TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Upeat sunnuntai-tanssit Järvenpäässä (Marlen 2007-02-04 22:08)

Lasten tanssiopetusta

Päivi
2007-02-16 15:45

Minä olen nyt syyskuusta lähtien opettanut esikouluryhmälle, tanssia. Minulla on vapaat kädet sen suhteen mitä tunneilla tehdään: Motoriikkaa, taiteellisuutta, musikaalisuutta, sosiaalisuutta, luovuutta ym. kehittäviä harjoitteita, tanssileikkejä, "kansantanssia", "nuorisotanssia", "kilpatanssia", luovaa tanssia, "seuratanssia",... ...

Oppilaistani viisi on poikia ja kuusi tyttöjä. Tavoitteeni ryhmän suhteen olen asettanut jonkin verran enemmän poikia kuin tyttöjä ajatellen. Tärkeimmät tavoitteeni on antaa lapsille kokemus, että tanssi on kivaa ja että tanssissa ei ole oikeata ja väärää, vaan tärkeintä on tanssin ilo, sekä kehittää sosiaalisia taitoja: toisten huomioimista ja luontevaa suhtautumista toisen ihmisen läheisyyteen.

(Ryhmän pitäminen jonkilaisessa kontrollissa on tietysti yksi eniten huomiota vaativat yksittäinen osa-alue lasten tanssiopetuksessa!)

Olemme tehneet lasten kanssa luovia leikkejä, tanssineet yksinkertaisia piiri- ja ryhmätansseja, "samba"-sarjaa ryhmä- ja paritanssina, "paso doblea"/"kävelyhumppaa" paritanssina, olemme tanssineet "buggia" pareittain, "twistiä" rockn'n'rolliin, "break dancea" ja "hip hop":ia, jne. :)

Paritansseissa olen säilyttänyt sukupuoliroolit: poika vie, tyttö seuraa. Sambassa meillä on tietty sarja tiettyyn biisiin, mutta sambaosuuksissa koitan aina muistaa muistuttaa: "sambaa sivulle, poika määrää suunnan", "sambaa eteen ja taakse, poika määrää". :)

Voisi varmaankin kuvitella, että tuon ikäiset olisivat "helppoa maaperää", mutta asenteita löytyy jo tuon ikäisiltä: "En mä oikeen tykkää tanssista, kun en mä oo tyttö"... :-S Tai sitten yksinkertaisesti: "En mä osaa!" (ennen kuin on edes yrittänyt...:). Jonkin asteinen nykyaikainen "lihan velttous" näkyy jo näinkin pienissä. Pikkuisenkin tulee lämmin tai hengästyy, niin jo ollaan lyömässä hanskoja tiskiin.

Mutta joo, tällaista ruohoinjuuritason työtä täällä. Mites muualla?

Kysyä saa, jos jäi tästä ympäripyöreästä kuvauksesta kysymyksiä.

Kirjoittajan avainsanat: lapset, lastentanssi, tanssiopetus, tanssin opetus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu