TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Fuskuboogia? , harjoittelen linkin tekoa. (Kanssatanssija 2007-05-09 16:13)

Swingistä ja muista lajeista

Nanna
2007-05-12 21:42

Ohjaatko ainoastaan lajia nimeltä Swing vai kenties vaikka Lindy Hoppia?

Ohjaan lajia nimeltä lindy hop, mutta samalla siis ohjaan myös swingiä. Lindy hop on yksi tapa opetella tanssimaan swingiä. (Kuten kirjoituksessani mainitsin.)

Koska opetan nimenomaan swingiä, olkoonkin lajinimi mikä vaan, opetan, että "ei-sen-niin-väliä". SE on olennaista. Kun tanssitaan swingiä, ei ole olennaista, onko kyseessä lindy hop, joku muu laji tai onko se miten aitoa. Tärkeää on musiikki.

Ja onko mielestäsi olemassa joku syy erottaa laji nimeltä Swing vaikkapa lajista nimeltä Lattarit?

Mielenkiintoinen kysymys... Itse asiassa, voisi ajatella nopeasti, että kyllä on. Tämä siksi, että näiden lajien kulttuuri ja tyyli on niin kaukana toisistaan. Ajattelen itse musiikkia eli tanssia kokonaisvaltaisena. Tanssi on minulle osa musiikkia. Siihen kuuluu myös kulttuuri, historia, tyylit, ihmiset, kaikki. Näin ajateltuna lattarit ja swing ovat melko kaukana toisistaan: Ne yhdistää vain käden ali kulkevat liikkeet.

Toisaalta, molemmissa lajeissa homma perustuu samoihin asioihin. Hauskan pitoon. Molemmissa on omat jipponsa ja tekniset seikkansa, jotka tanssia helpottavat. Myös nämä ovat lajeja yhdistäviä asioita.

Kuitenkin. Itse erottelisin swingin ja lattarit siitä syystä, että ne ovat tyylillisesti niin kaukana toisistaan. Kuuluvat eri perheisiin. Tämä erottelu helpottaa. Siitä huolimatta swing-tanssija ja lattari-tanssija voivat ihan hyvin yhdistää osaamistaan ja ideoitaan ja jopa tanssia yhdessä. Vaikkapa ilman lajia. Silloin en näe mitään tarvetta erotteluun, eikä rajoja ole. Kuten tässä videossa oli hyvä esimerkki. Swingissä tällainen "ei-sen-niin-väliä"-meininki kuuluu mielestäni kiinteästi kulttuuriin ja on olennainen osa touhua. Siksi en ymmärrä nipotusta siitä, mikä on oikeaa tai väärä lindyä tai mikä nyt on jotain muuta. No, tästä saisi aikaan pitkät väännöt... Itse kuitenkin pohjaan ajatukseni siihen, että tanssi on osa musiikkia ja se on ainoa, millä on merkitystä. Tanssilajit vain helpottavat tanssijaa, kuten nuotit soittajaa.

Vastaavasti voisi verrata, että ihmisiä on kahta sukupuolta. Miehiä ja naisia yhdistää ihmisyys, mutta kyllä meidät silti erotellaan. :)

Kirjoittajan avainsanat: swing, tanssilajit, lattari

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu