TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Pieni tanssitaivasopas / Vinkelis (Vinkelis 2007-04-11 1:15)

Yhteenvetoa omalta osalta

Vinkelis
2007-04-13 20:25

Niin kuin yritin sitä kysyä, että kumpi on parempi ?... Kevyesti vietävä on kuin ilmaa, kuin oikea höyhen (nimimerkki höyhentä en tunne) omalla kädellä ja niitä olen tanssittanut muutamia. Ja ihan äärimmäisyydestä oikeastaan puhun. Ihan super uskomatonta.

Raskaammin vietävä tai paremmin ilmaistuna enemmän tuntuva on sellainen, jonka tietää olevan siinä vaikka itsekin silmänsä sulkisi. Ja tuo mitä kysyin siellä tanssitaivasoppaan loppuriveillä, niin puhun siinä todella hyvistä tanssijoista. Sellaisista jotka osaavat tanssia, niin mukaan lukien kilpatanssijat, tanssinopettajat, kuin muutenkin hyvät jne.

Voitte unohtaa tuossa asiassa todellakin painot ja pituudet. Teoriassa: Silmät kiinni miehet ja sitten liikkeelle. Mitä tuntuu? Ja naiset: Jos unohdetaan hetkeksi kaikki mahdolliset epämiellyttävyydet, liian tunkeilevat lähentelyt, niin kumpi on parempi tiivis ote ja vienti, vain hieman kauempana. Oikeastaan tähän ei enää tarvitse edes vastata, sillä sehän riippuu tanssilajista.

Itse asiassa on hankala sanoin selittää sitä tunnetta jota tuolla kysymyksellä hain takaa. Mutta jos nyt kuitenkin unohdetaan kaikki henkilökohtaisuudet ja keskitytään itse asiaan, niin olen tavannut joskus sellaisia neitokaisia jotka tanssivat kuin heitä ei olisi edes olemassa, olipa hän ihan kiinni tai hieman kauempana. Siinä suhteessa siis toteutuu tanssin helppous, koska on ihan sama onko suunta vasen vai oikea käännös vai mikä.

Hain siis vastausta siihen onko se tavoite, johon tanssin suhteen pyritään. Ja tähän olisi voinut vastata myös ammattitanssijat tai tanssin opettajat, ( en toki tiedä kuka Teistä on vastaava ja lukevatko he yleensä tätä) vaikka tokihan he varmaan mieluummin vastaavat siellä kursseilla vastaaviin kysymyksiin. Käytäntö on yleensä kuitenkin eri asia kuin teoreettinen kysymys. Asia pitäisi havainnollistaa kyseisiin tanssiominaisuuksiin kykenevien avulla.

Mitä tulee fiilistelyyn, niin melkein sanomatta on selvää minulle, että hyvin useassa tapauksessa tanssiminen on toissijaista ja se mitä haetaan on eräänlainen hellyys, molemmin puolin. Jos siinäkin tapauksessa daami seuraan ultrakevyesti, niin saattaa tuntea syleilevänsä ilmaa, eli onko se se tavoite vai ei. Kun puolestaan pidetään tanssi tanssina, niin välttämättä ei aina ole kovin kevyttä olla liimautuneena iholle, vaikka neito olisikin todella kevyt vietävä. Omasta mielestäni tanssitaivaaseen pääsee moni eri tavoin, niin tanssien, kuin fiilistellen lähellä tai kauempana ja ainakin itse vaihtelen noita asioita koko ajan. Joskus kauempana, joskus aivan iholla ja todella syvällä sylissä.

Kyllä itsekin ymmärrän noiden tanssiotteiden päälle ja miten asia riippuu tanssilajista, mutta kuten olen myös joskus todennut, ei tanssi sinällään ole kaikkein tärkeintä minulle, eikä suoritus tai tekniikka vaan se, miten kyseisen neidon kanssa viihtyy, molemminpuolisella tunteella. Yleensä kevyt vietävä on parempi, mutta kyllä pitää myös tuntua että tanssiin jonkun kanssa. Jos paikat kipeytyvät, etkä pääse siihen suuntaan mihin haluaisit, niin silloin on varmaankin liian raskas vietävä. Jos irrottaisitte otteenne toisistanne ja sinä mies liikkuisit sekä kääntyilisit vapaasti eikä neito seuraa, niin varmaankin seuraaminen ei ole optimaalista, eli häntä pitäisi liikuttaa siihen suuntaan mihin haluat mennä. Kun tarkoitus olisi, että viejä näyttää suunnan ja daami seuraan kaiken omilla lihaksillaan.

Jos ei osaa viedä, niin luonnollisesti neito ei voi seurata. Jos neito tanssii omaansa ja mies omaansa, saattaa tanssiminen näyttää hyvältä, mutta ei välttämättä tunnu oikealta. Nämä kaikki ovat vain olettamuksia, eivät mielipiteitä. Sillä on monta tapaa nauttia tanssimisesta. Erilaisuus on edelleenkin rikkaus. Mies: jos kuuntelet hyvää tangoa tai jotain sylitanssimusiikkia ja alat liikkumaan soolona, pääset varmaan vaikka millaisiin liikeratoihin, pivotteihin sun muihin ja pystyt tulkitsemaan tanssia TÄYSIN mielesi mukaan.

Kun otat syliisi naisen joka tanssii kuin ilmaa olisi, uskon että pääset samaan liikkuvuuteen kuin pelkästään itsesi kanssa. Jos vienti ei ole kohdallaan, niin varmaankaan sitten et. Ellei daami ole yhtä kätevä liikkeissään, ei varmaankaan hyväkään vienti riitä.

Jätän nyt tämän aiheen ainakin toistaiseksi, mutta olisi aika mielenkiintoista kuulla lisäkommentteja, sillä tämä voisi edistää tanssikulttuuria ainakin jollakin tasolla. Voikaa hyvin.

Vinkelis

Kirjoittajan avainsanat: vienti, seuraaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu