuremmalla roskaksi-arvioinnilla) toteutuisi sitten tuon aktiivisten moderaattori-lukijoiden äänten perusteella. En tiedä miten nykyiset proseduurit on toteutettu ja onko tämä ollenkaan mahdollista ilman suuria muutoksia. Lukijan pakottaminen suorittamaan pisteytys kunkin artikkelin luvun jälkeen taitaisi vaan vähentää palstaa lukevia?

PS. Siirän tämän Palvelin-aihealueelle, kun taitaa asia mennä enemmänkin sinne osastoon kuuluvaksi.

Ja lieneekö tämäkin sellainen asia, josta Ohjeissa todetaan: "Keskustelun luonteeseen kuuluu, että siinä käsitellään myös sellaisia asioita, joista ei ole olemassa oikeaa tai väärää vaihtoehtoa, vaan ainoastaan mielipiteitä."

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu