TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tango kisat ym. (Risper 2003-05-19 23:12)

Seuratanssi ja kilpatanssi

Irri
2003-05-22 9:32

Pyydän jo etukäteen anteeksi kun minulla näyttää tänään olevan taas tällainen kinaamispäivä. Koittakaa kestää ;o)

Wagner (jonka huumorilla höystetyistä kirjoituksista muuten pidän erityisen paljon) kirjoitti:Ongelmia syntyy siitä, kun maajoukkue- ja puulakitasoiset uimarit tungetaan samaan uima-altaaseen aloittelevien kanssa.

Eikö täällä nyt kukaan muu ole minun kanssani samaa mieltä siitä että eritasoiset tanssijat samalla tanssipaikalla ovat suunnaton rikkaus ja tason erilaisuudesta johtuvat ongelmat pikkujuttu sen rinnalla että aloittelijat pääsevät samalle lavalle kokeneempien kanssa tanssimaan tai ainakin heidän tanssiaan katsomaan ja siitä oppia ottamaan. Ja aloittelijana voin tämän todeta vailla minkäänlaista itsekehun vaaraa.

Luulenpa, ettei Suomessa olisi näin kattavaa uimahalliverkostoa jos uintiharrastuksen kehittämisessä olisi keskitetty vain kilpaileviin yksilöihin. Eikä uinti harrastuksenakaan olisi niin suosittu kuin se nykyään on.

Ei, vaan se meneekin mielestäni toisinpäin, meillä on niin hyvin menestyviä kilpauimareita siksi että meillä on niin kattava uimahalliverkosto.

Lyhyen mutta menestyksettömän kilpailu-urani parhaimpiin opetuksiin kuului se, ettei sosiaalitansseissa ole hevon kukun merkitystä sillä meneekö se 1/4 jouston 2 iskun viimeinen osio ylöspäin vai alaspäin vai meneekö ylipäätään mihinkään. Tärkeintä on se, että on hauskaa!

Tästä olen muuten samaa mieltä! Oma kilpailuviettini on sillä tavalla kieroutunut etä tykkään kilpailla vain itseni kanssa mutta ei minulla silti ole mitään muitten kilpailemista vastaan. Kursseilla käymisestä pidän siitä huolimattta, että se välillä vaikeaa onkin. Käyn kursseilla, koska:
-opiskelu ja itsensä kehittäminen on aina jollakin tavoin palkitsevaa
-mielenkiinnon lisäämiseksi; oman parin kanssa jatkuvasti samalla tavalla tanssiminen on pidemmän päälle todella tylsää
-tanssin nautittavuuden lisäämiseksi. Tanssilajit ovat varmasti kehittyneet, ainakin kilpatanssipuolella, tiettyyn suuntaan, jotta ne olisivat näyttävämmän näköisiä. Uskoisin kuitenkin yhtä suuren osan kehityksestä tapahtuneen siksi, että tanssiminen olisi nautittavaa. Kun oppii oikean tekniikan niin tanssiminen on hauskaa ja siitä nauttii. Oman kunnianhimon määrästä sitten riippuu, kuinka pitkälle opiskelussaan haluaa mennä.

No, tulipa taas saarnattua mutta kyllä helpotti!

:o))

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu