TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Taas viemisestä ja seuraamisesta (Jansku 2007-02-12 15:05)

Miehen vientimerkkejä ja niiden seuraamista

Jitterbug
2007-02-13 9:52

Toisaalla mainittu kuvio taitaa olla "Spin (käden alla)", jossa mies avoimessa otteessa tanssittaessa nostaa vasemman kätensä sormet suorina ylöspäin ja pitää kättään tukevasti paikallaan samalla kun tekee perusaskelta. Käsi nostetaan vain sille korkeudelle, että daami mahtuu pyörähtämään käden alla ottaen liikevoiman miehen kädestä. Tässäkään kuviossa mies ei saa tönäistä daamia liikkeelle, korkeintaan antaa pienen merkin, mutta jo pelkän käden nostamisen pitäisi olla riittävän selvä signaali.

jo pelkän käden nostamisen pitäisi olla riittävän selvä signaali.

Kilpajivessä varmasti ok, en puutu siihen.

Jos puhutaan sosiaalitanssista, tässä on mielestäni hyvin tavallinen ongelma. Kun viejän käsi nousee, usein seuraaja pyörähtää hyvin nopeasti. Toisille se varmasti sopii, mutta hyvää seuraamista se ei mielestäni ole.

Sosiaalitanssissa pelkkä kädennostaminen ei ole vientiä, vaan se signaali, että kohta saatetaan mennä käden ali. Ennenkuin itse vienti tapahtuu, ei seuraaja voi tietää millä ajoituksella pitää mennä kädenali (hitaasti vai nopesti), tai haluaako viejä mennä käden ali itse, ilman että seuraaja pyörähtää lainkaan, jne. Jos seuraaja aina käden noustessa pyörähtää samalla nopeudella, ei tätä liikettä voi muuttaa musiikin tai vientitaitojen mukaan toiseksi.

Tähän voisikin vaikkapa Nanna, Päivi tai joku muu kommentoida, mitä teet kun tällainen melko tavallinen tilanne sattuu, eli mies nostaa käden ylös, mutta ei tee mitään vientiä pyörähdykseen (eikä pyörähdä itse)? Jäätkö paikoilleen, vai menetkö kädenali koska tiedät että viejä hyvin todennäköisesti haluaisi sinun tekevän niin?

Kirjoittajan avainsanat: lindy hop, swing, kädenali

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu