TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Esittäminen (Tapani 2007-02-27 11:01)

Esittämisen negatiiviset puolet

Jitterbug
2007-03-01 16:49

Nanna: "Erilaisia ihmisiähän on ollut kautta aikojen, mutta esimerkiksi vanhoissa swing-pätkissä ei ole mitään viitteitä tällaisesta esiintymisestä. Mitä itse olen r'n's-kulttuurissa mukana ollut, "diivat" ja tällaiset piirteet eivät ole kovin pidettyjä. Jitterbug varmaankin korjaa, jos olen väärässä."

Vanhoista swing-pätkistä ei varmaan voi päätellä, onko jollekin noussut päähän tai ei? Sen näkee kai ihmisen muusta käytöksestä parhaiten. Ihmisluonteitahan on aina ollut joka lähtöön...

Enpä usko, että diivailusta pidetään sinänsä missään kulttuurissa tai että sitä arvostettaisiin. Diivailua saattavat jotkut itseään hyvinä tanssijoina pitävät harrastaa, ja näin koittaa korottaa itseään jalustalle. Arvostan kyllä huomattavasti paljon enemmän hyviä tanssijoita, jotka eivät diivaile. Herääkin kysymys, mistä diivailu johtuu, siitäkö ettei ole tarpeeksi uskoa itseensä, ja sitten sen takia koitetaan pönkittää itsetuntoa?

Nanna: "Muistutetaampa aluksi, että on on karkeasti ottaen kahden laista esiintymistä: Ylpeää ja katsokaa-kaikki-kuin-hyvä-mä-oon eli teatraalista elvistelyä sekä coolia, matalaprofiilista ja tyylikästä, laadukasta esiintymistä."

Mielestäni negatiivisessa mielessä "elvistelyssä" kysymyksessä on se, että on joko ylpeä omista taidoistaan, ja kulkee tanssiajan ulkopuolellakin nokka pystyssä, ei tervehdi, juttelee (ehkä kovaäänisesti ja naureskellen) vain omille tarkoin valituille tuttavilleen. Siis aika puhdasoppista diivailua.

Tai se, että on vasta-alkaja, ja aivan vallan innostunut (r'n's-)tansseista, muttei ole tilannetajua eikä osaa kontrolloida tanssiaan. Molemmat voivat aiheuttaa närää, tosin ensiksi mainittu on mielestäni näistä ikävämpi, koska se on yleensä tietoinen valinta.

Tietty näyttävyys kuuluu lajiin, jossa eläydytään voimakkaasti musiikkiin ja mahdollisesti rooleihin, tehdään akroja, esitellään taitoja jamissä jne… R'n's tanssijat eivät sitä välttämättä pidä "esiintymisenä", koska nuo kuuluu lajin luonteeseen. Mutta toki pitäisi osata ymmärtää, mitä tekee ja missä, eli vaikkapa ei akroja tai tilaa vieviä kuvoita silloin kun ei ole tilaa. Ja pyydetään anteeksi, jos kuitenkin sattuu törmäys. Voi olla että Aamulehden jutun maininta viittasi näihin ongelmiin.

Tosiasia on se, että r'n's-tanssit vievät hiukan tilaa. Kokeneemmat tanssijat pystyvät tanssimaan nautittavasti pienessäkin tilassa. Tätä on harjoiteltu ihan erikseen reeneisssä, eli asennekasvatusta ainakin yritetään tehdä.

"Lajien tyyli on nimeomaan cool ja hyväkin show tehdään coolisti, ei elvistellen. Jos joku elvistelee, siitä ei yleensä tykätä edes lajin harrastajien keskuudessa. Se ei kuulu asiaan"

Tässä voi mennä nyt sanat ja merkitykset solmuun, mutta epäilen että tarkoitat tällä sitä, että lajiin kuuluu tietty voimakas sosiaalisuus, kuten Tapanikin kirjoitti, eli pidetään yhdessä hauskaa ja kannustetaan toisia, ei niinkään se että vedetään omaa showta huomioimatta muita.

Tapani: "Minä uskon että kädenalitanssia tanssivien esittäjien ylpeys ja ylipäänsä koko esittäminen ovat usein katsojan silmissä."

Kirjoitit edellä oikein hyvin, Tapani. Olen juuri samaa mieltä. Useimmiten asia lienee juuri noin.

Kirjoittajan avainsanat: esittäminen, swing, rock, lindy hop

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu