TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
No-no mielipiteet (Pia M 2007-05-16 12:32)

Kilpatanssista paha mieli?

Vesku
2007-05-25 16:35

Itse en juuri katsele enkä seuraa kilpatansseja. Ehkä siksi että kertalukua kymmenestä osallistujasta tulee yhdeksän pettynyttä. Minulle tulee siitä paha mieli. Olen aina hokenut, että kilpatanssi tappaa tanssin nautittavuuden. Toistaiseksi minua ei ole pystytty käännyttämään tästä ajatuksesta. Itse en ole koskaan kilpaillut tanssissa.

En myöskän ole kilpaillut tanssissa, enkä itseasiassa ole edes nähnyt kilpatanssikisoja muuten kuin tv:ssä. Olen kuitenkin vilkaissut kilpatanssin sääntöjä koskien taito- ja ikäsarjaluokittelua, joka mielestäni on nerokas. Yhteen veto noista mm. sivulla: http://www.tanssiurheilu.net/?alue=tietopiste/kilpatanssi. Lyhyesti sanottuna kilpatanssissa on kahdeksan ikäsarjaa ja seitemässä näissä viisi taitoluokkaa ja 50 vuotta täyttäneiden sarjassa neljä.

Aloitteleva kilpailupari aloittaa alimmasta taitoluokasta (E-luokka) ja nousee seuraavaan taitoluokkaan kun saavuttaa 50 pistettä. Pisteitä saa kilpailuissa menestykseen mukaan nollasta kuuteen pistettä (+ yksi piste kustakin karsintakierroksesta). Yhden luokan sisällä parhaiten menestyneet (ja mahdollisesti kauemmin/enemmän harjoitelleet) parit siirtyvät siis ylempään luokkaan jättäen suuret piste sijat seuraavaksi parhaille, toisaalta taas luokkaan tulee tulee uusia (vähemmän kokeneita kilpailijoita) pareja alemmasta luokasta.

En tiedä miten järjestelmä käytännössä toimii, mutta muuten kuulostaisi lähinnä siltä, että kilpaparit kilpailevat (ylintä taitoluokkaa lukuunottamatta) ensisijaisesti itseään vastaan ja muut kilpailevat parit muodostavat "vain" vertailuryhmän. Järjestelmässä siis kaikki pääsevät aina välillä voittamaan (tai ainakin hyville sijoituksille) matkalla ylimmälle taitotasolle, kunhan harjoittelu on tavoitteellista ja tarpeeksi säännöllistä.

Kirjoittajan avainsanat: kilpatanssi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu