TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kumpi päättää etäisyyden? (Angervo 2007-01-16 21:31)

Kumpi päättää etäisyyden?

Angervo
2007-01-16 21:31

Näyttääpi tämänkin palstan kirjoitusten perusteella moni sanovansa, että nainen päättää, kuinka lähelle tanssiessa tulee. Ja minä kun olen oppinut, että mies päättää, kuinka lähelle naisen ottaa?

Siispä tämäkin kysely listamuotoisena: kumpi sinun mielestäsi päättää? Jos nimimerkistä ei ilmene, onko vastaajana nainen vai mies, senkin voisi selvennykseksi laittaa.

Pilke 2007-01-16 21:37 =>

Olen nainen ja haluan että mies päättää kuinka lähelle ottaa.

Olen joskus huomaamattani ja kömpelyyttäni myös erehtynyt jonkun henkilökohtaiset rajat ylittämään, anteeksi, saa työntää kauemmaksi.

Jora 2007-01-16 22:07 =>

Hyvä. Tuli itsellekin tämä kysymys mieleen. Onko tähän olemassa etikettivastausta? Koska toistaiseksi luotan yhdeltä tai kahdelta tanssinopettajalta saatuun oppiin, annan vastuun päätöksestä daamille. Jos en jostain syystä halua naista niin lähelle kuin hän itse haluaa, yritän vetäytyä kauemmaksi.

Ehkä on myös hyvä tietää, mitä kilpatanssissa tapahtuu musiikin alkaessa soida.

Stefanus 2007-01-16 22:18 =>

Anteeks nyt vaan yksinkertaisuuteni, mut muutaman kymmentä vuotta lavoil käyneenä, tartteeks tämäkin asia erityisiä päätöksiä? Kun tämäkään ei oo minun mielestä niitä joko tai asioita.

Kommentit: [Angervo]

Päivi 2007-01-17 0:42 =>

Päätös syntyy yhdessä.

Eli käytännössä: Se päättää, joka haluaa olla kauempana. Ja mistä sen tietää? Kuuntelemalla toista (=toisen kehonkieltä) tanssiasentoon hakeuduttaessa.

Rautalankaversiona:

Jos mies pitää läheisestä tanssikontaktista, hän tarjoaa sitä naiselle, mutta hyväksyy sen, jos nainen ei halua niin lähelle.

Jos mies pitää etäisestä tanssikontaktista, hän tarjoaa sen naiselle ja nainen hyväksyy sen, vaikka olisi itse tottunut läheisempään kontaktiin.

Tanssin aikana tanssietäisyys voi myös luontevasti muuttua, yleensä läheisemmäksi.

Kommentit: [Pilke]

Vesku 2007-01-17 0:55 =>

Taannoin asiasta annettiin palstalla artikkelissa Vienti- ja seuraamiskäsistä. "Oma paikka" -teoria sylitansseihin ohje:

Vinkkinä otteiden suhteen voisin kuitenkin antaa, että tanssin alussa mies laittaa molemmat kätensä paikoilleen, pehmeänä, jonka jälkeen hän "kuuntelee" millaiseen tanssiasentoon nainen asettuu. Sen jälkeen hän "kiinnittää selkänojan" oikealle etäisyydelle. Naisella on turvallinen ja ahdistumaton olo.

Olen havainnut ohjeen toimivaksi.

Nanna 2007-01-17 9:44 =>

Se, kumpi haluaa enemmän etäisyyttä.

Itsekäs ihminen, jos haluaa änkeä toisen reviirille tältä "kysymättä".

Päivin kanssa siis samaa mieltä.

Valssibeibi 2007-01-17 21:21 =>

Päivin ja Nannan kanssa samaa mieltä.

Ja perään oma kommentti: jos mies likistää lähelle ja daami haluaa selvästi syystä tai toisesta ottaa etäisyyttä, miehen pitäisi tuo etäisyys osata/tajuta antaa esimerkiksi oikean käden otetta hölläämllä. Onneksi näitä "vetäytymisiä" ei tarvitse kovin usein tehdä.

Jitterbug 2007-01-18 10:15 =>

Yleensä tanssin seuraajana.

Tanssin mieluummin vartalokontaktissa, kuin etäällä. Tästä oli kerran keskustelua miehen kanssa, joka tanssi aina etäällä, olettaen, että nainen päättää etäisyyden. Kuitenkin olisin ennemmin tanssinut lähempänä. Syy alla:

Pyrin aina hakemaan sopivaa kontaktia selän kautta viejän selässä olevaan käteen. Jos tämä selässä oleva käsi on kaukana, en tietenkään jätä väliin "klappia" ja mene mieheen kiinni, vaan pidän kontaktin selän kautta.

Miten sitten määräytyy, tanssitaanko lähellä vai ei, määräytyy siis mielestäni viejän mukaan, mutta toki viejän pitää kuunnella onko se seuraajalle mukavaa ja antaa tarvittaessa enemmän tilaa.

Kirjoittajan avainsanat: etäisyys, lähiote

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu