TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kirjoittajien tanssitaustasta (Nippo 2007-11-03 16:20)

Kirjoittajien tanssitaustasta

Nippo
2007-11-03 16:20

Koska aika moni kirjoittaa palstalla tanssitekniikasta, heräsi mielenkiintoni siihen, millainen tanssitausta kirjoittajilla on. Joidenkin kirjoittajien taustasta tiedän jotakin, mutta tieto kirjoittajan taustasta auttaa paremmin ymmärtämään heidän kirjoituksiaan ja mielipiteitään.

Itse olen harrastanut kilpatanssia v. -86 alkaen (välissä melko pitkä tauko) A-luokkaan asti vakioissa ja lattareissa koti-ja ulkomaisten valmentajien opastuksella. Valmentanut kilpatanssijoita aloittelijoista B-luokkalaisiin. Yksityisesti opettanut sekä kokeneemmille että täysin kokemattomille lavatanssitarpeiksi tanssitekniikkaa.

Mikko 2007-11-03 17:31 =>

Noin 1,5 vuotta olen tansseissa käynnyt ihan luomuna. Enimmäkseen lavoilla ja muutaman kerran tanssiravintoloissa. Syksyllä kävin humpan, jenkan, tangon, valssin alkeiskurssit. Tammikuussa aikomus mennä foxikurssille.

Humppis 2007-11-03 17:21 =>

Täysi amatööri.

Lapsesta asti tosin vietin kesät tanssilavan naapurissa (4 km:n päässä), mutta teini-ikäisenä vasta sisään astelin. En suinkaan vielä tanssinut, vaikka koulussa tangon, foksin ja valssin alkeet opetettiinkin. Polkan opetti serkkujen lastenhoitaja meille jo alle kouluikäisille (unohdimme sen kaikki kuitenkin).

Discoissa tuli heiluttua ja ravintoloissa musiikin tahtiin käveltyä aina vuoteen 1994, jolloin silloinen tyttöystäväni painosti minut parikseen paikallisen tanssiurheiluseuran lattarikurssille. Hukkaan meni sekin, sillä totesin, ettei kilpatanssi ole lajini.

Seuraavana vuonna sitten lupauduin ravintolassa pariksi lavatanssikurssille naiselle, josta saman tien tuli myös avovaimoni.

Siltä tieltä ei ollut paluuta.

Koska aivan liian vanhana aloitin, oli ainakin ensimmäiset vuodet ponnisteltava ankarasti. Paljon olen miettinyt, kannattiko. Tuskin, sillä tämän yksinäisemmäksi en olisi varmaankaan voinut tulla vaikka olisin pudonnut autiolle saarelle silloin 13 vuotta sitten.

Erilaisia kursseja, leirejä tanssiseuroja on näihin vuosiin mahtunut tuhansien tuntien verran ja tuhansia tanssi-iltoja siihen päälle.

Melkoinen määrä erilaisia tanssilajeja tuohon satsiin on sisältynyt, mutta jälkiä eivät juuri ole jättäneet.

Lopputulos onkin ollut, etten mitään tanssilajia osaa kunnolla tai oikein. Koikkelehimistason olen saavuttanut ja sille myös jäänyt.

Stefanus 2007-11-03 23:11 =>

Täällä tulee yhden amatöörin vastaus. Kasvoin lapsuuteni ja nuoruuteni nuorisoseuralaiskodissa, joten sitä kautta jonkinlainen käsitys tanssiin syntyi. Lavakokemusta on kertynyt kesästä kuuskytkuus, jolloin rippukouluikäisenä ensimmäiset tanssini tanssin. aika ahkeraan tuli lavoja tuli kulutettua. 70-luvulla opiskelupaikassa oli hieman tanssin opetusta, mm. polkan perusteita. Sitten pariuduttua jäi lavatanssit melko vähiin. Paluu lavatansseihin tapahtui kymmenisen vuotta sitten. 90-luvulta lähtien jonkinverran erilaisia kursseja. Nyt nelisen vuotta sitten liityttyäni paikalliseen lavatanssiseuraan on noita kursseja ym harjoituksia tullut jonkinverran säännöllisemmin - ehkäpä harjoitus ja lavatanssikertoja sellaiset puolitoista kertaa viikossa keskimäärin. Tanssien suhteen olen suurinpiirtein kaikkiruokainen. Mutta kuten alussa mainitsin, niin täysin amatöörihän sitä ollaan.

Sway 2007-11-04 11:54 =>

Tyylilläni tepastelen. Omasta mielestäni olen aivan tavallinen rivitallastelija, jotkut ovat eri mieltä kanssani niin positiivisessa kuin negatiivisessakin mielessä. Olen harrastanut monenlaisia tansseja jo jokunen aika, käynyt leireillä ja kursseilla aina kun huvittaa ja on mahdollista.

Tangontaitaja 2007-11-04 16:01 =>

Olen tanssinut nuoresta pojasta alkaen.Sitten 25 vuotta välillä ei yhtään,mutta sitten naimisiin ja lapsia. Ja lapset kasvaneet ulos aloin taas 1992 uudestaan ja käynyt kaikki tanssikurssit alkeista jatkoon ja eikun tanssittu ahkerasti,kunnes jalat petti ja taas taukoa, tanssia vain aika-ajoin 1-2kertaa kuukaudessa.Oli se kova pala kun ei päässyt tanssiin kun oli jo tanssittu kymmenkunta vuotta ja jalat pettää oli siinä naurussa pitelemistä.

Hambi 2007-11-04 18:17 =>

Yli viisi vuotta olen tanssinut ja omaksi ilokseni käynyt lukuisan joukon seuratanssikursseja. Vajaan vuoden olen tanssinut myös kilpatansseja. Olen hyvin kiinnostunut tanssitekniikasta koska minusta tekniikan hallitseminen tekee tanssimisesta helpompaa ja onnistumisesta varmempaa kuin luomutanssiminen.

Jora 2007-11-05 11:56 =>

Aiheellinen tiedustelu. Olen puuttunut usein näihin tekniikkakeskusteluihin ja jopa aloittanut niitä. Välillä olenkin pelännyt, että joku saattaa ottaa kirjoitukseni todesta. Kirjoitan kuitenkin saadakseni asioihin vahvistuksia, lisäyksiä ja ennenkaikkea korjauksia. Onneksi on muutamia, jotka puuttuvat keskusteluihin asiantuntemuksellaan. Nippoa olen pitänyt yhtenä uskottavimmista, muutamia muitakaan unohtamatta.

Omaa taustaa. Vaikka tanssi oli kiellettyä puuhaa noin alle 20 vuotiaana, vuosikymmenien kuluessa pääsin pikkuhiljaa alkuun. Ensin vain vapaamuotoista liikehdintää turhankin pitkä ajanjakso, tosin valssi illan päätteeksi oli ihan odotettu erikoisuus. Noin kymmenen kerran ÅB-kurrsin kävin opiskeluaikana, tuskin mitään opin. Joskus noin 15 v sitten osui silmään mainos, jonka mukaan tanssitaitoisella riittää seuraa. Noin ei ole käynyt, mutta on oppikin pahasti kesken (tosin seurantarvekaan ei ole enää ajankohtaista). Innostuin heti niistä kilpatanssikursseista, mutta pitkäaikaiseksi pariksi kukaan nainen ei halunnut. Siispä moneen kertaan tuli aloitettua ja lopetettua. Virallisesti olen kai E-luokkalainen. Kaksi tai kolme kertaa pääsin lähelle "kilpailukuntoa", mutta viimeistään silloin se ero taas tuli.

"Taukojen" aikana aloin sitten käydä ajankuluksi lavatansseihin suuntautuvia kursseja. Tänään olisi vuorossa vuoden harjoitus numero 98.

Tällä taustalla en paljoa tiedä, mutta kysymyksiä osaan jo välillä esittää. Osaan tanssia vasta jotenkin muutamia lajeja ja vain niiden muutamien kanssa, joille on jostan syystä muodostunut samansuuntainen näkemys tanssimiseeen.

VeeKoo 2007-11-05 11:28 =>

Tämä ori tulee Möysän Nuorisoseurasta Lahdesta.Siellä oppii sosiaalifoksia.Ja tauolla oppii vetämään norttia.Hieno mesta.

Mieluummin tanssimaan kuin lenkille 2007-11-05 14:27 =>

Lopetin tanhukerhossa 11-vuotiaana. Sen jälkeen reilun 30 vuoden tauko, jonka aikana lähinnä laahustamista ravintoloissa. Ensimmäistä kertaa selvin päin lavalla vajaa 10 vuotta sitten. Sen jälkeen erilaisia kursseja periaatteella: "ettei tarvi naistenhaulla lähteä karkuun, tuli mitä hyvänsä" - siis tanssilajia. Lakipiste osaamisessa käsillä tai ehkä jo takana, kun pikkuhiljaa vanhenee, kurssien opetukset unohtuvat ja uusia ei viitsi käydä.

Jame 2007-11-05 15:58 =>

Hei.

Oma tanssitaustani alkaa yli 40v takaa tanhukerhosta, jossa päästiinkin jo pitkälle. 60 luvun alkupuolella jopa televisioon esiintymään. Hyvissä merkeissä jatkettiin. 3 vuotinen poikien sisäoppilaitos ammattiin valmistavana. Siellä rehtorimme äkkäsi, että tanssikurssihan näille pitää järjestää. Siellä sitten tahkottiin muutama ilta poikaparissa paikallisen yhteiskoulun tyttöjen liikunnanopettajan johdolla. Kun rehtorimme ja opettajamme mielestä meidän taidot riittivät, vietiin meidät eräälle emäntäkoululle, jossa oli sitten järjestetty tanssit ihan meitä, ja heitä varten. Hyvin meni, mutta poiskin päästiin. Tanssi on kuulunut kaikissa parisuhteissa aina elämääni. Nykyisen parin kanssa melko päivälleen 36 vuotta. Kurseilla viimeksi viimeviikolla Rumbaa. Kaikki entiset, ja nykyinen parisuhde on alkanut parketilta. Joten "myös tanssimassa" on ollut aina sopiva motto kohdallani. Tanssituttuja on paljon, mutta Niccejä tunnen vain kolme omani lisäksi. Tanssitaustaani kuuluu myös pitkähkö jakso rytmistä liikuntaa alkuperäisen aerobickin muodossa.

Terv. Jame

Marlee 2007-11-05 16:26 =>

Olen tanssinut teini-iästä asti perinteisiä.(valssi, humppa foksi ja jenkka). Aina olen ollut intohimoinen tanssin ystävä. Vihdoinkin kolme vuotta sitten sain itsestäni irti lähteä tanssikurssille, kun Ikaalisissa kuntoutuksessa ollessani pääsin kokeilemaan taitojani oikein kilpatanssia harrastaneen kanssa. Nyt olen siis käynyt kursseilla kolme vuotta ja käyn edelleen. Myös tansseissa käyminen on lisääntynyt huomattavasti. Vielä etsin paikkoja minne kannattaisi mennä että saisi todella tanssia. Tanssi on ehdottomasti se josta saan voimaa ja energiaa jaksamiseen avantouinnin ohella.

Murumamma 2007-11-05 18:00 =>

Monenmoista elettynä ja koettuna tanssin parissa; jonkin verran eri suunnistakin.Pintaraapaisulta aina vaan tuntuu vuosienkin tekemisen jälkeen. Ja harrastuksena pääsääntöisesti on pysynyt; leipätyökseni olen tehnyt aina jotain aivan muuta. Periaatteessa olisin voinut yhdistää harrastustani hyvinkin työhöni, mutta käytännössä se ei ole oikein onnistunut.Ja ehkä siitä kuitenkin voin loppuviimein vain itseäni sormella osoittaa. Enemmän olisi ehkä pitänyt yrittää jakaa, mutta se itsekkyys...toiset ovat saaneet omatkin lapset neuvoa tanssin saloihin. Ei ole mamman ansioita, ei sitten vähiäkään. Sniif! No sen verran omaa ansiota omien lasten tanssimisen kohdalla on, että olen ottanut heidät mukaan kaikenlaisiin rientoihin ihan pienestä saakka, jos heiltä vain itseltä on innostusta yhtään löytynyt.

Eniten kuitenkin olen aina nauttinut siitä, että saan olla OPPIJANA tanssimisessa. Siis ikuinen uuden oppimisen ja kokemisen nälkä!

Ipta 2007-11-05 18:21 =>

Muistan kuinka neli-viisivuotiaana pullukkana tytöntyllerönä tanssin pikkusiskon kaularöyhelö hameena olohuoneen lasiovien edessä. Sen jälkeen on asut ja tanssipaikat vaihtuneet moneen kertaan :) niiden reilun kymmenen vuoden aikana, jolloin tanssipaikkoja on tullut vähän ja vähän enemmän kierrettyä.

Kurssittanut olen itseäni yht. muutamien ilta-peruskurssien verran lavajivessä, tangossa, chachassa ja rumbassa. Latinobicissä olen vuoden verran harjoitellut askelluksia alkeista eteenpäin. Ja se oli kivaa, vaikka ihan ilman paria mentiinkin.

Eli kyllä minä pidän itseäni "luomutanssijana".

Päivi 2007-11-05 19:11 =>

Seuratansseja melko "luomuna" vuodesta 1995 alkaen. Samoihin aikoihin alkoi boogie woogie -harrastus, kursseilla ja sosiaalitanssien. Myös argentiinalaista tangoa tuli yritettyä jonkin verran. Lindyyn hurahdin vuosituhannen vaihteen paikkeilla. Samoihin aikoihin opettelin hiukan kilpatanssia. Matkan varrella kertyi väkisinkin jokunen seuratanssikurssikin.

Viime vuosina onkin sitten kertynyt, alkutaipaleestani poiketen, melkoisen iso kasa kursseja kaikenlaisesta (enimmäkseen pari)tanssista, niin seuraajan kuin viejänkin roolissa, arvostettujen opettajien ohjauksessa: suomalainen seuratanssi, kilpatanssi, kansantanssi, rock'n'swing-tanssit, kuubalaiset lattarit, argentiinalainen, baletti, jne.

Seuratanssia olen opettanut (harvakseltaan) vuodesta 1999 lähtien. Nykyään aktiivisemmin. Tällä hetkellä opetan seuratanssia ja rock'n'swing-tansseja.

Erityisiä mielenkiintoni kohteita tanssin opetuksessa ja tanssikeskusteluissa on parin yhteistyön toimivuus sekä musiikin ja tanssin yhteys.

Kommentit: [TestiPoro]

Tomy 2007-11-05 23:05 =>

Tanssi ollut harrastuksena muodossa tai toisessa 18 vuotta. Sitä ennen, ja myös tanssimisen lomassa, soittanut erilaisissa kokoonpanoissa, myös lavatanssimusiikkia. Viime vuodet senioreissa kilpatansseja. Peruskurssilla tullut käytyä noin 7 kertaan. Ehkä hieman hidas oppimaan, varmaan jotain hämäläistä sukujuurissa :-)

Taika 2007-11-06 10:20 =>

Tämä elämä on jatkuvaa muutosta iloineen ja suruineen. Joskus käy niin että elämä ottaa meiltä pois asioita joista emme haluaisi luopua. Kuitenkin, ja kaikesta huolimatta, jos elämä ottaa se myös antaa. Koskaan emme menetä mitään niin, etteikö tulisi jotain uutta tilalle, emme koskaan. Vaikeudet muokkaavat meitä ja moni asia näkyy uudessa valossa. Olen edelleen sitä mieltä että surussa on jotain valtavan kaunista, samoin kuin kauneudessa on jotain valtavan surullista.

Kukaan ei voi myöskään määritellä, mikä on itselle paras keino käsitellä vaikeita asioita. "Yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin". Niin totta, niin PAHUKSEN TOTTA!

Mutta se tarina, sitähän tässä kysyttiin...

---o---

Olipa kerran, kauan kauan sitten...

Ilta oli lämmin, järven pinta peilityyni. Tyttö kapusi rantakivelle, tuolle tutulle rakkaalle kivelle, jolle hän kapusi joka keskiviikko tuohon aikaan kesästä. Se kuului niin hyvin järven peilityyntä pintaa pitkin - tuo musiikki, joka kiehtoi häntä ja teki hänen olonsa levottomaksi. Tuonne hän halusi...

Siskon kanssa oli opeteltu keittiön lattialla tangon, humpan, valssin ja jenkan askeleet. Mieli paloi lavatansseihin, mutta hän oli niin nuori, vasta yksitoista, ei puhettakaan että lupaa heltiäisi, ei sitä uskaltaisi edes kysyä.

Eräänä iltana hän lähti salaa, vain katsomaan. Voi miten hienosti nuo tanssivatkaan. Hän katseli silmät suurella ja tuon illan jälkeen häntä ei pidellyt mikään lavalta pois. Lavan kioskimyyjät huomasivat hänen intonsa ja pian hän saikin luvan mennä myyjien avuksi. Nyt oli ilo ylimmillään, hän sai seurata tanssipareja aivan läheltä ja jutellakin heidän kanssaan.

Joku muukin huomasi hänen intonsa sekä oudot katoamiset, nimittäin isä ja äiti. Tyttö sai sydän pamppaillen tehdä perusteellista selkoa illoistansa ja lopulta vanhemmat heltisivät ja hän sai luvan jatkaa, kunhan olisi kunnolla.

Tanssiväki tottui vähitellen tytön läsnäoloon ja hänet hyväksyttiin mukaan, joskus hän sai luvan jopa livahtaa lavan puolelle tanssimaankin.

Tuolla lavalla oli noin 70-vuotias mies, joka tanssitti niin hienosti että naiset aivan kilpailivat hänestä. Lavalla oli aina naistentanssit ja aikansa rohkeutta kerättyään, uskaltautui tyttökin hakemaan tuota miestä. Aina tuo mies tanssitti hymyssä suin, koskaan ei moittinut tytön nuorta ikää, vaan tanssitti, opetti ja ohjasi.

Samaiselta lavalta tyttö löysi elämänkumppanin, pojan joka ei tanssinut. Tanssi sai jäädä, elämän täytti poika, sitten myöhemmin perheen perustaminen ja työ. Näin vuodet vierivät ja aika kului, yli kaksikymmentä vuotta, kunnes...

2004: Ilta oli lämmin, järven pinta peilityyni. Nainen kapusi rantakivelle, tuolle tutulle rakkaalle kivelle, jolle hän kapusi joka keskiviikko tuohon aikaan kesästä.Se kuului niin hyvin järven peilityyntä pintaa pitkin - tuo musiikki, joka kiehtoi häntä ja teki hänen olonsa levottomaksi. Tuonne hän halusi...

Krisse 2007-11-06 10:37 =>

Olen tanssinut pienestä pitäen luomuna mutta vain perinteisempiä lajeja ja sukujuhlissa tms, kuvitellen että jos joku vie niin osaan seurata.

Aktiivitanssimiseni alkoi n. 1994, ensin flamencoa, itämaista tanssia ja sinkkusalsaa. Siitä luiskahdin parisalsan puolelle jota treenasin ja tanssin 2-6 kertaa viikossa aktiivisimmillaan. Argentiinalaista tangoa jossain välissä puoli vuotta mutta silloin ei vielä pariongelmista johtuen oikein sytyttänyt. Seuratanssit aloitin "kunnolla" 2002 ja aika pian alkoi ohjaajakouluttautuminen ja ohjaaminen yhdessä nykyisen mieheni kanssa. Viime vuosina eniten ohjattu seuratanssilattareita ja jonkun verran rock'n'swing -tyyppisiä seuratansseja, satunnaisesti kaikkea muutakin.

Loppua ei näy kouluttautumiselle, koko ajan tietää vaan enemmän siitä mitä ei osaa tai tiedä. Viime aikoina työn alla ovat olleet kilpatanssien perusteet, mutta niitä emme aio valmentaa varmaankaan koskaan. Toki seuratansseihin on paljon hyödyllisiä yhtymäkohtia.

Pete P. 2007-11-06 11:55 =>

Ensimmäisen kerran tansseissa isän mukana 13-vuotiaana ja siitä se lähti. Olen ollut siis suurimman osan ajasta ihan luomulavatanssija, mutta muutama vuosi sitten menin ensimmäiselle varsinaiselle tanssikurssille - salsakouluun. Sen jälkeen alkoi rock'n'swing -osasto kiinnostaa. Menin boogie woogie -kurssille ja hyvin pian aloin myös kilpailemaan. Sitten tuli kuvioihin lindy hop. Nyt sitten toimin seurassamme boogie woogie -valmentajana.

Nyt ihan viimeisempänä olen alkanut käydä kilpatanssitunneilla ja aika näyttää riittääkö siinä mielenkiinto miten pitkälle.

Eija-Tuuli 2007-11-06 18:11 =>

Tanssikurssilla käyn tällä hetkellä n. kolme tuntia viikossa. Lavoilla olen tanssinut viitisen vuotta.

Lavoilla tulee käytyä silloin kun siltä tuntuu ja luppoaikaa on, ei välttämättä edes joka viikko.

Tanssillisena tavoitteena minulla on se, että "vaikka kuka hakisi, niin seurailen sujuvasti perässä." Tavoitteen täyttymiseen on tosin vielä matkaa, mutta vähän kerrassaan edetään...

Vade 2007-11-07 8:43 =>

Vuoden vaihteessa tulee vuosi tanssiharrastusta. Joten todellakin, kovin on alullaan tanssikilometrit. Yli kymmenen vuotta sitten tuli harjoiteltua tango, valssi ja vanha humppa, mutta eipä niistä ole paljoa apua nykyisiin tarpeisiin.

Tällä hetkellä käyn tanssikursseilla pari tuntia viikossa (kädenalitansseja) ja kun on mahdollista, niin joissakin vkl kursseilla. Ja kyllä on antoisaa tässä vaiheessa, kun saa oppia koko ajan uutta. Hieman on raottunut jo verhoa siitä, että kuinka paljon vielä onkaan opittavaa, joten nöyränä pitää :)...

Marcos 2007-11-07 10:02 =>

Lavatanssiurani alkoi liki 40 vuotta sitten, mutta katkojakin on ollut. Liikkeelle lähtö tapahtui Blomqvistin yhden syksyn mittaisen tanssikurssin kautta, ne eväät riittivät sen aikakauden tarpeisiin. Tanssittua tuli lavoilla ja ravintoloissa. Ruotsissa asuessani tutustuin paikalliseen gammeldans- ja polskaperinteeseen, Suomeen palattuani piti olla jotain tuon menetetyn tilalle ja harrastin kansantansseja kolme-neljä vuotta. Sitten oli taukoa, mutta n. 8 vuotta sitten alkoi vanha suola (harrastus) janottaa. Aloin opetella näitä lavatanssin uusia ilmenemismuotoja. Aluksi pari kertaa viikossa kävin kurssilla, mutta vähitellen olen tahtia löysäillyt. Nyt en ole enää joutanut kursseilemaan, on sitä elämässä muutakin. Kilpatanssia ehdin kokeilemaan, mutta pariongelmien ym. syiden tähden jäi siihen F-tason sisäänheittotutkintoon. Vähän samaan tapaan kävi argentiinalaisen tangon kanssa, pitkälti jäänyt ja unohtunut.

Olen tänne joskus laittanut tanssitekniikkajuttua. Siellä ovat vilahdelleet Newtonit ja hitausmomentit, olen TKK:n teknisen fysiikan osastolta oppini saanut, fyysikkotausta on väistämättä mukana minun tavassani analysoida ja kuvata tanssin tekniikkapuolta.

Sokkisha 2007-11-07 11:41 =>

Takana on nyt n. kolmisen vuotta aktiivista tanssiharrastusta, jota ennen muutama satunnainen kosketus lavatanssiin parin kurssin kautta jotka opit olivat kokonaan unohtuneet. Kursseja + leirejä on käyty koko ajan ahkerasti, varsinkin alkuaikoina ahmin melkein kaikki mahdolliset lajistakin riippumatta. Nyt on tullut valikoivammaksi ja joitain jo opeteltuja tanssilajeja on jäänyt pois kiinnostuksen puutteen ko. tanssia kohtaan vuoksi. Aika alusta asti lavatanssiseuran jäsenenä mutta nykyään ei tule käytyä viikkoharjoituksissa vaan oman "lukujärjestyksen" mukaisesti menee harjoitukset. Jos tässä on tarkoitus määritellä itsensä johonkin kategoriaan niin ajattelisin mieluiten olevani jatkuva kokeilunhaluinen opiskelija ja uusista haasteista nauttiva. Tansseissa käyn normaalisti väh. kerran viikossa ja harjoituksia sitten 3 kertaa lisäksi jota on jatkunut keskeytyksettä alusta asti. Tanssitekniikka-keskustelut kiinnostaa siksi että koen tanssitekniikan parantamisen olevan avain-asia tanssitaidon kehittämisessä. Tavoitteeni on pitää tanssiharrastus kuitenkin hauskana! Niinkauan kuin se on hauskaa, jaksan harrastaa ja tanssia mutta sinä päivänä kun ei enää tunnu hauskalta on lopettamisen aika. Parhaita puolia tanssissa on omien rajojen hakeminen ja sosiaalisuus! Tanssi ei ole minulle kuitenkaan koko elämä joten en rakenna sosiaalista verkostoani pelkän tanssiharrastuksen varaan.

Sahrami 2007-11-07 12:08 =>

Koulussa aikoinaan tanssittiin liikuntatunneilla ja luokanvalvojantunneilla. Ihania opettajia, vai kuinka. Pulpetit vaan syrjään ja tanssimaan, luokanvalvojan myhäillessä pöytänsä takana.

Sitten muutto toiselle paikkakunnalle ja heti ensimmäisenä kesänä, 14-vuotiaana, pari vuotta vanhempien serkkujen kanssa lavalle. Sitten naapurin tyttö (vanhempi hänkin) ei päässyt tanssimaan yksin, joten meikä "esiliinaksi" :-) Siitä se alkoi. Oli tässä välillä vuonna -85 puolen vuoden tanssimaton jakso, kun ei vaan huvittanut.

Sitähän omasta mielestään osasi kaiken mitä pitikin, kiitos noiden kouluaikojen liikunta- ja luokanvalvojantuntien, mutta tuo samperin polokka... Sen takia piti mennä ensimmäiselle tanssikurssille vuonna... ööö.. olisko ollut -87 syksyllä. Ennen joulua sen opin, kun oli hyvät opettajat, mutta sille tielle jäin, eikä loppua onneksi näy. Svengikingien leirit oli ensimmäisiä leirejä joille osallistuin. Lindy Hopista tykkään kuin hullu puurosta, vahinko vaan ettei sitä paljoo tanssimaan pääsen.

Rivitanssia olen nyt harrastanut n. kahdeksan vuotta ja latinobicia n. viisi vuotta. Erittäin aktiivisesti molempia, jopa niin, ettei syys- talvi- kevätkaudella oikein jouda lavatantsuihin ollenkaan.

Uusimpina asioina pyörätuolitanssi erään taitavan herran viemänä menneenä kesänä ja ihan uusimpana se Night Club Two step, joka on vielä pahasti vaiheessa, nimittäin opetteluvaiheessa.

Kilpatanssiin en ole koskaan tuntenut mitään viehtymystä. Syyt: en ole nähnyt yhtään ylipainoista ja rumaa kilpatanssijaa, eikä kukaan tahtoisi minua parikseen, mutta suurimpana syynä, ettei minusta vaan olisi sellaiseen pilkuntarkkaan vääntöön.

Syyslomalla pääsin katsomaan upean "Itämainen teehuone" tanssiesityksen ja alkoi tuo itämainen tanssikin viehättää, mistähän vaan sais lisää aikaa, että pääsis sitäkin kokeilemaan. :-)

Maisa 2007-11-07 12:39 =>

Lavatanssia olen harrastanut kevättalvesta 2004. Silloin tanssikärpänen pääsi puraisemaan pahasti. Isä opetti foxin askeleet ja sitten vain lavoille harjoittelemaan. Valssi ja jenkka olivat muistissa jostain yläasteen liikuntatunnilta. Vuoden verran tanssin ainoastaan näillä eväillä. Seuraavaksi alkoi fusku kiinnostaa ja sen myötä myöskin kuviohumppa. Myöhemmin olen opetellut tanssikursseilla myös muita lajeja, mutta näin kaikki alkoi.

Ala-asteikäisenä tanhusin ahkerasti, tosin ne taidot ovat päässeet unohtumaan tyystin. Harrastan myös itämaista tanssia.

TestiPoro 2007-11-07 12:49 =>

Oman laskuni mukaan aloitin tanssinharrastuksen Aaltosten ja (Oulunsuuun) Pirtin kursseilta Oulusta ööö 8-10 vuotta sitten. En tarkkaa ajankohtaa ole minnekkään merkinnyt ja unohtunut täysin.

Aikaisemmin olen muutamia kertoja käynyt jotain kursseja, mutta into ei ole silloin kasvanut tarpeeksi, että olisi tanssitaidon saanut hankittua. Se muuten vaati melko paljon sinniä, kirosanoja ja silti tuli tunneilta kesken lähdettyä muutamia kertoja ajatuksella ei enää kertaakaan. Kuitenkin jo seuraavana päivä takaisin eri tanssi aiheena. Tuonne Pirtille ja Aaltosten kursseille, kun lähdin, niin siitä asti on tullut tanssittua, noin 3 kertaa viikossa. Ensin siellä kursseilla, mutta vähitellen tanssiravintoloihin ja lavoille siirtyen. Nyt en enää viiteen vuoteen ole kursseilla käynyt, kuin muutaman kerran satunnaisesti. Tanssitaidon olen omasta mielestäni näille perustansseille, mitä tanssin saavuttanut sellaisen tason, ettei kurssittamisesta ole minulle tarpeeksi hyötyä rahallisen ja ajallisen menetyksen suhteessa siihen, että sen ajan ja rahan voi käyttää normaaliin tanssimiseen.

Lindy, boogie ja arkkutango olis nyt sellaisia tansseja jotka pitäisi oppia. Kun niitä ei silloin, kun kursseja kävin tuolla pohjoisessa opeteltu. Jiven ja rokin osaamisen korvaan jatkossakin fuskulla ja buggilla tai vain fiilistellen vaihtoaskeleen tapaista.

Speedy 2007-11-07 18:39 =>

Reilu 30v sitten opettelin perustanssit. Sen jälkeen tuli vuoroon kilpatanssi jota tuli tanssittua c-luokkaan asti. Siinä sivussa oli lasten ohjausta samaan lajiin. Sitten tuli perhe ja lapset, joten tanssi jäi muutamiin kertoihin vuodessa. Nyt kun nykysuuntauksen mukaan eronnut/erotettu. Aloin käydä uudelleen aktiivisesti tanssimassa sekä joitakin kursseja että seurojen ohjauksessa aina kun mahdollista. Samoin kilpapuolta kokeilin uudelleen vuoden verran. Nyt se jäänyt työn ja muuton takia.

Lavapuolella tarkoitus käydä edelleen silloin tällöin näitä lyhyt kursseja joko alkeis tai jatko ja joskus konkaritasonkin. Perustan hiominen on aina tärkeää.

Tansseissa käyn nykyään noin 4 kertaa viikossa.

Tarkoitus olisi viimeistään vuodenvaihteen jälkeen aloittaa bw:n opettelu. Samoin salsa ja lindy opeteltavien listalla. Saa nähdä miten onnistuu.

Pia M 2007-11-08 0:35 =>

Luomutanssija noin vuodesta 1988, jolloin erinäisissä tanssiravintoloissa soittelin levymusiikkia tanssiyleisölle.

Nyttemmin päätoiminen täyspäi(väi)nen ope, lajeina yksin- ja kaksintanssittavat lattarit, rock'n'swingit ja perinteiset paritanssit.

Opettajaksi päätyminen on ollut monien sattumien summa, alkoi Latinos-ohjaajakoulutuksesta vuonna 1 tai 2 jälkeen nuijasotien, sitten sinkkulattareita poiki lisää, sitten SUSELin seuratanssien perusohjaajakoulutus, jonka jälkeen seuratanssiopetusta poiki lisää, Dancebic-ohjaajakurssi, STOLin r'n's -valmentajakoulutus...

Mitä enemmän opetin, sitä enemmän tarjottiin töitä, kunnes viimein pari vuotta sitten otin riskin ja jäin kokonaan tanssityöläiseksi. Välitän tätäkin kautta kiitoksen kaikille oppilaille jotka ovat viihtyneet tunneillani ja tulevat vielä uudelleenkin - teidän ansiostanne saan tehdä työtä josta todella pidän.

En kadu riskin ottoani hetkeäkään.

Harrastuksesta tuli siis työ, lopputulemana en enää juuri harrastusmielessä tansseissa käy vaikka kyllä pitäisi jo viran puolesta...

E.Tuomas 2007-11-08 20:46 =>

Varmaan 15 vuoden ajan olen käynyt aina joskus jonkun kurssin - nykyään harvemmin. Kurssien painotus on ollut tangon suunnalla. Yleensä olen etsinyt mahdollisimman aitoa tangoa. Kolmisen vuotta sitten jätin kurssit lähes kokonaan ja jouduin kotiparketillani pohtimaan vientiä / tulkintaa, minkä itse koen tanssini kannalta ratkaisevaksi tapahtumaksi. Tietysti tämä oli mahdollista siksi, että kurssit olivat antaneet minulle erilaisia valmiuksia.

Kommentit: [Sokkisha]

Tinke 2007-11-09 14:45 =>

Satunnaisesti kävin 2000-luvun alussa kävelyttämässä naisia tanssipaikoilla. Kävin lähinnä pitämässä hauskaa todellista sosiaalifoksia. 2004 vuonna kevättalvella menin ensimmäiselle alkeiskurssille opettelemaan foksia erään naisen "innoittamana". Hän "kehui" paikallisella tanssipaikalla "mistä noin onnettomia kävelijöitä voi löytyä" ja innostuin vinkistä:) ja muutenkin opettelemaan perustanseja ainakin. Nälkä kasvoi syödessä. Käden alitansseja olen harrastanut säännöllisesti treeneissä pari vuotta . Fusku, bugg,Bw ja Lindy. Hidasvalsssi ja tango on myöskin lempilapsia jossa haluaisin kehittyä. Edelleenkin jatkan tanssimista hauskanpidon takia ja jatkan "kävelyttämistä" yleisön pyynnöstä huolimatta.

Slovari 2007-11-09 14:50 =>

Avioeron myötä perinteinen suomalaisen miehen perusvalinta: ryhtyäkkö ryyppäämään vai tanssimaan?

Todettuani lompakon rajallisuuden ja maksan huonon kestävyyden, tuttavanaisen lähes pakottamana (ihan tosi!) iki-ihanalle Ämyrin lavalle torstain naistentanssi-viidakkoon.

Tämän reissun jälkimaininkeina "EI IKINÄ ENÄÄ!!!", jonka lausahdettuani löysin itseni seuraavan viikon torstaina samasta paikasta.

Siitä hirvittävää opettelua, räpistelyä ja luomutanssia n. 3 vuotta, jonka jälkeen olenkin saanut nauttia privaattiopetuksesta yli kolme vuotta. KIITOS, rakas vaimo..

-yksöisveen s-

ps. yo. viestin viimeisen kappaleen loppuosan voisi huoletta laittaa myös "flow"-keskusteluun. Kyllä kolahti kerralla!

Jansku 2007-11-12 14:31 =>

Olen tanssinut pikkutytöstä asti valssia ja foksia. Vanhemmat olivat kovia tanssimaan ja kaksoispuolikas veli toimi tanssiparina. Lauantaitanssit oli kova sana, silloin pyörittiin veljen kanssa säännöllisesti.

Ala-asteen liikuntatunnit käytettiin kansantansseja tanssien, opettajan intohimon vuoksi. Noh, tulipa niissä sitten saavutettua koulujenvälisten SM-kisojen kultamitalikin, taso oli muuten niissä kova!

Ex-avopuolison ja muutaman kaveripariskunnan sain painostettua perustanssikursseille 90-luvun alkupuolella ja muutamia kertoja käytiin joukolla myös tanssimassa (Turussa Uittamolla, laivareissuilla ja ravintoloissa). Taisin olla ainoa jolle tanssikipinä jäi kytemään, koskapa 2000-luvun alkupuolella löysin itseni ensimmäistä kertaa Valasrannalta! Sinne mentiin työkavereiden kanssa ihan vaan katsastamaan eräänä kesäiltana.

Aika pian aloitin kursseilla käymisen uudelleen, ja Aaltosten vierailut Aurassa tuli koluttua muutaman vuoden ajan lähes joka kerta. Viimeiset pari vuotta on mennyt kolutessa leirejä ja kursseja pidemmälläkin, lähes kaikkien tunnettujen opettajien opeissa olen käynyt. Vuosi sitten pyydettiin ja lähdin mukaan alkeiskurssille assariksi ja kesällä lähdin mukaan Suselin ohjaajakoulutukseen. Teoriakin alkaa siis pikkuhiljaa hahmottua, vielä kinaan kohtuullisen vähän näistä, tyhmiä kysymyksiä osaan enemmänkin esittää.

Korostaisin tanssitekniikan kirjoittajien taustatietojen yhteenvetoa varten sitä, että pitkäkään tanssitausta tai ohjaaminen ei tee kenestäkään asiantuntijaa. Kirjoittajista kyllä huomaa ketkä oikeasti tietävät teorian ja käytännön. Ihan aina nämäkään eivät kulje käsi kädessä; vaikka kuinka olisi teoria hallussa, tanssitaito voi olla jotain ihan muuta.. Suselin koulutuskaan ei tarkoita että löytyisi oikeaa asiantuntijuutta. Näkemyserot auttavat usein ajattelemaan ja näkemään asiaa eri tavoin, arvostan kyllä taustoista riippumatta kenen tahansa kirjoitusta, jos vain osaa riittävän hyvin sen ulos kirjoittaa (tässä itselläni on eniten vaikeuksia).

Kommentit: [Nippo] [Pia M]

JTH 2007-11-13 22:31 =>

Reilut 30v on tuolla tanssipaikoilla tullut pyörittyä. Alkuun ja melko pitkäänkin pelkällä luomupohjalla, mutta jossakin vaiheessa erehdyin lavapuolen kursseillekin. Sittemmin myös kilpapuolenkin kursseja tuli käytyä ja tätä nykyä talvisin lavoille eksyn noin kerta viikkoon ja kesäisin 1-5 kertaa viikossa. Näiden lisäksi tällä erää menee lavapuolen harjoituksia pari tuntia viikossa ja suunnilleen sama myös kilpapuolen harjoitusten kohdalla.

Tanssipaikoilla kuitenkin mieluiten vain taapertelen, jos daami vain on siihen suostuvainen.

Katti 2007-11-15 20:30 =>

Tanssimisen aloitin viime vuoden lokakuussa. Siitä helmikuulle kävin myös kursseja, mutta ne jäivät muiden menojen myötä.

Lavoilla ahkerasti käyden ja kärsivällisten miesten viemänä olen parhaat oppini saanut.

Kaikki vapaat viikonloppuni olen viettänyt tanssien. Nyt ensimmäistä kertaa aion tehdä jotain muuta!!!

Ramona 2007-11-16 8:06 =>

Lukiossa ollessani ajattelin hankkia tanssillisen yleissivistyksen ja käydä erään legendaarisen tanssinopettajan peruskurssin seuratansseista. Se ei mennyt sitten ihan suunnitelmien mukaan vaan tanssisivistystä laajennetaan edelleen.

Luomusti minä siellä lavoilla tanssin (ja se näkyy!), mutta muutomia tansseja on tullut opeteltua kursseillakin, mm. arkkutangoa. Lisäksi nyt harrastelen kilpatanssia ja unelmoin ylimääräisestä ajasta (ja sopivasta parista), jotta ehtisi taas tuon tangon pariin ja ehkä niitä swing-tanssejakin sitten joskus.

Andreas pks 2007-11-17 0:26 =>

Tässä tanssin toisessa elämässäni olen jatkuva oppilas ja opettelen mielelläni itselle sopivia uusia tanssilajeja ja yritän parantaa entisten tanssitaitotasoani tostaiseksi jatkuvasti seuran opetuksessa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu