TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Muodollinen pätevyys ennen kaikkea? (Jerryjee 2006-10-12 12:54)

Pätevyyksistä ja termeistä

Nanna
2006-10-13 16:21

Termien käyttöön ja selittämättä jättämiseen olen itse sortunut, mutta ihan vaan siksi, että en ole muistanut selittää niitä. Enkä pidä itseäni minään asiantuntijana. Täällä asioita pohtiessa ei aina muista selittää itselle itsestään selviä termejä, kun keskusteltava asia on usein niin syvällinen, ettei tule huomioineeksi mahdollisesti asiaan tutustumattomien sitä pohtivan. Tulee siis vahingossa, alitajuisesti oletettua, että kyllähän ihmiset termit tunnistaa, kun kerran asiaa näin syvällisesti pohtivat. Itsellä on myös joitain oletuksia, että vastattaessa tekstiin vaikkapa lajin jatkokurssista, kysyjä tuntee lajin perustermit, jos on alkeet käynyt tai jatkossa/jatkoon menossa. Ei muista, että tekstiä lukee muutkin, kuin he, joiden kanssa "keskustelee".

Mitä tulee pätevyyteen. Itse aina opastan kurssilaisiani, että ottakaa neuvoja kaikilta vastaan, mutta kyseenalaistakaa ensin neuvojan auktoriteetti ja osaavuus ja sen jälkeen hänen neuvonsa. Tapoja on monia ja tanssissa valitettavan usein jokainen tarjoaa omia tapojaan, usein kyseenalaistamatta. Tässä harrastuksessa ei ole oikeaa ja väärää, pitää vaan löytää oma tapansa tehdä asioita ja kehittyä. Ja se onnistuu vain kyselemällä, kuuntelemalla ja kyseenalaistamalla. Ja olemalla nöyrä.

Kirjoittajan avainsanat: pätevyys, termit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu