TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Järvenpään tanssikeskus pe 16.11. Tanssin ja musiikin iloittelua. (Mikko 2007-11-18 19:54)

Tangoon vaikka foksin kautta

Hambi
2007-11-20 20:59

Humppis: ”Kuitenkin edelleenkin se foksi on varmin tapa nuorelle (ja miksei vanhemmallekin) aloittajalle päästä hommaan kiinni. Siitä on helpointa myös lähteä joko suoraan tai fuskun kautta paneutumaan musiikin vapaaseen tulkintaan. Tangoonhan siitä sillä tavoin ainakin pääsee melko suoraankin, kun vain mielikuvitusta riittää.”

Vetäisen hakuvuorollani nuoremman väen edustajia rivistä parketille välillä täysin tanssitaitoa tietämättä tai heikosta tanssitaito-oletuksesta piittaamatta. Ne, jotka osaavat ja haluavat antaa miehen viedä, usein nauttivat foksista ja sylitansseista laajemminkin. Sylitanssiasento ja erityisesti siihen liittyvä pallea ja reisikontakti on kuitenkin erittäin usein ankara henkilökohtaiselle alueelle tunkeutumisen paikka monelle tanssia aloittelevalle. Ainakin itse olisin aluksi kaivannut kevyempää aloitusta kädenalilajilla. Samalla daameilla olisi ollut enemmän mahdollisuuksia auttaa tekemään tanssista tanssillisemman näköistä. Myöhemmin kädenalilajeja opeteltuani musiikintulkintakin on ollut helpompaa kädenalilajeissa. Harva daami vetäisee oma-alotteisesti esim. breikkitulkintaa sylitanssissa, mutta tuikitavallista tuo on kädenalilajeissa, jos viejä vain osoittaa, että hänelle daamin sooloilu kyllä sopii. Juuri tällä tavalla olen oppinut breikkikohtia löytämään, kun daamit ovat breikit merkanneet. Itse olisin usein tanssinut breikit läpi, mutta nopea pysähdys ja hymy ovat pelastaneet kömmähdykseltä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu