TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Miehiä lisää tanssipaikoille!!!! (Vanhapoika 2007-01-11 18:39)

Paritanssin perusteet

Päivi
2007-02-13 17:17

"Näitä tanssiasentoon ja askellukseen kuuluvia perusteita voisi naisille (ja miehille) opettaa ennen peruskurssia ja mitään tanssiaskeleen opetusta. Vaikka kävelyyn pohjautuen. Tämä kurssihan voisi kulkea nimellä paritanssin perusteita. En tiedä onko jollakin tanssin opettajalla ollut tällainen käytäntö, tai onko sellaista jossain kokeiltu, mutta kokeilemisen arvoiseksi uskoisin tällaisenkin tavan opettaa."

Minä olen pitänyt. Opettelimme tanssiasennon rakentamista, framea, vastetta, parilta karkaamatonta askellus- ja liikkumistekniikkaa, rytmiä (foksi ja beat), oikeaa käännöstä hitailla askelilla, ym.

Oppilaat olivat osa aivan ummikkoja, osa pitkään omaan rytmiinsä tanssineita, ja kaikkea siltä väliltä.

Kurssin mainosteksti:

"Lavatanssin perusteet (1,5h):

Opetellaan paritanssin perusteita, asioita jotka tekevät tanssista molemmille miellyttävää: vientiä, seuraamista, rytmin kuulemista ja rytmiin tanssimista, kääntymistekniikkaa, lavaetikettiä, jne.

Foksin alkeet (1,5h):

Opetuksessa oletetaan, että olet tutustunut edellisen tunnin aiheisiin. Opetellaan foksin perusaskel, helppo käännös ja foksin tyyliä sekä tanssitaan foksia eri tempoihin. Foksi on perustanssi, jolla voit tanssia 90% lavoilla soitettavista kappaleista."

Myös PiaM raportoi täällä reaaliaikaisesti kurssista, jossa vasta useamman tunnin jälkeen lähdettiin eri tanssien perusaskeleisiin.

Varmasti tätä rytmikävelyperiaatetta käytetään muuallakin, erityisesti koko kauden kestävillä kursseilla.

Itse käytän kävelyhumppaa porttina mm. kääntymistekniikan opetuksessa.

Kirjoittajan avainsanat: alkeet, aloittelijat, perusaskel, foksi, vienti, seuraaminen, tanssiasento, vaste, rytmitaju, tanssikurssit, tanssin opetus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu