TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Aatteleppa ite omalle kohalles! (Pia M 2007-06-07 13:23)

Aloittelija aattelee

Nyyti
2007-06-11 19:26

Nyyti on varovainen olio. Se mieluummin pysyttelee hiukan kauempana ihmetellen elämän ilmiöitä, kunnes saa varmuuden niiden turvallisuudesta. Mutta Nyyti osaa myös kiukustua; "...ja sitten hampaat mörön häntään jotta kipunoi". Poikkeuksena esikuvastaan, tämä Nyyti on tyttö.

Olen monessa suhteessa aloittelija ja siinä roolissa osallistun lopulta tähän vellovaan mielipiteiden vaihtoon. Tanssivuosia on kyllä, mutta taidot melkoisen kapea-alaiset. Tässä (taas) kevään mittaan on käyty monenkirjavaa keskustelua aloittelijoiden ja muun sellaisen epämääräisen sakin olemassaolosta lavatansseissa. Äskettäin Isäntä yritti johdattaa ajatuksia ystävällismielisimmiksi. Vaan kuinkas sitten kävikään...

"Sensijaan kylläkin heidän asenteestaan tanssiin ja usein varsinkin muiden tanssijoiden huomioimiseen on vähemmän hyväksyttävällä tasolla." Humppis 7.6.

Jaahas. Tuohon ajatukseen olisin suonut vähän valaisua. Kesälavoilla on toki tämä satunnaisten kesätanssijoiden ilmiö, joille ei etiketeillä liene niin väliä. Sen voi joku kokea ongelmaksi. Myös tiettyjen esiintyjien iltoina on enemmän olusen voimalla joraajia ja enemmän ongelmia. Mutta aloittelevilla harrastajilla en uskoisi olevan asennevammaa - mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Herra Humppista olen pitänyt herrasmiehenä ja niin taitavana tanssijana, että hänen tanssimaailmassaan ja -ajatuksissaan kaikesta huolimatta olisi luullut olevan tilaa myös meille heikommilla avuilla varustetuille.

Tiedänhän minä, millaisen katseen saa osakseen, jos tavispari törmää tanssin tiimellyksessä prohon. Mutta se, että rokissa saa pron kengän kannasta otsaansa, ei ole kuin taviksen vika - mitäs läksit, kun et omaa paikkaasi tiedä. "Niinpä huomaavaisen ja kohteliaan tanssijan kohtalona on lopulta vetäytyä kokonaan pois tanssilattialta..." Totta, mutta vetäytyjä on Humppiksen ja minun mielestäni eri henkilö. Palstalla on myös kommentoitu sitä tosiasiaa, että ketkäs ne kesälavoja lopultakin ylläpitävät...

Kevään mittaan en oikein ole tiennyt itkeäkö vaiko nauraa niille rajoituksille joita aloittelijoille ja muille käypäläisille on asetettu. (Te väitätte ettei kukaan ole asettanut mitään - lukekaapa vanhoja juttujanne.) Nyt tuli se vaihe, että "hampaat mörön häntään". Arvoisat Herrat Prot! Tanssikaa kaikin mokomin keskenänne (tai no, ehkäpä haluatte tanssia pro-naisten kanssa)ja näyttäkää taitonne ja nautintonne. Mutta älkää seisoko hakurivissä, vain näyttääksenne hapanta naamaa kun Väärä Hakija - kenties aloittelija, pokkaa edessänne. Alentukaa sen kuusi minuuttisen ajaksi luomaan tanssin iloa alempiarvoisellekin. Se jos mikä antaa kuvan taidoistanne: on aivan eri asia viedä hyvin toista taituria kuin viedä hyvin vasta-alkajaa. Jos se ei käy, ei pidä seistä hakualueella.

Tanssillinen itsetuntoni ei ehkä ole ollut parhaasta päästä, eivätkä palstan kirjoitukset ole sitä nostaneet. Mutta silti minä aion edelleen seistä hakurivissä siinä kohdassa missä nyt milloinkin satun parhaiten viihtymään tai mihin ruuhkassa ajaudun. Katson oikeudekseni hakea rivistä ketä tahdon(=ketä ehdin) ja velvollisuudekseni lähteä tansiin hänen kanssaan joka minua parketille pyytää. Jos ajaudun taitavampien tielle ruuhkassa tai muuten vain vauhdissa, en katso tarpeelliseksi pyydellä anteeksi olemassaoloani lavalla - törmäystä on sensijaan mielestäni jokaisen asiallista pahoitella. Ja voi sille vähän naurahtaakin!

Lisäksi minulla on mukavat tanssikengät ja tanssihame, joihin erinäisitä mielipiteistä huolimatta pukeudun edelleen. Kaiken huipuksi olen varattu ja melkein nelikymppinen. Asettakaa sitten tämä syntisäkki vaikka jalkapuuhun jonkin tanssilavan eteen varoittavaksi esimerkiksi asennevammaisesta, mutta tanssiharrastuksesta en luovu.

Kaikella ystävyydellä, Nyyti

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu