TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Upeat sunnuntai-tanssit Järvenpäässä (Marlen 2007-02-04 22:08)

Lapset lavoilla

Stefanus
2007-02-05 15:34

Olen varmaan osallistunut noihin aikaisempiinkin ketjuihin, en vaan muista mitä olen vastannut. Oma suhtautumiseni on hieman ristiriitainen lasten lavoille mukaan ottamisesta. Luulen, että useassa tapauksessa pikkulapset otettaisiin lavoille syystä, että vanhemmat pääsevät kokemaan tanssin riemua - toteuttamaan itseään. Lapsethan tiettyyn ikään saakka menevät sinne, mihin vanhemmat ne vievät. Lapset haluavat olla vanhemmilleen mieliksi.

Tänä päivänä viimeksi töissä käsiteltiin näitä turvallisuus ym kysymyksiä. Aikuiset eivät tohkeissaan huomaa välttämättä polvenkorkuisia taapertajia siellä parketeilla. Turvallisuusasioissa saattaa tulla vastaan myöskin järjestäjien vastuu. Tanssithan täytyy järjestää turvallisessa ympäristössä, on aika paljon tekijöitä, joissa järjestäjät voivat joutua tilille puutteista. Miten suhtaudutaan esim. asiaan pienet lapset lavalla näissä järjestäjien vastuukysymyksissä, kysyn vaan, en tiedä?

Nyt joku kyllä sanoo, että kalkkis mikä kalkkis. Mutta mielestäni on olemassa aikuisten paikkoja ja lasten paikkoja. Vai eikö tänä päivänä enää ole? Huom, nyt en puhu todellakaan enää esim. murrosikäisistä. Kannatan kyllä lasten tanssimista, mutta lähinnä lapsille suunnatuissa ympäristöissä ja tapahtumissa.

Tietenkin itseni on helppo esittää mielipiteitä. Lapsi on ollut aikuinen jo pitkään. Taas tulee tämä oma kalkkeutuneisuuteni esille, että itse elin tuon lapsen kasvatusajan siihen aikaan, että ei tullut silloin mieleenkään, että olisi tarvinnut lapsen kanssa lähteä nk. aikuisten paikkoihin, eli tanssilavoille. Onhan täälläkin käyty paljonkin keskustelua esim. orkkestereiden volyymeista ym metelistä.

Jotenkin minusta tuntuu sille, että lapset kaipaavat kuitenkin aika pitkään iltaisin sitä turvallista kotiympäristöä, jossa vanhempi tai vanhemmat järjestävät sitä ohjelmaa. Olkoon se sitten tanssia tai muuta tekemistä. En oikein usko, että lapset luonnostaan viihtyvät pieninä ruuhkaisissa ja meluisissa tanssilavaympäristöissä. Tästä tietenkin entinen nuorisotyöntekijä voisi kirjoittaa pitkäänkin, mutta tällä kertaa tämä. Nyt saatte ärähtää....kestän sen.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu