TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Perinnöstä ja perinteistä (Emäntä 2003-05-02 8:49)

Perinnöstä ja perinteistä

Matti Jokinen
2003-05-08 21:09

Nykyään tanssiminen opetellaan useimmiten kursseilla. Siellä opitaan mitä ovat paritanssit ja miten niitä tanssitaan.

Kurssien osuutta tanssin oppimisessa ei ilmeisestikään ole tutkittu. Tiedän kuitenkin varmasti, että tanssitaito leviää Suomessa yhä muutenkin kuin kurssien kautta. Tansseja opitaan sukulaisilta, ystäviltä ja satunnaisilta tanssikavereilta. Jotkut tytöt ovat kertoneet oppineensa esimerkiksi jiven tai polkan pelkästään katsomalla muiden tanssia. Omasta tuttavapiiristäni minulle on jäänyt sellainen tuntuma, että suuri osa on kyllä joskus jonkin kurssin käynyt, mutta tanssitaito on silti suurimmaksi osaksi peräisin muualta. Kurssien merkitys saattaa olla isoissa kaupungeissa ja varsinkin Helsingissä suurempi kuin maaseudulla.

Tanssien kehittyminen on tanssinopettajien ja -valmentajien vastuulla. Muut sitten pyrkivät matkimaan heidän luomiaan kuviosarjoja.

Opettajien ja valmentajien panos uuden luomisessa on tervetullut, mutta ei meidän silti kannata jättää vastuuta tanssin kehittämisestä kokonaan heille.

Tarkoitan tuolla edellä kirjoittamallani sitä että ihan oikeasti ajateltuna nykyinen paritanssikulttuuri ei ole sillä tavoin elävää kuin Matin piirtämä kuva menneisyyden maalaispitäjän tanssimisesta oli.

Minä olen sitä mieltä, että elävä seuratanssikulttuuri on yhä olemassa, vaikka se ei olekaan yhtä voimissaan kuin esivanhempiemme aikana. Ja minusta meidän kannattaa pitää se elossa vaalimalla tanssi-ideoiden horisontaalista siirtymistä. Vertikaalisen tiedonsiirron varaan perustuvaa mallia on kokeiltu monissa maissa, mutta tietääkseni se ei missään ole pystynyt pitämään tanssimista laajojen kansanjoukkojen harrastuksena.

Kirjoittajan avainsanat: tanssinopetus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu