TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lista: Kirjoittajien tanssitaustasta (35 vastausta) (Nippo 2007-11-03 16:20)

Tangon aitoudesta

Sokkisha
2007-11-09 18:37

Olisi kiinnostavaa tietää mitä E. Tuomas tarkoitat "aidolla" tangolla? Jotain tiettyä tyylisuuntaa vai puhutko kokemuksellisuudesta? Miksikö kysyn? syystä että itseänikään ei aivan "kaikenlainen" tango miellytä. Minulle tangomusiikki on vain puolikas, tango tanssittuna edustaa kokonaista mutta mikä tahansa ei sytytä. Tärkeintä on että pari tanssii samaa tangoa yhdessä samassa hengessä eli nainen ikäänkuin pääsee jyvälle siitä mikä käsitys miehellä sillä hetkellä tanssittavasta tangosta on. Siihen ei riitä että vain "tanssii" eli tekee tanssisuoritteen. Se ei myöskään tarkoita täydellistä teknistä onnistumista miehen taitotasosta selvästi yliampuvine koristeluineen eikä sitä ettei mitään takkuja saisi tulla. Sitä on vaikea selittää...

Joskus olen kokenut sen kun olen vienyt jotain kuviota tangossa ja nainen ei sitä jostain syystä pysty seuraamaan, joko oman osaamattomuutensa tai sitten huonon viennin tähden mutta se jos mikä on tunnelmaa latistavaa että nainen tuossa tilanteessa alkaa voivottelemaan itseään tai menee muuten vaikean näköiseksi. Itse epäonnistuminen yksittäisessä liikkeessä ei ainakaan minulle merkitse yhtään mitään jos tunnelma muuten on hyvä ja molemminpuolin luottavainen. Kylmä tango on sellainen jossa joka askel osuu nappiin mutta josta puuttuu kokonaan yhteinen sävel. Tangon tyyleistä minulla on suht. lyhyellä kokemuksella jo oma mielipiteeni. Slowari-tangoista en pidä alkuunkaan! Minulle tango on tullut jotenkin pyhäksi asiaksi että oman osaamiseni puitteissa haluan pitää tangon puhtaasti tangona enkä sekoittaa sitä slowareihin joista en musiikkina muutenkaan pidä. Toinen mistä en pidä ja joka mielestäni on tangotanssin raiskaamista on lavatangossa jäljitellä kilpatangon sotilaallista ja rehvakkaa mutta jääkylmää tyyliä. No niin... eri mieltä saa tietenkin olla.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu