TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ehdotus "tanssimerkkien" käytöstä ja hakuvuoroista Järvenpään tanssikeskuksessa (Pete P. 2007-01-11 17:02)

Miesten karkoitusta, vai naisten ?

Kikka
2007-01-16 21:46

Naisena tähän väliin en malta olla kommentoimatta, että luulen kuitenkin monen miehen tavoittelevan juuri niiden kuvioiden osaamista. Jo aluksikin. Kuvioita halutaan opetella, koska se on selkeästi nimettävä harjoittelukohde.

Totta on, ettei samalle kurssikerralla kannata liikaa asioita tai/ja tanssilajeja ottaa. Yksi tanssilaji ja riittävän monta kertaa, kohtuullisella etenemistahdilla, kertaillen ja kokeillen, musiikkiin kun kokeilee niin vähitellen se alkaa sujumaan. Kuin tanssi.

Mun kuulemani mukaan moni mies alkuvaiheessa ei (anteeksi nyt vaan miehet) hoksaa muun tanssiin liittyvän harjoittelun tärkeyttä. Eli on aluksi vaikeaa hahmottaa, että oman liikkumisen ja tanssiasennon hallinta, tasapaino, luonteva/toimiva kontakti pariin, musiikin kuuleminen ja tulkinta ym. ym. ym. olisivat tärkeitä juttuja. Sori vaan miehet - mun kokemus on, että moni tavoittelee kuvioita tehdäkseen niillä vaikutuksen naisiin.

Mutta ne holtittomasti huidellut kuviot eivät todellakaan tee vaikutusta naisiin, ei ainakaan minuun. Vaikka ei tulisi juuri yhtään kuviota, vaan musiikkiin tunteella tanssittua parin huomioivaa perusaskeleen menoa, niin paremmalta tuntuisi sekin kuin se yltiöpäinen viuhtominen, jatkuva sekoilu johtuen valtavasta vouhkaamisesta ja tuskailu, ettei osaa...

Mä myönnän, etten itsekään osaa hallitusti ja tahdilleen mennä. Mutta tavoitteita on... Ja sen verran koettuja tansseja, että tiedän hallitun vaikka vähäkuvioisenkin viennin tuntuvan paljon mukavammalta kuin sen jatkuvan kuviosta toiseen kieputtamisen, jos siis se ei ole todella hallittua/osaavaa vientiä.

Toisaalta - ainut tapa oppia on vain harjoitella ja harjoitella, kokeilla ja kokeilla, uudestaan ja uudestaan... Innokkaan opettelijan rauhallisessa vaikka haparoivassakin viennissä olen mieluusti - välillä. Kaikki me olemme joskus aloittaneet. Eikä kukaan voi olla heti 'täysin oppinut' - ei onneksi tarvitsekaan.

Kirjoittajan avainsanat: vienti, kuviot

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu