TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Järvenpään tanssikeskus pe 16.11. Tanssin ja musiikin iloittelua. (Mikko 2007-11-18 19:54)

Tangoon vaikka foksin kautta

Humppis
2007-11-20 11:18

Hambi: Kansantansseja soitetaan lavoilla niin vähän, että niistä ei ehkä lavatanssijan kannata aloittaa. Minusta foksi ja valssi alkavat olla lähinnä warttuneemman väen kanssa varmasti yhteensopivia tansseja, mutta nuorten kanssa pärjää muillakin lajeilla. Ainakin valssia osataan tanssia varsin heikosti ollakseen perustanssi ja luultavasti valssi&humppamusiikki on saanut laajahkon inhokkisuosion.

Warttuneemman väen edustaja vaikka olenkin, olen kyllä varsin nuortenkin kanssa paljon tanssivana saanut havaita, että oikein suosittuja nuo tangot ja foksit ainakin ovat. Erittäin mielelläään moni myös esimerkiksi rumbia tanssii (ainakin osan aikaa) ihan kiinteässä otteessa -itse jopa niin menemään pyytäenkin.

Valsseja hyvinkin paljon tanssii nuorempikin väkin ns. vapaalla musiikintulknnalla vietyinä. Ertittäin mielellään noitakin tekevät.

"Kansantansseista" polkkaa ja varsinkin masurkkaa on aina tanssinut kohtalaisen pieni joukko. Taitavimmat nuoret noitakin menevät hyvin mielellään.

Jenkkaa tanssitaan enää melko vähän sillä "oikealla" tavalla, mikäli sellaista onkaan (itsekin olen saanut opetusta siihen ainakin kymmenen eri variaation mukaisena).

Itse olen laiskuuttani pitkään jo jenkkaillut r'n's-askelluksin.

Humppiakin on kovin monenlaisia. Niillä muinoin enemmistön suosiossa olleilla valssi- ja sambahumppa-askelluksilla kovin vähän todella enää mennään.

Humppamusiikkikin on kehittyvä laji, joten sen mukaan on tanssijankin hauska kehitellä kaikenlaista. Uusia, oikein hienojakin humppia syntyy harvakseltaan -Metsurin humppa on jo onneksi melkein jäänyt unholaan.

Myös uusia tai uudelleen esiin nousseita tyylejä humppaankin on tarjolla, ja niitä vielä joskus jopa pyydetäänkin (nuoretkin asialla), vaikka buggaamalla paljolti jo on totuttu menemään. Ihan terveellistä olen havainnut olevan välillä palauttaa tuotakin mieleen, ettei kokonaan pääse unohtumaan.

Kuitenkin edelleenkin se foksi on varmin tapa nuorelle (ja miksei vanhemmallekin) aloittajalle päästä hommaan kiinni. Siitä on helpointa myös lähteä joko suoraan tai fuskun kautta paneutumaan musiikin vapaaseen tulkintaan. Tangoonhan siitä sillä tavoin ainakin pääsee melko suoraankin, kun vain mielikuvitusta riittää.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu