TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lantion käyttö Iskelmäfoksissa (Nippo 2007-11-16 11:34)

Wanha tango / eri tangot / pohdintaa

E.Tuomas
2007-11-23 17:10

Mahtaako olla oikeasti eri askeleet perustangossa ja wanhassa eli mustalaisessa tangossa? Muuten: tuo neljän nopean käännös kantakäännöksellä koristeltuna opetettiin meilläpäin tänä syksynä myös hitaiden jatkokurssilla.

Olen ymmärtänyt, että lavatangon / perustangon kontra mustalaistangon välinen ero on nimenomaan tanssiasennossa ja jalankäytössä. Myös siinä, että mustalastango on vaativampi tangomusiikin luonteen suhteen kuin vaikkapa perustango.

Lavatangon lyyrisemmille jaksoille tanssittava HHNN (nopeat ohiaskeleena) ja mustalaistangon paljon käytetty HHNN versio, jossa nopeat ohiaskeleena - nämähän ovat sama askelkuvio. Ero on todella muussa; lavatangossa taitaa olla useampiakin tyylisuuntia; mustalaistangossa tietysti myös, vaan käsittääkseni "perinnetuote" ei voi olla kovin monennäköinen - kyllä sen pitää ammentaa luonteensa perinteestä tai olla tanssittua jollain todennäköisyydellä joskus silloin.

Menee jo nyansseihin, mutta pari havaintoa:

Mustalaistango opetaan nykyisin horisontaalisena tanssina, vaan minulla on luotettava kertomus, jonka mukaan joskus 1960- tai 1970-luvulla taitava nuori romanipari olisi mennyt tangoa pitkin askelin ja ottaen nopeat ohiaskeleet hieman alaspäin - tanssi kulki kuin leppoisa maininki. Mikä on aitoa, mikä vaikutteita?

Minulla oli tänä syksynä ilo olla Imatran kylpylässä yhtä aikaa kuin seurue nuoria romaneja. Tosi hienoa, kun tanssivat ja nimenomaan omalla aidolla tyylillä. Tietenkään ei ollut niin, että olisivat tanssineet kuin Tahvanaisen Jussi opettaa. Paljon oli eräällä nuorehkolla herralla HNNH:n (nopea takaviistoon ja toinen ohi) ja HHNN:n (nopeat takaviistoon) yhdistelmää tai välimuotoa, mikä myös teki ihan napakan vaikutuksen. - Alkoi hymyilyttää, kun katselin salaa romanien askelta, ja daamini sanoi minulle, he katselevat meidän askeltamme. Oli jo heimoveljeyden tunnetta, kun romanipari oli toivomassa lopuksi tangoa ja jenkkaa, ja daamini ja minä olimme samalla asilla. Orkesteri heltyikin, ja soitti ensin tangon ja sitten jenkan. Harmi, että pompin jenkan valkolaisittain; olisin voinut viedä tilanteeseen paremmin sopivaa kävelyjenkkaa.

Kirjoittajan avainsanat: mustalaistango

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu