TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Baunssi fuskussa/jivessä (Nippo 2007-12-17 10:32)

Baunssi fuskussa/jivessä

Tapani
2007-12-17 12:44

Eräs tanssituttavani oli saanut opastusta itseään hyvänä tanssijana pitävältä tanssittajalta. Tämä oli kritisoinut ystävääni liian voimakkaasta baunssista, ja lisäksi selittänyt, että lantiota ei tule avata rock-askelta otettaessa. Näin hänen mukaansa opetetaan eräässä pääkaupunkiseudun tanssiseurassa. Sen perusteella, mitä olen nähnyt ystäväni tanssivan fuskua, ei hänellä ole kovin voimakas baunssi, eikä häntä "opastaneella" ole baunssia lainkaan.

Jos opastaneella ei kerran ollut baunssia lainkaan niin sitten tällä ystävälläsi tosiaan oli liian voimakas baunssi hänen kanssaan. Naisen tulisi seurata miehen baunssia. Fuskussa baunssin määrä on ainakin minusta pitkälle maku- ja musiikintulkintakysymys. Olisi yllättävää jos jossain suoranaisesti opetettaisiin fuskua ilman baunssia mutta tietysti niinkin voi tanssia, jos tykkää.

Jivemäisen rock-askeleen ottaminen fuskuun tuntuisi minusta vähän hassulta tyylillisesti. Rock-askeleeseen on fuskussa paljon variaatiovaihtoehtoja ja kaipa tuokin seassa menee mutta en muista nähneeni kenenkään opettavan tuollaista.

Itse olen ollut siinä käsityksessä, että fusku on yksinkertaistettu muoto jivestä, ja perustekniikka noudattaa jotakuinkin jiven tekniikkaa.

Tietääkseni fusku on vanhempi tanssi kuin jive. Se tunnetaan maailmalla muun muassa single time swinginä. Varmasti joku on uudelleenkeksinyt fuskun jossain välissä jiven pohjaltakin ja siten käsitys että fusku on jiven yksinkertaistettu muoto on pitänyt joskus jossain paikkaansa, mutta en pitäisi tätä osuvana luonnehdintana nykyään yleisesti tanssittavalle fuskulle. Kutsuisin perusfuskua enemmänkin kädenaliversioksi foksista.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu