TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssin kaipuu (Summer 2007-10-30 18:29)

Täydellinen hakeminen

Jami
2007-11-10 18:57

Joran otsikko (Täydellisten hakeminen) muuttui päässäni ”Täydellinen hakeminen” johtuen huolimattomasta lukemisesta tai luetun ymmärtämättömyydestäni. Piti vähän aikaa tankata tekstiä ennen kuin luin otsikon oikein.

Mutta vastaan otsikkoon jonka olin ensin ymmärtänyt lukeneeni.

Nimittäin noin neljä kesää takaperin elin täydellisessä tietämättömyydessä koko lavakulttuurista ja sen hienoista etiketeistä.

Edellisen kerran olin käynyt Mäntsälän lavalla 20- 30 vuotta aikaisemmin nuorena miehenä, mutta mielestäni silloin ei tarvinnut tietää lavatavoista kovinkaan paljon. Tai sitten olen unohtanut kaiken. Lattialla tupakoitiin, olimme kai niitä fanittajia, loikimme jokainen omaan tahtiimme, jotkut yritti tanssin askeleita, mutta niille naurettiin. Vanhempaa väkeä ei ollut koskaan paikalla. No, kai meistä jokainen muistaa ..

Olin kuitenkin tuona lauantai iltana neljä vuotta sitten ajamassa Mäntsälän läpi vanhaa Lahdentietä, kun siinä lavan kohdalla iski älyn väläys, että käynpä katsomassa, vieläkö se lava toimii. Tiet ovat muuttuneet, joten lava ei aivan heti löytynyt, mutta lopulta kuitenkin. Ja tanssit oli parhaillan menossa, Arja Koriseva lauteilla, joten ei kun sekaan.

Eikä siinä kerennyt etiketteihin tutustumaan, kun sattui olemaan juuri haku menossa. Marssin portin puoleisesta isosta pääovesta lavalle sisään. Tulevasta tanssilajista ei ollut tietoakaan. Hakuni tuli naisten hakuriviin sivusta, ei sieltä, mistä se yleensä tehdään. Siellä naisten rivien takana ikkunoiden edessä seisoi ryhmä naisia, jotka keskustelivat keskenään. Siitä porukasta pokkasin mieluisimman, ja sitten lattialle.

Musiikki oli muistaakseni foxia, jota kävelytin omalla tyylilläni pari kertaa salin ympäri. Nainen ymmärsi ”vihreyteni”, vähän ohjasi ja neuvoi, ettei tullut pahemmin tyrittyä lattialla. Kertoi Mäntsälän tiistai tansseista, että silloin on enemmän tilaa, ja voi paremmin opetella. Pyysi jopa tulemaan tiistaina, hän voisi opettaa. Musiikista mainitsi, ettei pidä iskelmämusiikista, koska se ei ole oikeata tanssimusiikkia. Sitä kommenttia alan itsekin ymmärtämään vasta nyt, mitä hän tarkoitti sanomisillaan. Ja erityisesti hänen hajuvetensä tuoksu jäi mieleeni, ajatelkaa, nejän vouden jälkeen muistikuva. Pienistä asioista syntyy suuri kokonaisuus.

Olin lavalla vaan pari tuntia, kun piti jatkaa matkaa. Ehdin kuitenkin muutamaan kertaan lattialle, enkä aiheuttanut enempiä etikettivirheitä.

Yhteenveto:

Vastaukseeni otsikko ”Täydellinen haku” sopii myös otsikko ”Täydellisen hakeminen”, koska nainen oli kaunis, taitava tanssija, oli sosiaalinen, joviaali, jne.. siis kaikkea sitä, minkä vuoksi siellä miehet illasta toiseen jaksavat käydä. Saman tapaisia ominaisuuksia kaivataan meiltä miehiltä.

Jos tuo ensimmäinen oikea tanssi-ilta lavalla olisi epäonnistunut, olen aivan varma, ettei toista yritystä kohdalleni olisi koskaan tullut. Olisin tyytynyt vaan ravintolatansseihin, ja sehän onkin aivan toinen laji kun lavatanssi.

- jami

Kirjoittajan avainsanat: etiketti, täydellinen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu