TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kimppakyydeistä maksu (Jerryjee 2007-09-28 23:13)

Kimppakyydeistä maksu

Päivi
2007-09-29 12:42

Miksi kimppakyyti:

- Ekonomisista syistä.
- Ekologisista syistä.
- Kaikkien ei tarvitse istua aina ratin takana.
- On matkaseuraa.
- Tulee lähdettyä.
- Raaskii lähteä pidemmällekin reissulle.

Mistä kimppakyytiläisenä maksan:

- Oman osuuteni polttoaineesta.
- Siitä, että minun ei tarvitse kaivaa autoa lumihangesta, raaputtaa ikkunoita, eikä huolehtia siitä, että nesteet ja ilmat ym. on reissulle ok.
- Siitä, että minut mahdollisesti kuljetetaan lämpimällä, huolletulla autolla, mukavasti ovelta ovelle.
- Siitä, että kyydin tarjoaja viitsii käyttää omaa aikaansa minun kuljettelemiseen.
- Siitä, että minun ei tarvitse ajaa, vaan voin vain rentoutua.
- Siitä, että minun ei ole ehkä tarvinnut hankkia ollenkaan autoa ja maksaa siitä ylläpitokuluja.

Miksi kimppakyydin tarjoajana kaipaan maksua:

- Maksan polttoaineesta.
- Minä auton omistajana teen useimmiten vastuullisen työn, eli ajan mennen tullen.
- Olen sidottu toisten aikatauluihin (vaikka periaatteessa kuskin aikataulujen mukaan mentäisiinkin).
- Matkaan menee enemmän aikaa.
- Minä olen maksanut pitkän pennin siitä, että meillä on auto käytettävissämme!
- Tanssikulujeni järkevöittämiseksi.

Kyydin tarjoajana olen sopivan summan perustana käyttänyt n. 0,25 euroa kilometriltä, jaettuna kyytiläisten määrällä. Samoin teen kyytiläisenä, jos kuski ei itse osaa sanoa, minkä katsoisi sopivaksi summaksi. (Minusta selkeintä on, jos kuski arvioi sopivan summan, eikä jättäsi sitä kyytiläisen päätettäväksi. Kuski tietää auton kulutuksen, kilometrit, aiheutuneen lisävaivan, ym.)

Naisen logiikalla (kun ei oo tota matikkapäätä tarpeeks) lasken esim. 160 km kolmen hengen kimpan näin:
80km suuntaansa. 80 jaettuna kahdella on 40.
40 jaettuna matkustajamäärällä 3, tekee 13 ekeä / nuppi.

"Kuitenkin voi varmaan tulla tunne joskus, että maksaa liian vähän. Tunne on varmaan voimakkaampi jos tuntee maksavansa liian paljon."

Alarajana pitäisin polttoainekulujen määrää (n. 0,06-0,15 eur/km?) ja ylärajana virallista kilometrikorvausta, eli n. 0,4 eur/km. Jaettuna matkustajamäärällä.

Kirjoittajan avainsanat: kimppakyydit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu