TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssimusiikin kuuleminen, montako mahdollisuutta? (Andreas pks 2008-01-12 14:26)

Tanssimusiikin kuuleminen, montako mahdollisuutta?

Jami
2008-01-15 7:47

”Andreas pks 2008-01-12 14:26.Nykyisin minua on myös alkanut joissain kappaleissa häiritsemään se, että kuulen kuin jotain "sekatahtisuutta". Seuraan jonkin soittimen tahtia tai rytmiä ja tuntuu kuin jokin toinen soitin soittaisi eri tavalla hieman vaikka jäljessä. Yritä sitten siinä valita miten tanssin kun kuulen tuollasta "jakomielistä" musiikkia. Taidan olla "pähkähullu" tanssija kun muut eivät tunnu tälläisestä kärsivän vai ...?”

Minulla on päässäni sama vika, en vaan ole kehdannut tunnustaa. On vaihtelua ottaa jokin muu soitin, jota seuraa. Mutta jossain kohtaa musiikkia se soitin saattaakin lopettaa ja huomaakin tanssivansa väärään rytmiin sen perinteisen basson tai rumpujen kanssa. PiaM:n lavatanssin super-alkeis-alkeis-ryhmässä aikoinaan opin mielestäni kuuntelemaan musiikin rytmiä. On muuten minulla ainoa opettaja, joka on tuohon perusasiaan kiinnittänyt huomiota sylitanssipuolella. Lattaripuolella kuunteleminen on tullut esiin useinkin. Mielestäni siellä rytmin kuuleminen on vielä tärkeämpi asia.

Sellainen asia myös askarruttaa, että kuinka paljon viejä voi fiilistellä ja viivästyttää ? askelta, kuitenkin pysymällä rytmissä. Kun seuraaja kuitenkin seuraa pienellä viiveellä. Tuntuuko se seuraajasta täydelliseltä epätahdilta? Vai onko se juuri sitä kivireki-tunnetta, jonka viejä tuntee, kun kuullaan rytmi eri lailla?

Rajoja voi tietenkin hakea niiden helmien kanssa, jotka pystyvät sulkemaan korvansa musiikilta, he vaan seuraavat vaikka rytmi olisi vasarasta tai puimakoneesta.

- jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu