TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Rumban ajoituksen merkitseminen (Speedy 2007-08-30 2:00)

Kun nyt chachaan siirryttiin

Pete P.
2007-08-30 10:04

Mie oon kuullut chachan rytmin laskettavan 1 2 123 :-o ja askeleet: laskun ykkönen oli musiikin kakkonen. Eli sama kuin tuo sinun kuulema, et kuitenkaan ollut sillä tunnilla, siispä tuolla tavoin laskijoita on muitakin. Oli todella opettavainen tunti.

Ihan alkuun haluan sanoa, että askeleiden numeroinnissa pitäisi käyttää niitä numeroita mitä tahdin iskuissakin siinä kohdin on.

Mulla ei ole sitten ikinä mahtunut päähäni tämä tanssipuolen opettajien (ei toki kaikkien) halu esittää yksinkertaisia asioita niin monimutkaisesti.

Otetaan nyt ensin vaikka tuo cha cha. Rytmi menee, siis sekä tahdissa että askeleissa siten, että tahdissa tulee kolme ensimmäistä askelta ihan iskujen sykkeen mukaan ja viimeinen isku/sykäys tuleekin tuplana, samoin kun askel, eli
1, 2, 3, nel-et, 1, 2, 3, nel-et...
Ei siis sen vaikeampi asia! Mikä ihme siinä on, että siihen pitää sitten alkaa säveltämään mitä ihmeellisempiä ja mitä monimutkaisempia selityksiä. Ei se itse asia/rytmi siitä miksikään muutu, se on kolme iskua ja neljäs isku tuplana. Jos siihen laskuun haluaa sen "cha cha"-tavun lisätä, niin se menee
1, 2, 3, cha-cha, 1, 2, 3, cha-cha...
Jos taas haluaa laskuun saada sanottua sen "cha-cha chaa"-jutun kokonaisena, niin silloin se menee
...2, 3, cha-cha, chaa, 2, 3, cha-cha, chaa, 2, 3, cha-cha, chaa, 2, 3...
Tuossahan se viimeinen pitkä chaa-tavu on siis tahdin ykkönen.

Tuossa on ne vaihtoehdot millä cha cha'n askeleet opetetaan järkevästi. Kaikenmaailman 1 2 123 1 2 123-versiot saa ainakin mulla veren kiehumaan, sillä juuri noilla sekoitetaan ihmisiä aivan turhaan!

Jos sitten tuosta rumbasta vielä puhutaan, niin kun tuolla nyt puhuttiin kilparumbasta ja sen ajoituksesta, että se on 1234, niin samalla logiikalla esitettynä myös lavarumba menee 1234. Jos kerran kilparumban askelajoituksessa ei eroteta viivalla sitä, että ykkösaskelta ei oteta (-234), vaan siihen otetaan vain painonsiirto, niin miksi lavarumban kohdalla pitäisi laittaa se viiva mihinkään? Samalla tavoin lavarumbassakin jätetään se yksi askel ottamatta, se vain jätetään pois eri kohdasta. Logiikkaa kaipaisin Keskiäkäiseltä ja muiltakin tuon rumban askelluksen kirjallisen esityksen kohdalla.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu