TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Baunssi fuskussa/jivessä (Nippo 2007-12-17 10:32)

Miksi Suomessa tilaa vievät tanssit?

AKE.
2007-12-21 0:20

Balboa shuffle on muuten syntynyt jo 1910-luvulla, joten itse asiassa balboa on syntynyt ennen varsinaista swing era:a.

Ottamatta kantaa tuohon sylitanssiteemaasi, otan sen sijaan kantaa tuohon tanssiopetuksen kilpatanssimaisuuteen. Olen hyvin pitkälle samaa mieltä siinä, että varsinkin Suomessa aivan liikaa yritetään määrittää, mikä on oikein ja mikä on väärin ns. vapaissa paritansseissa, kuten lindy hop. En tarkoita tällä sitä, etteikö näitä lajeja voisi opettaa jollain tavalla. Lähinnä tarkoitan pyrkimystä standardisoimaan lajeja, joissa ei ole mitään sääntöjä. Standardisoimisella en tarkoita välttämättä minkään tarkkojen määrittelyjen tai sääntöjen kirjoittamista, vaan sitä ajatustapaa, jota kohtaa monesti eri tanssivalmennuksissa.

Liikaa lähdetään siitä, että lajeilla on olemassa jokin tietty, tiukka karaktääri, jota tulee noudattaa tai muuten ei tanssi tarpeeksi lajinomaisesti. Tällainen tiukkapipoisuus rajoittaa luovuuden varsin minimiin ja tuo on ainakin lindy hopissa kaiken a ja o. En voi olla ajattelematta, mihin esimerkiksi lindy hop olisi aikoinaan mennyt, jos alusta alkaen olisi pyritty määrittelemään lajinomainen tyyli ja askellus. En pysty uskomaan, että lindyä tunnettaisiin sellaisena monipuolisena ja hyvin ilmaisuvoimaisena lajina kuin se nykyään tunnetaan.

Periaatteessa olen sitä mieltä, että tanssilajia kuin lajia voi tanssia siten kuin haluaa, niin kauan kuin se tuntuu molemmista osapuolista hyvältä ja jos näin haluaa: niin kauan kun tanssi näyttää myös ulkopuolisille hyvältä.

En halua tässä mitenkään tuomita kilpatanssia, joka omassa kontekstissaan hyvin vaativa, mutta myös näyttävä tanssin osa-alue. Lähinnä ihmettelen sitä, miksi ns. vapaisiin paritanssilajeihin tuodaan innolla aivan eri tanssin osa-alueen (kilpatanssin täsmällisen suorittamisen) filosofiaa, joka on tarkoitettu aivan toisenlaiseen tanssitapaan.

Kirjoittajan avainsanat: tanssi, kilpatanssi, lindy hop

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu