TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Hybridistä (Nassu 2007-12-07 5:44)

Hybridistä

Krisse
2007-12-10 12:16

Tuo siis mieleen yhdistämisen/sekoittamisen yleensä ja tuntuisi vähän luonnottomalta, jos sillä tarkoitetaan esim. kahden tietyn tanssilajin ominaisuuksien yhdistämistä/hyväksikäyttöä. Eli tanssin yhteydessä hybridin ymmärtäisin minkä tahansa kahden tai useamman eri tanssitekniikan soveltamisen samaan tanssisuoritukseen.

Jossain lavatanssin SM-kisoissa on käytetty sanaa lavajive tarkoittamaan tiettyjen (mitkä?) tanssilajien sallimista samaan suoritukseen.

Lavatanssissa kun ei nämä määritelmät ole niin kauhean virallisia, niin hybridillä saattavat eri tahot tarkoittaa eri asioita. Minun mielestäni se voisi tarkoittaa:

1) sitä, että tanssin perusaskel ei ole "puhtaasti" mitään nykyisin tanssilajeina tunnettuja tansseja vaan välimuoto parista tanssista (vaikkapa jossain näkemäni "latinobugg" jossa tanssittiin lattarimaisella jalka- ja vartalotekniikalla cha cha-musiikkiin buggia siten että osa kuviomateriaalista muistutti toista ja osa toista lajia). Jos fusku keksittäisiin nyt, sitä varmaan pidettäisiin foksi-jive-hybridinä.

2) sitä, että saman kappaleen aikana vaihdellaan perusaskeleita musiikin vaihteluiden mukaan, tai sitten muuten vaan. Fusku-jive-potkurokki-tap-jive -hybridejä olen ainakin tavannut.

3) vielä jotain näistä ihan poikkeavaa?

Lavatanssikisoissa lavajive tarkoitti jonakin vuonna sitä, että musiikki voi olla mitä tahansa nelijakoista nopeahkoa "kädenalitanssimusaa", pois lukien lattarit. Musiikkiin sai tanssia mitä lystäsi, kunhan kädenalitanssiversioita eikä esim. foksia. Muistaakseni musiikki oli vielä valittu siten, että useimmissa kappaleissa A- ja B-osat olivat niin erilaisia, että oli luontevaa vaihdella perusaskeleita kesken biisin. Kisoissa tanssittiin ainakin fuskua, jivea, buggia, eri discoswingejä, bw:tä, lindyä ja sitten kaikenlaisia potku- ja tap-askelvariaatioita edellä mainituista.

Tämä on minun mielestäni riittävän väljä määritelmä jos puhutaan lavajivestä, silloin se vastaa lavatodellisuutta. Myöhemmin on ollut muitakin, pääsääntöisesti rajatumpia määritelmiä lavajivestä. Viime vuosina lavajive on tainnut kisalajivalikoimasta poistua, mikä on mielestäni suuri sääli.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu