TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kesän kuumimmat tanssit (H50 2007-08-08 11:01)

Kesän kuumimmat tanssit x 2

Elisa
2007-08-10 13:08

Pyhäsalmen tanssit olivat hauskat nekin, mutta kyllä Merisärkillä oli tällä kertaa ehdottomasti parempi ilta. Tilaa tanssia, monipuolinen musiikki ja mieluisia viejiä. Nais-miessuhdekin oli vaihteeksi ihan inhimillinen.

Pyhäsalmella bongasin vanhoja tuttuja, vaikka en tiennytkään, että palstalaisia oli sinne tulossa niin monta. Minulla nääs ei ollut ollut nettiä viikkoon, ja olin ihan pihalla kaikesta. The Päivikin esitteli itsensä, kun hölmistyneestä katseestani taisi päätellä, että en tunnista häntä :D Vaikka vanha horisko olenkin, muistan kyllä yleensä ne palstalaiset, jotka kirjoittavat. Vaikeampi on muistaa heitä, jotka eivät kirjoita, laittavat vain nimensä Minne menossa -osastolle.

Isännän haku suoritettiin varmaankin jonkinlaisena mustan pörssin kauppana, sillä yhtään kertaa en miestä hakurivissä nähnyt, vaikka lattialla hän näytti olevan koko illan. Tutti Frutinkin sain kiinni vain epäkorrektisti vesipisteellä. Sain anteeksi, ja pääsin kokohedelmähalaukseen.

Minulla on nyt ollut tilaisuus seurata PNP:n tansseja kahtena iltana. En puhu musiikista, sillä siitähän en mitään ymmärrä. Ajattelin kirjoittaa muutaman sanan tansseista, yleisöstä ja tunnelmasta.

PNP:n tavoite on kunnianhimoinen. Kaikki tanssilajit soitetaan ja lajit ilmoitetaan etukäteen valotaululla. Millaista väkeä tämä vetää paikalle? Näiden kahden illan havaintojen perusteella: innokkaita tanssijoita - ilman sitä kermakuohuntaa, jota joidenkin toisten kunnianhimoisten yhtyeiden keikoilla esiintyy. (Kermasta ei ole mitään pahaa sanottavaa, se on hyvää ja ravitsevaa, mutta liiallisesti tarjottuna se ei jätä tilaa muille elintärkeille ravintoaineille.)

Joskus on arveltu, että tanssilajit ilmoittava valotaulu saattaisi jopa karkottaa vähemmän tanssineita. Kun lukee, että seuraavaksi tulee jive tai cha cha, niin uskaltaako silloin tavallinen ihminen hakea ollenkaan?

Uskaltaa. Ihmiset eivät ole tyhmiä, vaikka eivät tanssikursseilla ravaisikaan. Kun valotaulu ilmoitti, että seuraavaksi tulee rumba, minua haki keski-ikäinen mies, joka huokasi, että uskalsin hakea, kun näin, mitä on tulossa. Minua vähän hämmästytti: en tietääkseni ole pelottavan näköinen ja yritin olla hakurivissä sen näköisenä, että rumbaa, jees! No, tämä mies ei tanssinut rumbaa vaan hidasta foksia. Hän tarkoitti, että uskaltaa ylipäätään paremmin hakea hitaille. Meille tuli oikein mielenkiintoinen keskustelu, ja minä tunnustin harjoittelevani rumbaa itsekseni, ja mies tunnusti harjoittelevansa hidasta valssia itsekseen.

Eräs nuorempi mies sanoi olevansa jo viidettä kertaa PNP:n keikalla. Hänkään ei vaikuttanut sellaiselta tyypiltä, joka aikatauluttaa elämänsä tanssikurssien mukaan, vaan enemmänkin miellyttävältä perustanssijalta. Samoin hidas valssi meni miehen kanssa, joka joutui pariin kertaan tapailemaan rytmiä, joka sitten löytyi kyllä. Hänen kasvonsa aivan loistivat, kun hän kehui, miten hyvällä musiikilla meitä on tänä iltana hemmoteltu.

Ei siis pidä paikkaansa, että monipuolisesta musiikista hyötyisivät vain huipputanssijat, ja meille muille riittäisi iskelmämössö. Ihmiset nauttivat erilaisista rytmeistä, vaikka eivät niitä kaikkia just tasan oikeaoppisesti osaisikaan tanssia. Polkka ja masurkka lienevät vaikeimpia mennä vaihtoaskeleena :), mutta polkan voi kävellä - tätä pääsin masurkan polkkaosuudella kokeilemaan.

Olen nyt siis kirjoittanut kahdesta illasta, joina molempina tanssin mainitsemiani lajeja. Eri miehet, eri tyylit, mutta kivaa oli koko ajan.

Pidin orkesterin yhtenäisistä, vaaleista esiintymisasuista, vaikka vähän säälittikin, kun pojat joutuivat hikoilemaan takki päällä siinä kuumuudessa. Mutta minusta on mukava erottaa soittajat soittimista. Joskus orkesteri sulautuu niin hyvin taustaan, että tuntuu kuin korokkeella soittaisi kasvoton porukka.

Se minua vaan kummastuttaa, että nyt kun olen valaistunut ja päässyt eroon riippuvuuksista ja melkein lopettanut koko tansseissa käymisen, niin sitten kuitenkin olen kahtena iltana peräkkäin menossa. Jokin tässä yhtälössä mättää. Jään miettimään. Sen voin itselleni luvata, että tänään en ota, mutta lauantaista en takaa mitään.

Kirjoittajan avainsanat: pyhäsalmen lava, Merisärkän viihdekeskus, Pekkaniskan Pojat

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu