TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ulkonäöllinen luokitus (Pilke 2007-02-12 22:27)

Pakkien selityksiä, Vinkeliksen näkökanta.

Vinkelis
2007-02-21 21:52

Tässähän nämä käyttäytymismallit ja toimintatavat jalostuvat. Jos ajatellaan, että hakija on työntekijä ja haettavat ovat työ, niin pitemmän aikaa työtä tehneenä oppii selvittämään niitä työssä olevia käytännön ongelmia. Kenties muuttaa toimintatapaansa tai sitten hyväksyy tietyt pikkuvirheet tehdyssä työssä. Työ on kuitenkin tärkeää ja se antaa paljon. En sanoisi ei koskaan EI , tai muuten vetäisi rankkoja rajoja. On kyllä joka tapauksessa jokaisen ihmisen oma asia lähteä tai olla lähtemättä siihen hakuun, mutta olisi erittäin kohteliasta lähteä tai kertoa syy ja perustella kieltäytyminen. Jos se ei onnistu, niin kyllähän on mahdollista kohdata myöhemmin jossain aulassa tms. ja vaihtaa muutama sana. Toisaalta ei pidä kokea velvollisuudeksikaan sitä selvittelyä tuntemattomalle ihmiselle. Tutut kait ymmärtävät jo muutenkin.

Mielestäni siis pitäisi kohdella kanssaihmisiä kunnioittavammin ihan jos siksikin, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Hyviä ja perusteltuja syitä on varmasti paljon, ihan kuten Nannakin luetteli. Myös sosiaalinen asema syynä kolahti. Hakuriviin sijoittautuminen on selvä merkki siitä, että on haettavana ja silloin myös pitäisi kestää ne ei toivotut haut. Mikäli ei kestä, pitää varmaan perustaa sinne sivummalle oma hakualue, kuten aika useassa paikassa jo onkin.

Jos minua pakitetaan hakualueella, niin hyvin usein tai aina peruutan itse taemmas ja tarkastelen asiaa uudelleen hetken. Maailmani ei kaadu mihinkään päin pakeista eikä siitä jos tämä menettämäni aika ja vielä harkinnassa mennyt lisä aika veisi liian kauan ja ei olisi enää sopivia jäljellä. Kokemuksen kautta tiedän, että pakittaneella oli syy ja toisella kertaa hän on lähtenyt. Jos taas ei lähtenyt toisella eikä kolmannellakaan kerralla, niin se syy on sitten todella hyvä ja toimii jo perusteluna. Ja kun kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen ( mielestäni), miksi pitäisi vapaalla ollessaan tehdä asioita vasten tahtoaan. Tuonne alkuun viitaten, mutta nyt sitä varsinaista työtä tarkoittaen, harvemmin ihmisiä on tansseihin palkattu tanssittamaan, (siis töihin) vaikka kokemusta on siitäkin.

Jos perusteluna on se joku epämiellyttävä asia, niin homma luonnollisesti mutkistuu. Järkevää on keksiä syy, kuten en jaksa, tai viitsi, on kuuma tms. kuin että loukkaisi toista. Jos asia on suht. mahdollinen sanottava, niin voisihan sen kertoa, kuten minulla on liian kuuma ja niin näkyy olevan muuten sinullakin. Kohtelias kieltäytyminen on parempi kuin loukkaaminen.

Itse esitän selvästi sen koska olen rivissä ja kun siellä olen, niin olen sitten, toisinaan myös jään sinne... Ja siirryn sitten pois. Eipä silti, hakea saa mistä tahansa, koska tahansa ja juttelemalla selviää se, että lähdenkö. Pidän siitä jos haetaan muualtakin ja oikeastaan suosin enemmän pois rivissä olemista omien syiden vuoksi. Yleensä aina sivussa olemisen syy on liian kuuma olo ja neitokaiset jotka sieltä hakevat sen tulevat kuulemaan ja tietävät että omalla vastuullaan lähden. Hetken lepääminen yleensäkin auttaa jo minuuteissa, joten hakemisen voi suorittaa myös sille toiselle kappaleelle. Yhdessä päätetään, että jatketaanko.

Toinen hyvä syy olla sivussa on tanssilaji, taktikointi tulevia kappaleita varten tai vain katselen. En mene sivuun siksi, että joku toivomani neitokainen minut sieltä hakisi, vaan muuten vaan lepuuttelen. Toisaalta koska hakualue on se ainoa oikea hakupaikka mielestäni ja luontaiset vaistoni kertovat vapaan riistan siellä olevan, niin sivusta hakemisen riskinä pakit on perustellut ilman mitään syytä syytä.

Käytännössä asiat ovat toimineet hienosti ja jos tanssitytöt tämän luettuaan tekisivät yhteisen päätöksen, että tuota ei sitten haeta ikinä, eikä tanssimaan lähdetä vaikka hän hakisi, niin toisin sitten omia tanssityttöjä paikalle. Ja sitten vasta mentäisiinkin vinkelispolkkaa volttien kera ihan siinä pakittavien neitojen edessä ja välillä pyytäisin mukaan muutamia. Tai vaihtaisin harrastusta. Oma luonteeni on sellainen, että haluan ratkaista ongelmat. Jos et voi voittaa vihollistasi, tee hänestä ystäväsi periaatteella olisi parasta jos se pakkien syy kerrottaisiin vaikka sitten sähköpostilla.

Vielä sen verran, että kuten Humu sanoikin otsikossaan, ei pakeille ole selityksiä.... ja lisään siihen: koska ne vaihtelevat ja muuttuvat. Ihmiset ovat erilaisia ja tämä on elämää. Koetetaan nyt vain olla loukkaantumatta ja loukkaamatta. Joka tapauksessa tulisi ottaa huomioon myös se, miten tämä tanssinetti aika paljon tuntee toisiaan ja tanssipaikkojen toimintamalleja. Siellä helposti havaitsee kuka on uusi tanssija, joten heitä voisi kyllä kohdella silkkihansikkain, jotta tanssiharrastus jatkuisi. Tutut ihmiset oppivat kyllä tietämään toisten mielitanssittajat ja kohteliaisuutta on sekin, että ei hae jos tietää jo. Muistakaa nyt kuitenkin se, että emme me ole ajatustenlukijoita, tai en ainakaan itse ole. Muistikin saattaa pätkiä ja haen samaa yhä uudelleen ja uudelleen ja tanssiperhe on paaaaaaljoonnnn suurempi kuin tämä pieni kirjoittava porukka.

Tepi Vinkelis

ps. saatoin unohtaa jotain, eli en edelleenkään saa aikaan tyhjentävää vastausta.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu