TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tango kisat ym. (Risper 2003-05-19 23:12)

Vähän vähemmän solidaarisuutta, please

Marcos
2003-05-22 18:19

Kurppi, Oulun mies, kirjoitti asuinseutuesittely-threadissa asiaa, joka ei mielestäni saanut ansaitsemaansa huomiota. Minkälaisia ajatuksia herättää seuraava?

----------------------------------------------------------- "Monissa artikkeleissa on huolestuneina tuotu esiin tanssiyleisön vanhentuminen ja nuorison puuttuminen lavoiltakin. Seuraavassa tulee muutamia vinkkejä,joiden tiedän varmuudella turvaavan tanssilavojen suosion ja menestyksen myös tulevaisuudessa

1. Tässä harras pyyntö konkareille ja vähän pitemmälle tanssin- oppineille sekä varsinkin jive-harrastajille. HAKEKAA EDES YHDEN PELIN aikana illassa vierasta henkilöä tanssiin ja nimenomaan perinteisille tansseihin. Monille se tanssi saattaa olla illan ainoa, mutta ratkaiseva hetki tulla mukaan tanssimaailman pyörteisiin.Kuinka moninkertaisesti tämä "uhrattu" tuokio onkaan palkinnut myöhemmin.

2. Nuorten ja vanhempien tanssitaiottomien mukaan houkuttelemiseksi tarvitaan kummisysteemi, jossa 2-3 henkilöä huolehtii tanssikurssien/tanssilavoilla käynnin vähintään kolme ensim- mäistä kertaa. Ollaan parina ja opastetaan tavoille sekä tanssin perusaskeleita. Yhdenkin perustanssin oppiminen jotenkuten riittää kipinän syttymiseen yleensä. Kavereillekin voi vinkata opetettavasta, jolloin jaettu opetusilo on suurempi" ---------------------------------------------

Olen samoja asioita miettinyt, muistelen että niin on jotkut muutkin tällä palstalla. Ja Matti ja Irri tässä juuri.

Ei varmaan ole realistista ajatella, että kokonaan päästäisiin eroon klikkiytymisestä, oma tanssiseura, tietty tanssikurssi tai kaveripiiri voi toimia klikkinä. Mutta "sisäpiirien" rajojen ei pitäisi olla suljettuja vaan pikemminkin vuotaa kuin hyväkuntoinen seula. Eikä poikien tarvisisi olla niin solidaarisia niille oman tanssiseuran tytöille (ja päinvastoin, sama homma naistenhaulla), kyllä ne pärjää. Tärkeää olisi, että ne ensimmäisiä kertojaan vierailevat myös pääsisivät tanssimaan (ja samalla saisi itse vaihtelua). Luulen, että juuri parketille pääsy alussa on niitä suurimpia kynnyskysymyksiä harrastuksen aloittamisessa.

Vähän vähemmän solidaarisuutta omalle porukalle. Ehkä vähän enemmän koko tanssiyhteisölle :-).

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu