TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mitä tietoja tanssimusiikista? (Vesku 2007-06-03 16:13)

Mitä tietoja tanssimusiikista?

Vesku
2007-06-03 16:13

Tanssiharrastuksen aikana levykokoelmaani on suuntautunut yhä enenevästi tanssilavoilta tuttuihin artisteihin ja orkestereihin. Aika hyvin pystyn vielä muistamaan miltä levyltä löytyy johonkin tiettyyn tanssilajiin hyvin soveltuva kappale. Näyttäisi kuitenkin, että olisi ollut etua jos olisin älynnyt pistää tanssilaji tietoja ylös, vaikka aina jo ensikuuntelun yhteydessä. Siten myöhemmin sähköisessä aineistossa haku-toiminnot ovat yleensä hyvin tehokkaita, kun tietoja kaipailisin.

Mitä tietoja olet katsonut tallentamisen arvoiseksi musiikkikappaleista? Aikaisempien musiikkikeskusteluiden perusteella ainakin muutamat keskustelijat ovat aihetta miettineet.

Ainakin perustiedot lienevät oleellisia: kappaleen nimi, mistä levyltä (tietokoneen hakemistosta) löytyy, esittäjä, kappaleen tekijät, julkaisu vuosi ja julkaisija.

Sitten varmaan olisi hyvä tallentaa tietoja jotka kuvailevat kappaletta: tanssilaji(t), musiikkilaji (vai onko tämä aina sama kuin tanssilaji) ja tempo. Tässä kohtaa voisi ehkä olla myös jonkinlainen tanssillisuus arviointi, sillä esimerkiksi kappale saattaa hyvin täyttää jonkin tietyn tanssilajin tunnusmerkit, mutta olla sovituksellisesti tylsä. Mitkähän muut määriteltävissä olevat tiedot kuvailisivat kappaleen tanssillisia ominaisuuksia?

Tietoja voisi tallettaa ainakin tekstinä tai taulukkolaskenta ohjelmalla. Mitäköhän muita tähän tarkoitukseen erityisen hyvin sovelutuvia ohjelmia/menetelmiä löytyy?

Kokeilin jonkin aikaa sitten tempon laskemista muutamista kappaleista. Yllätyksekseni se olikin suhteellisen helppoa, tosin aikaa sain siihenkin kulumaan roimasti. Löytyykö tähän hyviä, aikaa säästäviä menetelmiä, erityisesti jos kappaleita on kymmenittäin?

Mitä tähän aihepiiriin selkeästi liittyvää kysymystä en osannut kysyä? Mikä olisi siihen kysymykseen vastaus?

Päivi 2007-06-03 17:07 =>

Lyhyesti. Paremmalla aikaa mahdollisesti tarkemmin:

"musiikkilaji (vai onko tämä aina sama kuin tanssilaji)"

Yleensä merkitsen musiikkilajin mukaan (oman tulkinnan, tunnistamisen ja tarpeen tarkkuudella), poikkeuksena sufflemusiikki, josta erottelen jiven ja boogien. (Älkää kysykö erotteluperusteita. Korvakuulolta ja "perstuntumalla":)

Bugg on vaikea aihe. Merkitsenkin kappaleen yleensä musiikin mukaisesti ja mainitsen bugattavaksi sopivuuden yleensä kappaleen tyylikuvauksessa. Tämä tosin hankaloittaa bugg-kappaleiden löytämistä.

"Mitäköhän muita tähän tarkoitukseen erityisen hyvin sovelutuvia ohjelmia/menetelmiä löytyy?"

Koska olen siirtänyt kaikki tarvitsemani tanssimusiikin koneelleni, käytän tietojen hallintaan Windows Media Playeria, joka on kyllä hieman vajavainen tarpeisiini. Esim. tempomerkinnälle ei ole saraketta. Ja monta muuta pikku puutetta.

"Löytyykö tähän hyviä, aikaa säästäviä menetelmiä, erityisesti jos kappaleita on kymmenittäin?"

Itse käytän digitaalista metronomia. Säästää hieman aikaa, muttei paljon.
Arstilan Timo on laskenut valmiin kaavion, jonka avulla tempot on todella nopea laskea. Itselläni tuota kaaviota ei ole.

-Jo 2007-06-03 16:59 =>

Tempon laskemiseen löytyy netistä erilaisia laskureita, tässä yksi

Tämä laskee iskuja minuutissa (beats per minute = BPM), mutta vois kai laskea vain esim. joka neljännen, jolloin tulokseksi saa tahteja minuutissa (joista luvuista esim. meidän r'n's-treeneissä puhutaan). Mutta kuulemma löytyy niitäkin laskureita, joissa on itsessään erilaisia vaihtoehtoja valittavana.

Joykop 2007-06-03 23:40 =>

Olen kaikkiin (tai ainakin melkein kaikkiin) tanssikappaleita sisältäviin cd-levyihini tehnyt takakannen uusiksi siten, että siinä näkyy kappale, mahdollisesti esittäjä (jos ei koko levyllä sama), tanssilaji (jos ei koko levy samaa), musiikin nopeus (tahtia/minuutti) ja kesto.

Nykyisin olen kääntänyt lähes kaiken musiikin mp3-muotoon ja käytän tietojen merkintään id3-tagejä, joita soitto-ohjelmani (ja varmaan melkein mikä tahansa nykyaikainen ohjelma) osaa lukea ja tarpeen tullen hakea ja lajitella kappaleita sen mukaan.

Ensisijaisen tanssityylin olen merkinnyt kappaleen musiikkityyliin (EasyTag-ohjelmalla) ja lisäksi olen tehnyt soitto-ohjelmaani soittolistat, joihin olen kerännyt tanssilajiin liittyvät kappaleet, koska musiikkityyliin mahtuu vain se yksi tyyli. Kappaleiden nopeudet olen merkinnyt ilmestymisvuoteen, jolloin voin tarvittaessa järjestää kappaleet myös nopeuden mukaan automaattisesti.

Kappaleiden nopeuksien laskemiseen eräs ystäväni teki javascriptillä pikku koodinpätkän, joka toimii ihan selaimella (kunhan java-script on kytketty päälle). Löytyy osoitteesta http://digikansio.com/beat/ Tekijä on antanut luvan käyttää sitä ja sen saa tallentaa omalle kovalevyllekin, jolloin se toimii vaikka sivustoon ei saisi yhteyttäkään.

Toiminta on yksinkertaista: Naputtele jotakin näppäintä (vaikka välilyöntiä tai Esc:iä) musiikin iskuille, niin näet koko ajan kuinka monta iskua minuutissa hakkaat ja kolmella jaetut-kohdasta näkee kolmijakoiset rytmit, neljällä jaettuna kohdasta taas normaalit nelijakoiset rytmit. Naputella kannattaa aina sen aikaa, ettei rytmi enää paljoa heitä, jolloin tuloksen voi olettaa olevan ainakin suhteellisen tarkka. Scripti laskee koko ajan iskujen määrää ja mittaa ensimmäisen ja viimeisen iskun välisen ajan, jolloin tulos todellakin tarkentuu koko ajan, mutta iskuja ei voi jättää välistä.

Triolit olen laskenut itse siten, että ole laskenut tahdit kuuteen ja jakanut kolmijakoisen nopeuden kahdella.

Suuri kysymysmerkki itselleni onkin yleensä humppa, eli merkitsenkö nopeuden 2/4 tahteina vaiko 4/4 tahteina. Kumpaakohan tapaa yleensä käytetään?

Janne

Kommentit: [Joykop] [Vesku]

Hambi 2007-06-07 1:19 =>

Omistan vain kaupoista ostettuja CD-tallenteita tanssimusiikista. Olen tallentanut tiedot taulukkolaskentaohjelmaan näin:

Sarake 1: Perstuntumalla tai levyn tiedoista vetäisty tanssilaji. Kunkin tanssilajin kappaleet omaan taulukkoon. Olen tehnyt periaatepäätöksen, että jatkossa sama kappale saa kuulua useampaan kuin yhteen hyvin sopivan tanssilajin taulukkoon. Tanssilaji on hyvä näkyä kappaleen rivilläkin soittolistojen tekoa varten.

Sarake 2: Kappeleen kesto.

Sarake 3: Tempo metronomin naksutusta kuuntelemalla määritettynä (iskua minuutissa). Jos tempo kovasti vaihtelee kappaleen eri osissa, niin tästä lisämerkintä. Kappaleet ovat taulukossa tempon mukaan järjestettynä hitaimmasta nopeimpaan.

Sarake 4: Huomautukset. Esim., että kappale on instrumentaali, sitä ei ole vielä hankittu lainkaan (mutta ehdottomasti pitäisi hankkia), sanoitus on jollakin tavalla epäsopiva tai sopiva tiettyihin tilanteisiin...

Sarake 5: Kappeleen nimi.

Sarake 6: Julkista esittämistä varten tarvittavia tietoja. Sarakkeesta näkyy vain osa.

Sarake 7: Raita ja levy, jos kotelossa on useamoi kuin yksi levy.

Sarake 8: Levy nimi.

Näin on jokseenkin helppo tulostaa soittolistoja eri tilanteisiin. En ole välittänyt siitä, että tietoihin tulee aluksi virheitä. Niitä voi oikoa kun lisää tietoa ja taitoja kertyy.

Kirjoittajan avainsanat: Levymusiikki, muistiinpanot, musiikin kuunteleminen, Äänite, Äänitteet

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu