TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Esittäminen (Tapani 2007-02-27 11:01)

Esittäminen

Tapani
2007-02-27 11:01

Tuota pro-keskustelua lukiessa tuli mieleen asia joka on ennenkin suomalaisessa tanssikulttuurissa ihmetyttänyt, nimittäin se tavaton negatiivisuus millä ainakin jotkut ihmiset ja ainakin useat täällä palstalla kirjoittelevat suhtautuvat esiintymiseen tanssipaikoilla. Vaikka tätä on sinänsä helppo ymmärtää suomalaisen kulttuurin pohjalta en silti oikein näe mitään hyvää syytä miksi tälläistä asennetta tulisi vaalia.

Minusta on toisinaan hauska katsoa muita pareja tanssipaikoilla, varsinkin sellaisia jotka tanssivat hyvin. Minua ei haittaisi ollenkaan jos tietäisin että he myös vastaavasti nauttivat siitä että minä tykkään katsella heitä tai jos he jopa tahallaan pistävät pienen shown pystyyn minulle. Vastaavasti joskus on voinut sattua niin että joku on tykännyt katsella omaa tanssiani ja se on myös ollut omalla tavallaan hauskaa. En kuvittele olevani mestaritanssija ja olen hyvin tietoinen puutteista tanssitekniikassani, mutta jos nyt kuitenkin joskus joku on tykännyt sitä katsella ja minusta on ollut hauskaa että joku on siitä tykännyt niin miksi se on paha? Vai muuttuuko asia pahaksi vasta siinä vaiheessa jos yrittää tanssia vielä paremmin jotta mahdollisilla katsojilla olisi vielä hauskempaa?

Uskon, että useimmissa tapauksissa kun katsoja kuvittelee että tanssija esiintyy ja elvistelee kysymys ei ole siitä. Swing-tanssin mukana suomeen on vain levinnyt esittävä ja tulkitseva tapa tanssia joka usein näyttää siltä että esiinnytään vaikka se ei olisikaan tarkoitus. Mutta vaikka ihminen esiintyisikin niin mitä pahaa siinä on sinänsä? Eikö se ole osa tanssin iloa ja riemua? Ihmiset ovat esittäneet tanssia toisilleen ja nauttineet esitysten seuraamisesta yhtä kauan kuin tanssia on ollutkaan. Se on luultavasti vanhempaa perua kuin paritanssi. Eikä se suinkaan ole ollut vain mestaritanssijoille varattu yksinoikeus.

Minusta tuntuu että koska suomalaiseen kulttuuriin kuuluu vaatimattomuus ja koska monet ihmiset osin sen vuoksi eivät tykkää esiintyä ajatuskulku menee jotenkin siten että koska minä en missään nimessä kehtaisi esiintyä jos en varmasti tietäisi olevani erinomainen mestaritanssija tuo, joka selvästi esiintyy varmasti ajattelee olevansa erinomainen mestaritanssija koska eihän se muuten kehtaisi tai haluaisi tehdä niin. Ja sitten kun huomataan että eihän kyseinen tanssija ole ollenkaan täydellinen eikä voisi ansaita elantoansa tanssiesityksillä haukutaan tanssijaa elvistelijäksi joka kuvittelee itseänsä paremmaksi kuin onkaan.

Jos joku oikein esiintymällä esiintyy tanssipaikalla niin toki siihen voi liittyä lieveilmiöitä, kuten vaikka oman erinomaisuutensa korostamista tanssiparia kyykyttämällä tai jos esiintyjä tulee tauonpitäjän eteen riehumaan huonosti vaikka tauonpitäjää ei voisi vähempää kiinnostaa ja hän haluaisi katsoa muita. Mutta tämä tälläinen on taas yleistä huonoa käytöstä joka ei automaattisesti liity esiintymiseen ja toisaalta uskon että tälläinen käytös joka sivustakatsojasta näyttää liittyvän esiintymiseen voi olla vain sattumaa. Ehkäpä pari tuli siihen eteen tanssimaan sen vuoksi että siinä sattui olemaan tilaa, ei siksi että halusi esittää.

Tanssipaikoilla tapahtuu kaikenlaista mitä joku muu ei välitä katsella. Joku voi koheltaa huonolla tekniikalla, toiset voivat tanssia romanttisesti ja vaikka pussata. Näihin kaikkiin pätee se, että sitä ei tarvitse katsoa jos ei halua. Minä sanoisin että antaa kaikkien kukkien kukkia niin kauan kuin sillä ei häiritse muita, ja pieniä häiriöitäkin voi olla hyvä suvaita. Ehkäpä sinä et olisi välittänyt nähdä esiintyvää paria, mutta ehkäpä vastaavasti esiintyvä pari ei olisi välittänyt nähdä sinun pussailuasi tai jotain muuta mitä teit. Ihmiset pitävät hauskaa tanssipaikoilla eri tavoin ja on parasta olla huolehtimatta liikaa siitä mistä toiset siellä lavalla nauttivat ja keskittyä omaan hauskanpitoonsa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu