TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tango kisat ym. (Risper 2003-05-19 23:12)

Perustekniikka ja kilpaileminen

Matti Jokinen
2003-05-23 2:45

Mitäs, jos mä nimenomaan nautin siitä teknisesti hyvästä tanssista, jollaista oppii yleensä vain kisaamalla (en ainakaan tunne yhtäkään perusteknisesti tosi taitavaa tanssijaa, joka ei olisi kisannut)?

Klassinen päättelyvirhe: korrelaatiosta päätelty syy-seuraus-suhde. Minun tapaamieni ihmisten joukossa kaikilla sujuvasti kiinaa puhuvilla on ollut tumma tukka. Siitä ei silti voi päätellä, että kiinan kielen puhuminen tummentaisi hiuksia tai että vaaleatukkaisten olisi vaikeampi oppia kiinaa.

Minun käsitykseni on, että perustekniikkaa oppii harjoittelemalla, vaikka ei kilpailisikaan. Korrelaatio kilpailemisen ja teknisen osaamisen välillä selittyy sillä, että kilpatanssivalmennuksessa perustekniikaa harjoitellaan tavattoman paljon enemmän kuin esimerkiksi seuratanssikursseilla. Olen samaa mieltä siitä, että seuratanssinharrastajatkin hyötyisivät perustekniikan hiomisesta, vaikka heillä ei olekaan intressiä opiskella sitä ihan niin paljon kuin kilpatanssijoilla. Seuratanssijoilla raja tulee yleensä vastaan viimeistään siinä vaiheessa, kun harjoittelu lakkaa olemasta hauskaa, mutta kilpatanssijahan ei voi siihen lopettaa, kuten itse totesit:

Uskon nimittäin, että tanssimaan voi oppia ja siinä voi tulla tosi hyväksi, jos vain itse haluaa, mutta paljon pitää töitä tehdä ja hiki- ja jopa kyynelpisaroita tiputtaa.

Seuratanssissa on tekniikan lisäksi tärkeää myös sosiaalinen puoli. Vaikka se perustekniikka sivuutetaankin seuratanssikursseilla usein liian lyhyesti, kurssit ovat kuitenkin yleensä tekniikkapainotteisia, ja sosiaalinen puoli tahtoo jäädä vielä vähemmälle huomiolle kuin perustekniikka. IMHO, tanssinopettajien kannattaisi kiinnittää tähän asiaan enemmän huomiota.

Vaikka olenkin tässä asiassa ollut eri mieltä kanssasi, arvostan kirjoituksiasi sekä sisällöllisesti että tyylillisesti ja toivon, että osallistuisit jatkossakin.

Kirjoittajan avainsanat: kilpatanssi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu