TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tango kisat ym. (Risper 2003-05-19 23:12)

Tango kisat ym. Risperille

Ope
2003-05-20 12:51

Tutustuisit Risper näihin lavakilpailijoihin, niin tietäisit, että siellä piireissä liikkuu tosi mukavia ja toiset ihmiset huomioon ottavia ihmisiä. Olen kiertänyt lavakisoja noin 6 vuotta ja tanssinut varmasti lähes kaikkien Suomen huippulavakisaajamiehien kanssa ja ei ole tarvinnut törmäillä. Ei ole tanssittu kisavaihteella vaan ihan vaan tanssista nauttien. He kaikki ovat oikeasti niin hyviä, että arvostavat myös aloittelijaa ja erityisesti varovat heihin törmäämistä. Usein nimittäin aloittelija voi tehdä jotain odottamatonta, vaikkapa yhtäkkiä lähteä vastavirtaa tai ihan mitä vaan. Minä tiedän, sillä olen monen aloittelijankin kanssa tanssinut. Siksi heitä ehkä pitää vähän "toljottaa". Ja tottohan se on, että lavakisaajan nautiskelu vaihdekin kulkee paremmin (liikkuu siis), kun aloittelijan täpöt, ihan vaan johtuen paremmasta perustekniikasta. Hyvä tanssija hallitsee vartalonsa ja liikeensä, hän voi pysäyttää liikkeensä ja naisen liikkeen, jos huomaa, että joku on edessä tai jäämässä alle. Pystytkö sinä siihen?

Miksi sitten kisoja järjestetään ja miksi kisaillaan. Se on oikeastaan ainoa tie nostaa tanssijoiden osaamisen tasoa. Kylmä fakta on että, jos et kilpaile, et koskaan kehity niin hyväksi kun voisit. Lavoilla voi nimittäin erittäin hyvin tanssia huonoa perustekniikkaa (90 % niin tekeekin), lavakisoissa ei voi tanssia huonoa perustekniikkaa, jos aikoo vähänkin menestyä. Lavakilpailija tietoisesti harjoittelee ja kehittää omaa tanssiaan ja kun kaikki tekee niin, kehittyy suomalainen lavatanssikin korkeatasoisemmaksi. Kuinka moni vain lavoilla käyvä tanssija harjoittelee perustekniikkaa? Aika harva varmaan, vaikka perustekniikka on koko tanssin ydin. Ilman sitä, et voi hallita naista, et tehdä hyvää musiikin tulkintaa, et voi horjumatta viedä vaikeita kuvioita, et saa liikettä tanssiisi jne.. Mietipä tätä..

Tääkin on vielä pakko sanoa: Valitettavan usein tuollainen rutina on kateutta.. Sorry vaan..

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu