TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Aatteleppa ite omalle kohalles! (Pia M 2007-06-07 11:04)

Rimakauhu - kaupunki Siperiassa...?

Pia M
2007-06-08 2:15

Mahtanetko parahin Pia M koskaan kuullut ilmiöstä "rimakauhu"?

Kummallinen kysymys - mistä päättelet etten olisi kuullut? Olen kärsinytkin semmoisesta. Aikoinaan, kun itse aloittelin tanssimaan (ravintolatansseissa), tarvitsin aina sen yhden oluen että uskalsin mennä haettavaksi.

Tuulikki sanoi: "Moni ei uskalla mennä juuri tämän vuoksi tanssimaan, kun toiset ovat niin hyviä."

Minä kysyin: "...mitä pelättävää siinä on että tanssipaikalla on myös hyviä tanssijoita? Millä tavalla se uhkaa aloittelijaa? Eikö sama asia, hyvien tanssijoiden näkeminen, voi toimia myös innostajana ja kannustajana: tuon minäkin haluan oppia joskus?" ja: "Miksi muiden paremmuus on meille niin lannistavaa?"

Mitä omaa rimakauhuani muistelen, niin sillä ei ollut juurikaan tekemistä sen kanssa, että paikalla oli myös niitä tosi hyviä tanssijoita. Kauhuni liittyi siihen ajatukseen, että osaanko ylipäätään. Kyse oli oman itseluottamukseni heikkoudesta, joka sitten vahvistui kun kävin tansseissa enemmän.

Joskus kävi niin, että jokin tanssi jonkun miehen kanssa ei vain sujunut. Se oli noloa. Siis omasta mielestäni. Koskaan minulle ei sanottu että olenpa huono, enkä kyennyt arvioimaan silloin sen toisen tanssi- tai vientitaitoa sen enempää, tiesin vain että pieleen meni - en osannut.

Muttei minua uhannut se että paikalla oli paljon hyviäkin tanssijoita. Kyllä jännitin sitä, että joku heistä tulisi hakemaan, ja samalla toivoin sitä, koska heiltä opin eniten.

Minusta rimakauhu ei ole vastaus esittämiini kysymyksiin. Eikä se selitä sitäkään, miksi monet eivät uskalla mennä tanssimaan kun toiset on niin hyviä. Rimakauhu ja Tuulikin kuvaama pelko, sekä Trixien kehtaaminen eivät ole niistä hyvistä tanssijoista johtuvia, ei ole hyvien tanssijoiden tanssitaidon vika jos jotakuta pelottaa tai joku ei kehtaa.

Pelko ja kehtaamattomuus ovat ihmisen omien korvien välissä, ei niitä kukaan vasiten kenellekään aiheuta - eikä niin ollen kukaan muu voi niitä poistaakaan. Kuten Trixie sanoi: "Sinne vaan, kyllä se siitä lähtee."

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu