TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kilpatanssia katsomosta (Jami 2008-01-13 13:13)

Kilpatanssia katsomosta

Jami
2008-01-13 13:13

Lauantaipäivä vierähti mukavasti, kun evään kanssa suuntasimme katsomaan valtakunnallisia kilpatanssikilpailuja Järvenpään liikuntahalliin. Järvenpään Cavaler oli järjestävä seura, tanssipareja 34 eri seurasta, 132 paria, 2 paria Virosta (tiedot ohjelmalehdestä).

Aamusta klo 10.30 saavuimme paikalle, katsomo jo lähes täynnä. Itselleni tämä oli ensimmäinen kerta kilpatanssikatsomossa, parini on käynyt aikaisemminkin.

Kilpatanssista ei minulla ollut ennen tätä mitään muuta käsitystä, kun mitä telkusta olen nähnyt. Ei TV kerro, että on olemassa eri ikäryhmille useita tasoryhmiä, vaan näytetään vaan finaalissa mukana olevista Yleisen A ja Nuorten A luokan tanssista pieni otos. Mutta kisa kesti 8 tuntia, olisi sieltä paljon muutakin kuvattavaa.

Kuten juniorit: ovat todella taidokkaita, monet jopa taitavampia pareina kuin senjoritason tanssijat. Samoin varsinkin vakiotanssissa naisten puvut ovat aivan fantastisia. Huvittavaa, kun Linnan juhlissa on koko Suomen virallinen media valjastettu stylistien voimin kuvailemaan daamien pukuja, ja kuitenkin tanssilattialla lauantaina lähes jokainen puku olisi päässyt iltapäivälehtien lööppeihin. Tosin pukujen kantajatkin osaavat kantaa pukunsa ryhdikkäämmin tanssipuolella kuin Linnan juhlissa.

Vakiopuolen tanssit olivat minulle tutumpia katsella kuin lattarit. Valssit oli valsseja, tangoja ja foxejakin joku tanssii lavoilla lähes samoin askelin. Mutta lattarit ovatkin sitten aivan erilaista, mitä olen oppinut lavoilla näkemään. Ei mielestäni ole ”paritanssille ominaista” enää, liian paljon omia kuvioita, parin kanssa otetaan vaan vauhtia seuraavaan omaan sooloon.

Evääni kanssa aloimme arvioimaan parien sijoituksia. Jos alkusarjoissa oli noin 10 osanottajaa, löysimme varmuudella kaksi parasta, mutta muiden sijoitusta oli mahdoton arvioida. Noista kahdesta parempi ei sitten enää löytynytkään, vaan yleensä veikkaus meni väärin. Ei ole helppoa olla tuomari.

Stereotypia kilpatanssista katosi minulta 8 tunnin seuraamisen jälkeen. Menen jatkossakin katsomaan, jos vaan kohdalle sattuu.

-jami

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu